فرمان‌های صوتی

تلفن‌ اندرویدی خود را فقط با فرامین صوتی کنترل کنید

کمپانی گوگل چندی پیش به‌صورت مخفیانه اپلیکیشنی را با نام Voice Access معرفی کرد. این برنامه برای دو دسته از کاربران بسیار مفید است: اول معلولانی که در استفاده از تلفن‌ هوشمند خود با مشکلاتی مواجه هستند و دوم افراد سالمی که می‌خواهند تلفن خود را فقط با فرمان‌های صوتی کنترل کنند. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

فرمان‌های صوتی هر کاری که بخواهید انجام می‌دهند

جهت استفاده از این اپلیکیشن باید حتما در برنامه آزمایشی آن ثبت‌نام کنید، اما اعضای فروم قدرتمند XDA موفق شدند تا فایل نصب را برای همه کاربران به دست آورند تا هر کس بتواند از آن بهره ببرد. برخلاف اپلیکیشن Auto Voice، این برنامه جدید بدون اتصال به اینترنت کار می‌کند.

در این مقاله ابتدا به نحوه دریافت و نصب اپلیکیشن می‌پردازیم. سپس نحوه استفاده از آن و کاربرد‌های برنامه در زمینه فرمان‌های‌ صوتی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

چگونه اپلیکیشن Voice Access را دریافت کنیم؟

جهت دریافت این برنامه دو راه پیش رو خواهید داشت: فایل نصب رسمی انجمن XDA و یا دانلود فایل برنامه از منابع ناشناخته. ما در بررسی خود، راه اول را برگزیدیم.

اول از همه، گزینه نصب از منابع ناشناخته (Unknown Sources) در بخش امنیتی اندروید را فعال کنید. سپس فایل اپلیکیشن فروم XDA را نصب نمایید؛ مطابق تصویر زیر، به قسمت Apps رفته و در بخش جست‌وجو، عبارت Voice Access را وارد کنید.

فرمان‌های صوتی

پس از باز شدن صفحه اختصاصی برنامه، بر روی آیکون دانلود در سمت راست صفحه کلیک کنید. بدین ترتیب فرایند دانلود فایل APK برنامه آغاز می‌شود. پس از اتمام مراحل دانلود، در منوی جدید، گزینه نصب (install) را انتخاب نمایید.

فرمان‌های صوتی

برنامه را بر روی تلفن نصب کنید. سپس به بخش Setting > Accessibility رفته و به برنامه Voice Access دسترسی لازم را بدهید. پس از فعال کردن این سرویس، آموزش‌های لازم در عرض چند دقیقه ارائه خواهند شد؛ حتما این بخش را با دقت دنبال کنید. همیشه با باز کردن منوی نوتیفیکیشن و انتخاب گزینه Voice Access، می‌توان این برنامه را متوقف کرد.

جهت استفاده از این برنامه، باید گزینه Always On در بخش تنظیمات Google Now فعال باشد؛‌ در برنامه Google app به بخش Setting > Voice رفته و آن را مطابق تصویر زیر فعال کنید. بدین ترتیب فرمان‌های صوتی شما در هر صفحه‌ای اجرا خواهند شد. پس از فعال کردن گزینه مذکور، با تکرار چند عبارت کوتاه، گوگل با صدای شما آشنا خواهد شد.

فرمان‌های صوتی

نحوه استفاده از برنامه Voice Access

این برنامه به دستگاه‌های اندرویدی (نسخه 4.1 جلی‌بین به بالا) امکان دریافت فرمان‌های صوتی را خواهد داد. همان‌طور که در تصویر ملاحظه می‌کنید، با نصب برنامه، بر روی هر یک از عناصر فعال صفحه‌نمایش، شماره‌ای درج می‌شود. Voice Access شامل سه بخش اجرایی فرمان‌های حرکتی، جابجایی و ترکیب متون است. در ادامه با این سه بخش آشنا می‌شویم.

  • Text Composition:

این حالت امکان ایجاد رونوشت از صدای کاربر را فراهم می‌کند. ابتدا برنامه‌ای که از محتوی صوتی پشتیبانی دارد را باز کنید، به‌عنوان مثال Gmail.

