ساخت گوشی موبایل،چالش جدید فیس بوک

 

 

هفته پیش مراحل خرید بخش موبایل موتورولا موسوم به «موتورولا موبیلیتی» توسط گوگل تکمیل شد، مبلغ خرید ۱۲٫۵ میلیارد دلار بود. این خرید می‌تواند منجر به ساخته شدن گوشی‌های موبایل اختصاصی گوگل شود. البته به باور برخی، گوگل بیش از آنکه در پی ساختن گوشی باشد، قصد دارد از پتنت‌های موتورولا برای مقابله در برابر سایر شرکت‌ها استفاده کند.
اما یک غول نرم‌افزاری دیگر عهم به تازگی به تکاپو افتاده است که وارد بازار گوشی‌های موبایل شود: فیس‌بوک!

بر اساس اظهارات تعدادی از کارکنان فیس‌بوک که خواسته‌اند هویت‌شان فاش نشود، فیس‌بوک در صدد است، سال آینده گوشی موبایل خود را وارد بازار کند.

به همین منظور فیس‌بوک تعدادی از مهندسان نرم‌افزار و سخت‌افزار اپل را که روی آی‌فون کار کرده بودند و همچنین یک فرد را که روی آی‌پد کار کرده بود، به استخدام خود درآورده است.
این برای سومین بار است که فیس‌بوک به وسوسه ساخت گوشی می‌افتد، این شرکت یک بار در سال ۲۰۱۰ تلاش‌هایی برای این کار کرده بود، اما دشواری کار باعث شد که منصرف شود، سال پیش هم فیس‌بوک و HTC، تصمیم گرفته بودند که در یک پروژه با نام رمز «بافی»، گوشی موبایلی درست کنند که هنوز این همکاری آنها ادامه دارد.

اما حالا به نظر می‌رسد فیس‌بوک با افزایش نفرات گروهی که روی پروژه بافی کار می‌کنند و کمک گرفتن از افرادی که تجربه قبلی دارند، گامی محکم‌تر در این مسیر برداشته است.
یکی از کسانی که استخدام درآمده است، گفته است که در ملاقاتی که با زاکربرگ داشت، زاکربرگ از او در مورد نحوه کارکرد گوشی موبایل و نوع تراشه‌های مورد نیاز پرسید، سؤالاتی که بیش از یک کنجکاوی ساده بودند.

یک فرد دیگر هم گفته است که فیس‌بوک مشغول پاره‌ای از تحقیقات سخت‌افزاری است.
فیس‌بوک فعلا این پروژه را به صورت رسمی تأیید یا انکار نکرده است و فقط به این پاسخ اکتفا کرده است که در همه زمینه صنعت موبایل در حال مشارکت با اپراتورها، فراهم‌آورندگان زیرساخت‌های سخت‌افزاری، نویسندگان سیستم عامل‌ها و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن است.

انگیزه فیس‌بوک برای اقدام جدید مشخص است، این شرکت که به تازگی یک شرکت سهامی عام شده است باید منابع تازه‌ای برای درآمد پیدا کند و از این واهمه دارد که سهمی در بازار پرسود گوشی‌های موبایل نداشته باشد. فیس‌بوک دیگر نمی‌خواهد فقط یک اپلیکیشن صرف در گوشی‌ها باشد، بلکه دیگر می‌خواهد خودش یک گوشی بسازد.
فیس‌بوک که برای سری نگاه داشتن پروژه از انتشار فهرست کارکنان در وب‌سایتش خودداری می‌کند، در به در به دنبال یافتن استعدادهای شایسته انجام این کار است.

اما آیا یک شرکت نرم‌افزاری می‌تواند یک شرکت سخت‌افزاری موفق هم باشد، درآمیختن فرهنگ طراحی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، کار بسیار دشوار است و درست به مانند مخلوط کردن آب و روغن می‌ماند. اپل در این زمینه یه استثنا بود، آیا فیس‌بوک هم نمونه موفق بعدی خواهد بود؟

به یاد بیاوریم که شرکت بزرگ مثل HP یا Dell پیش از این در ساختن گوشی ناموفق بودند و سونی هم هیچگاه یک سازنده بزرگ گوشی نشد.
اما حتی اگر فیس‌بوک خودش نتواند از پس این کار برآید، با توجه به سرمایه عظیمی که دارد می‌تواند یک شرکت سازنده گوشی موبایل مثل RIM‌ یا HTC‌ را بخرد.

فیس‌بوک ممکن است نتواند با اپل در زمینه گوشی‌سازی رقابت کند، اما این احتمال وجود دارد که با عرضه گوشی‌های ارزان، بتواند موفقیت‌هایی در بازار کسب کند. فیس‌بوک می‌تواند با نمایش آگهی در سیستم عامل ابداعی خود، بهای گوشی‌هایش را پایین بیاورد. به عبارت دیگر، درست به مانند آمازون که با به بازار فرستادن کیندلِ ارزان‌قیمت توانست، سهم خوبی از بازار تبلت کسب کند، ممکن است فیس‌بوک هم راهبرد مشابهی اتخاذ کند.


منبع : نیویورک تایمز

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*