سيستم جديد BMW:ژست‌هاي حرکتي براي کنترل تجهيزات داخل خودرو

 

عده‌اي معتقدند ديگر دنياي رقابت شرکت‌هاي خودروسازي در طراحي، قدرت موتور، سرعت، سر و صدا، نوع و ميزان سوخت مصرفي، ميزان تسلط بر خودرو، نرمي و رواني، استحکام و امکانات و تجهيزات مکانيکي خلاصه نمي‌شود. امروزه تکنولوژي و امکانات و تجهيزات الکترونيکي و نرم‌افزاري بخش مهمي از خودروهاي روز را تشکيل مي‌دهند. اتفاقا رقابت شرکت‌هاي خودروسازي در اين حوزه بسيار داغ شده است و هر کدام سعي مي‌کنند تا روش‌هاي سريع‌تر ساده‌تر و امن‌تري براي حفظ ارتباط با دنياي مجازي و تکنولوژي حتي هتگام رانندگي ارائه کنند. کمپاني BMW نيز که نمي‌خواهد از قافله عقب بماند در راستاي بهبود سيستم iDrive که مخصوص خودروهاي اين کمپاني است قصد اضافه کردن ژست‌هاي حرکتي براي کنترل تجهيزات داخل خودرو را دارد و ظاهرا قدم‌هاي بلندي در اين راه برداشته است. جزئيات بيشتر را در ادامه مشاهده کنيد.

شايد Audi اولين توليدکننده‌اي باشد که يک تاچ پد را به سيستم اطلاع رساني و تفريحي داخل ماشين اضافه کرده است. کاربر در زماني که قصد جستجوي عبارت يا آدرس خاصي را دارد به لطف تاچ پد Audi به‌جاي آن که به طرز ملال‌آوري با ليستي از حروف و اعداد روبرو باشد، حروف را روي تاچ پد مي‌کشد. اما BMW نيز بيکار ننشسته و به همراه کنترلر iDrive جديد خود که يک تاچ پد نيز دارد، در حال کار روي کنترل‌ مبتني بر ژست‌هاي حرکتي است که نظيرش را در هيچ خودرويي نديده‌ايم.
نمونه اوليه iDrive جديد برروي نسل بعدي خودروهاي سري اسپرت BMW يعني X5 آزمايش مي‌شود. ‌BMW علاوه بر بهبود نماي خارجي و ارتقاء موتور، در حال کار روي يک صفحه لمسي خازني تعبيه شده در کنترلر iDrive نيز مي‌باشد.

BMW مي‌خواهد صفحه لمسي را روي کنسول مرکزي قرار دهد، کاري که بسيار شبيه تدبير آئودي است و براي اولين بار در A8 و بعدها در A7 صورت گرفت و در نهايت در A3 درون شاسي رابط چند رسانه‌اي قرار گرفت.

تصوير بالا نشان مي‌دهد که پياده سازي اين صفحه لمسي در کنترلر iDrive بسيار شبيه به روش آئودي است، همان دکمه‌هاي جهت‌دار استاندارد که در نسل‌هاي قبلي نيز وجود داشت. اين کار احتمالا وارد کردن متن را ساده‌تر مي‌کند، همچنين مي‌تواند براي پيمايش نقشه و قابليت بزرگنمايي نيشگوني استفاده شود.

اما جالب‌تر از آن، يکپارچه‌سازي کنترل مبتني بر ژست حرکتي در محصولات آتي BMW موجود خواهد بود. Wired شانس آزمايش يک نمونه اوليه از اين سيستم را در اواخر سال گذشته داشته‌ که به راننده اجازه مي‌داده تا حجم صداي سيستم صوتي را با بالا يا پايين بردن دست جلوي داشبورد افزايش يا کاهش دهد. همين ژست‌ها مي‌توانند قطعه موسيقي يا ايستگاه راديويي و حتي نوع نمايش و پرسپکتيو نقشه را نيز تغيير دهند.

تخمين زده مي‌شود که کنترلر iDrive جديد که مجهز به صفحه لمسي خواهد شد در سال آينده بصورت آزمايشي وارد خودروهاي BMW گردد.

در مورد کنترل مبتني بر ژست حرکتي نيز، شواهد نشان مي‌دهند که مديران BMW براي اولين بار ماه آينده در آلمان، سيستم بهينه شده آن را آزمايش خواهند کرد و محصولات متنوع مجهز به اين فناوري طي دو سال آينده در بازار حضور خواهند داشت. اين که آيا اين سيستم براي اولين بار روي يکي از محصولات استاندارد BMW سوار خواهد شد يا به همراه يکي از خودروي جديد سري i عرضه خواهد شد در هاله‌اي‌از ابهام است. منظور از سري جديد i ماشين شهري i3 که در اواخر سال آينده عرضه خواهد شد و يا ماشين‌هاي اسپرت هيبريدي i8 که قرار است در سال 2014ارائه گردد،‌ است.


منبع : wired

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*