پیش بینی گوگل

قبل از ساخته شدن اندروید، گوگل پیش‌بینی می‌کرد مایکروسافت صاحب بازار سیستم عامل موبایل خواهد بود

مبارزۀ میان گوگل و اوراکل همچنان در دادگاه ادامه دارد و باری دیگر باعث برملا شدن اطلاعات جالبی شده است. همان‌طور که احتمالاً به خاطر می‌آورید، اوراکل ادعا کرده بود که وقتی شرکت گوگل سیستم عامل اندروید را توسعه می‌داد، بدون اجازه از API های جاوا (که در آن زمان به اوراکل تعلق داشت) برای سیستم کدباز خود استفاده کرده بود.

بعد از یک سری مبارزات دادگاهی، دیوان عالی ایالت متحدۀ آمریکا دوباره این پرونده را به یک دادگاه سطح پایین‌تر فرستاد که همان‌جایی است که هم اکنون این دو شرکت مشغول بحث و جدل هستند. اوراکل در شکایت خود از گوگل درخواست 9.3 میلیارد دلار خسارت نقدی را کرده است.

در حالی که جلسات دادگاه پیشین آن‌ها به دلیل اطلاعات محرمانه‌ای مطرح شد که توسط وکیل مدافع اوراکل در مورد میزان درآمد گوگل از اندروید فاش شده بود (31 میلیارد دلار درآمد، 22 میلیارد دلار سود)، شکایت جدید نیز به همین ترتیب باعث برملا شدن اطلاعاتی جالب توجه شده است. طبق این اطلاعات، قبل از آنکه اندروید برای گوشی‌های موبایل در سال 2008 رونمایی شود، یکی از موسسان گوگل یعنی ریچ ماینر یک نامه برای همکاران خود در گوگل نوشته بود و نظر خود در مورد سیستم عامل‌های کد باز موبایل را با آن‌ها مطرح کرده بود.

ماینر در این نامه نوشته بود که بدون وجود یک پلتفرم کد باز، مایکروسافت بازار پلتفرم‌های دستی قابل برنامه‌نویسی را از آن خود خواهد کرد. او Palm و RIM را دو سیستم‌عامل بی‌اهمیت شمرده بود و گفته بود که Symbian هم دارد تبدیل به یک سیستم عامل محدود به گوشی‌های نوکیا می‌شود؛ اما اکنون که سال‌ها زا این نامه گذشته است، سیستم عامل کد باز گوگل، اندروید، توانسته بخش اعظم بازار گوشی‌های هوشمند در جهان را از آن خود کند و بعد از آن هم نام اپل دیده می‌شود.

در حالی که مایکروسافت تنها یک سهم کوچک از این بازار را در دست دارد و بلک‌بری هم کم کم به سیستم‌عامل اندروید رو می‌آورد. در ضمن جا دارد یادآور شویم که شرکت پالم نیز قبل از اندروید یک سیستم‌عامل به نام webOS را منتشر کرده بود که می‌توانست آیندۀ روشنی داشته باشد، اما ناتوانی این شرکت در تبلیغ گوشی Palm Pre و نبود یک بازار اپلیکیشن به‌روز، باعث شد که گوگل بتواند به‌راحتی از این سیستم‌عامل پیشی بگیرد و اندروید را تبدیل به چیزی کند که امروز هست. در ادامه بخشی از نامۀ ریچ ماینر را برای شما خواهیم آورد:

اگر یک پلتفرم کد باز در سال‌های آتی معرفی نشود، مایکروسافت بازار پلتفرم‌های قابل برنامه‌نویسی دستی را از آن خود خواهد کرد. سیستم‌عامل Palm در حال سقوط است. RIM [شرکت بلک بری] یک کره اسب یک منظوره است و در حالی که Symbian در حال پیدا کردن سهم بیشتری در بازار است، کم کم دارد تبدیل به یک راه‌حل تنها برای خود گوشی‌های نوکیا می‌شود. – از نامۀ نوشته شده توسط ریچ ماینر قبل از معرفی اندروید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*