عدم رهگیری،قابلیت پیش فرض اینترنت اکسپلورر 10

 

در میان اخبار و گزارشات پیرامون انتشار نسخه پیش از انتشار ویندوز 8، مایکروسافت اعلام کرد که اینترنت اکسپلورر 10 نخستین مرورگر اینترنتی است که قابلیت «عدم رهگیری» یا به اختصار DNT در آن به صورت پیش فرض فعال شده است.

این قابلیت در اغلب مرورگرهای اینترنتی وجود دارد ولی برای فعال شدن نیازمند توجه کاربران است. به کمک DNT کاربران می‌توانند از رهگیری‌های وب‌سایت‌ها در امان بمانند؛ علاوه بر ابزارهای مخرب آنلاین، سیستم‌های تبلیغاتی نیز اطلاعات کاربر را رهگیری کرده و از اطلاعات بدست آمده برای اهداف تبلیغاتی استفاده می‌کنند.
در عین حال، گروه‌هایی چون «اتحادیه تبلیغات دیجیتالی» مراتب ناخرسندی خویش را از این موضوع ابراز و اعلام کرده‌اند. از سوی دیگر، برندن لینچ، مدیر بخش حمایت از حریم خصوصی در شرکت مایکروسافت ابراز داشته که از اهمیت بالای تبلیغات شخصی سازی شده برای آگهی دهندگان و کاربران آگاهی داریم.
لینچ در مطلبی که در یکی از وبلاگ‌ها منتشر کرده به توضیح چرایی فعال‌سازی این قابلیت می‌پردازد: «علت به‌کارگیری این قابلیت در مرورگر اینترنت اکسپلورر آن است که کاربران در درجه اهمیت بالاتری برای ما قرار دارند، معتقدیم که کاربران باید کنترل بیشتری بر اطلاعاتی داشته باشند که در تعاملات آنلاین از خود بر جای می‌گذارند.»
هم‌اکنون قابلیت «عدم رهگیری» یا Do Not Track در مرورگرهای اینترنت اکسپلورر 9، موزیلا فایرفاکس 5، سافاری 5.1 و اپرا 12 و بعدتر موجود است؛ درحالی‌که هنوز در مرورگر کروم این قابلیت اضافه نشده و تنها در قالب برخی افزونه‌ها می‌توان چنین امکانی را فعال نمود. کارشناسان کروم اعلام کرده‌اند که تا پایان سال جاری‌ این امکان را به مرورگر خود اضافه خواهند کرد.
از سویی دیگر، کارشناسان موزیلا فایرفاکس در ماه نوامبر گذشته (بهمن 90) ابراز داشتند که هیچ تمایلی برای اضافه کردن قابلیت «عدم رهگیری» به ویژگی‌های پیش فرض مرورگر خود ندارند. آن‌ها معتقدند که با انجام چنین کاری نه تنها محدودیت‌هایی را برای کار در اینترنت قائل شده‌اند، بلکه از قدرت انتخاب کاربر نیز تا حد زیادی کاسته خواهد شد.


منبع : theVerge

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*