فرمان‌های صوتی

به دو روش می‌توان اپلیکیشن‌ها را اجرا کرد: شماره درج‌شده در کنار آن برنامه را اعلام کنید و یا اینکه نام اپلیکیشن را پس از کلمه Open ذکر نمایید. به‌عنوان مثال، اگر کاربر در تصویر بالا قصد ارسال ایمیل با فرمان صوتی را داشته باشد، باید عدد درج شده در کنار آن را ذکر کند (24).

علاوه بر این، ذکر عبارت Open Gmail نیز کاربردی مشابه را به همراه دارد. حال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در کنار عناصر داخلی اپلیکیشن‌ها نیز عددی درج می‌شود.

فرمان‌های صوتی

ارسال یک ایمیل آن‌چنان طولانی و سخت نیست. شماره درج شده در کنار آیکون ارسال را اعلام کرده (19) و سپس متن مورد نظر را ذکر کنید. سیستم شناسایی صدای کاربران در برنامه Voice Access، از دقت حدود 90 درصدی بهره می‌برد. برای 10 درصد باقی‌مانده، حروف انگلیسی را تک‌تک اعلام کنید تا کیبورد اندروید آن‌ها را به لطف قابلیت Autocomplete سرهم کند.

فرمان‌هایی نظیر ایجاد فاصله (Space)، پاک کردن (Backspace) و اینتر نیز در برنامه جدید گوگل پشتیبانی می‌شوند. علاوه بر این، ذکر عبارت Delete Sentence، موجب حذف کامل یک جمله خواهد شد. اگر قصد پاک کردن تنها یک کلمه را دارید، از عبارت Delete Word استفاده کنید.

فرمان‌های صوتی

فرمان‌های صوتی زیادی در بخش راهنمای برنامه ذکر شده‌اند. با ذکر عبارت Show Commands، لیستی کامل از آن‌ها را در اختیار خواهید داشت.

  • جابجایی (Navigation)

کاربران می‌توانند از صدای خود جهت جابجایی بین منو‌های مختلف بهره گیرند. در تصویر زیر لیستی از فرمان‌های مربوط به این بخش را مشاهده می‌کنید:

فرمان‌های صوتی

  • فرمان‌های حرکتی (Gestures)

از آنجایی که این برنامه بیشتر برای افراد معلول طراحی شده است، امکان تبدیل فرمان‌های حرکتی به صوتی نیز در آن وجود دارد. اگر در برنامه خاصی قصد اجرای عملیاتی را دارید، کافی است فرمان‌ حرکتی مربوط به آن را اجرا کنید. بهترین مثال ما در این زمینه مربوط به صفحه قفل است. کاربران می‌توانند با ذکر کلمه Unlock، جسچر مربوط به آنلاک شدن تلفن را فعال کنند (اسلاید به سمت بالا).

سه بخش ترکیب متون، جابجایی بین منو‌ها و فرمان‌های حرکتی موجب شده‌اند تا اپلیکیشن Voice Access از پس هر کاری، بدون نیاز به انگشتان کاربر، برآید؛ اما از جمله سایر کاربرد‌های این برنامه هوشمند گوگل می‌توان به کنترل صوتی دستگاه‌های هوشمند خانه (نظیر محصولات شرکت D-Link)، مدیا سنتر و همچنین سیستم اندروید خودکار گوگل اشاره کرد.

فرمان‌های صوتی

Voice Access برنامه بسیار جالبی است

ابزار جدید گوگل در همین ابتدای کار با قابلیت‌های بی‌شماری در دسترس کاربران قرار گرفته است. افراد معلول و یا حتی کاربران عادی می‌توانند به کمک برنامه Voice Access، تلفن اندرویدی خود را بدون استفاده از انگشتان خود کنترل کنند.

نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا شما هم برنامه مذکور را امتحان کرده‌اید؟ عملکرد آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    من برنامه ای جهت انجام کارهایی از قبیل پخش موسیقی موقعی که دستم بنده میخاستم
    به طوری که من بگم Play موسیقی پخش شه و با گفتن Next اهنگ بعدی پخش بشه
    به نظر شما این برنامه همچین قابلیتی داره ؟
    ممنون میشم کمکم کنید !