گذر سیاره عطارد از مقابل خورشید

تماشا کنید: بهترین ویدیو و تصاویر گذر سیاره عطارد از مقابل خورشید

در روز 20 اردیبهشت ( 9 مه ) سیاره عطارد (تیر) از مقابل خورشید گذر کرد.حدود هفت ساعت و نیم طول کشید تا قرص کوچک سیاره ی تیر از چشم انداز زمین و نزدیک زمین از برابر چهره ی خورشید بگذرد. این دومین گذر از ۱۴ گذر کاملی است که تیر، این درونی ترین سیاره ی سامانه ی خورشیدی در سده ی ۲۱ انجام خواهد داد.حالا پس از گذشت چند روز بهترین ویدیو و تصاویر گذر سیاره عطارد از مقابل خورشید را گرد هم آورده ایم تا شما این پدیده زیبای نجومی را در بهترین حالت تماشا کنید.در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

9 مه (20 اردیبهشت) داخلی‌ترین سیاره منظومه شمسی از برابر صفحه درخشان خورشید عبور کرد و ستاره‌شناسان آماتور و رصدخانه‌های تخصصی به ثبت تصاویر و فیلم‌هایی از این رویداد نادر پرداختند.اما یکی از این تلاش‌ها برای ثبت عبور عطارد بسیار بی‌سابقه بود زیرا توانست تصاویری با بالاترین وضوح فضایی را از آن بگیرد.

نمای به تصویر کشیده شده در این ویدیوی خارق‌العاده با تصاویر ثبت شده توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا آغاز می‌شود. در ادامه، تصاویری با وضوح بالا به نمایش درآمده که صفحه کوچک سیاه رنگ عطارد را در برابر زمینه درخشان خورشید نشان می‌دهد.

این تصاویر وضوح بالا توسط تلسکوپ خورشیدی جدید(NST) در رصدخانه خورشیدی خرس بزرگ ثبت شده است. این تلسکوپ خورشیدی با قطر 1.6 متر، بالاترین وضوح را در جهان دارد، از این رو تصاویر آن دقیق‌ترین نمونه‌های ثبت شده هستند.

رصدخانه فضایی دینامیک خورشیدی در طیف گسترده‌ای از طول موج‌ها به خورشید می‌نگرد، از این رو توانست گذر سیاره عطارد از مقابل خورشید را در رنگین‌کمان کاملی از رنگها شکار کند. چشم انسان قادر به دیدن بیشتر طول‌ موج‌های ثبت شده توسط این رصدخانه نیست اما تصاویر و فیلمهای آن، طول‌مو‌ج‌های متفاوت را به شکل رنگهایی ترجمه می‌کند که انسان هم بتواند آن‌ها را ببیند.در ادامه شما را به دیدن این ویدیوی حیرت انگیز دعوت می کنیم :

علاوه بر ویدیوی بالا ، تصویر حیرت انگیز دیگری از این گذر دیدنی به ثبت رسیده که در نوع خود بی نظیر است. در این عکس باکیفیت که از فولهام لندن، انگلستان، همین جا روی سیاره ی زمین گرفته شده، تیر (که در برابر روشنی خورشید به حالت ضدنور و تمام تیره در آمده) را به همراه زبانه ها، افروزه ها و مناطق فعال روی قرص غول پیکر خورشید می بینیم.

این روزها لکه هایی به بزرگی یک سیاره روی خورشید پدید آمده که تیره اند ولی در این عکس تنها چیز سیاهی که دیده می شود سیاره ی تیر است. زیرا این عکس با فیلتر هیدروژن آلفا گرفته شده که تنها نور سرخی که از اتم های هیدروژن می تابد را از خود می گذراند؛ به همین دلیل بیشتر از همه، فام‌سپهر (کروموسفر) خورشید را نشان می دهد، لایه ای از خورشید که بالاتر از نورسپهر (فوتوسفر) یا همان سطح دیدارپذیر خورشید است.بنابراین سطح خورشید و لکه هایش دیده نمی شوند.

گذر سیاره عطارد از مقابل خورشید

در عکس هایی که در باند هیدروژن آلفا از فام‌سپهر گرفته می شود به جای مناطق لکه ایِ تیره، ساختارهای ابرمانند درخشانی دیده می شود که پلاژ نام دارند.

یکی از ویدیوهای بسیار جالب دیگری که از گذر سیاره عطارد از مقابل خورشید گرفته شد ، ویدیویی است که توسط تیه‌ری لوگو، عکاس نجومی پرآوازه اهل سفر گرفته شده است.

در این ویدیو، ایستگاه فضایی از بالا سمت راست به چهره ی خورشید رسیده و تنها در مدت ۰.۶ ثانیه از روی آن می گذرد؛ این نمای ثابت مربوط به همین بازه ی زمانی است. سیاره ی تیر هم همان نقطه ی سیاره کوچک و گرد و تقریبا ثابتی است که زیر مرکز قرص خورشید دیده می شود.

گذر سیاره عطارد از مقابل خورشید

از دید ظاهری، ایستگاه فضایی بزرگ تر از تیر دیده می شود زیرا به ما نزدیک تر است و در آن هنگام در مدار نزدیک زمین، به فاصله ی ۴۵۰ کیلومتری فیلادلفیا جای داشت. ولی سیاره ی تیر (عطارد) چیزی حدود ۸۴ میلیون کیلومتر از ما دورتر است.

اما در این ویدیوی خیره کننده یک گذر دوگانه ی دیگر نیز به همراه سیاره ی تیر دیده می شود: گذر یک هواپیمای پیلاتوس-پی سی ۱۲. این هواپیما که از ایستگاه هم سریع تر گذشت، تنها حدود ۱ کیلومتر از تصویربردار فاصله داشت.

در آخر شما را به دیدن تصاویری زیبا از گذر سیاره عطارد از مقابل خورشید دعوت می کنیم.

بهترین تصاویر ثبت شده از گذر سیاره عطارد از مقابل خورشید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*