محمد علی کلی درگذشت

محمد علی کلی درگذشت : خداحافظ اسطوره

محمد علی کلی ، افسانه تکرار نشدنی دنیای بوکس در سن ۷۴ سالگی بر اثر اختلالات تنفسی درگذشت.محمد علی کلی یکی از ماندگارترین چهره های ورزش در تاریخ معاصر و از بهترین بوکسور های تاریخ است که حالا در راند آخر زندگی مغلوب سرنوشت شده است.

محمد علی کلی درگذشتمحمد علی که سال‌ها از بیماری پارکینسون رنج می‌برد طی چند روز گذشته به علت مشکلات تنفسی در بیمارستانی در آریزونا بستری شده بود.اعضای خانواده محمد علی، عصر روز جمعه (سوم ژوئن) به رسانه‌ها از وخیم شدن حال او خبر داده بودند.

علت بستری شدن او در بیمارستانی در شهر فونیکس آریزونا، مشکلات تنفسی اعلام شده بود و همزمان رسانه‌های آمریکا گزارش کرده بودند که بیماری پارکینسون محمد علی می‌تواند مشکلات تنفسی او را تشدید کند.

محمد علی کلی درگذشتمحمد علی که از سال ۱۹۸۴ با بیماری پارکینسون دست به گریبان بود، دسامبر سال ۲۰۱۴ هم به علت مشاهده عفونت در مجاری ادراری در بیمارستان بستری شد.بستری شدن دوباره او در بیمارستان با سیلی از پیام‌های محبت‌آمیز دوستدارانش همراه شده بود.

محمد علی (کاسیاس کلی) دارنده عنوان قهرمانی سنگین وزن جهان و از مشهورترین شخصیت‌های ورزشی جهان به شمار می‌رفت.فعالیت‌های او در جریان جنبش مدنی سیاه‌پوستان آمریکا، و حضورش در کنار رهبران این جنبش، همچون مارتین لوتر کینگ و ملکوم ایکس (حاج ملک شباز) نامش را بسیار فراتر از رینگ بوکس برده بود.

محمد علی کلی ؛ افسانه تکرار نشدنی در دنیای بوکس

محمد علی که از او به عنوان “افسانه تکرار نشدنی در دنیای بوکس” یاد می‌شود، خارج از میدان ورزش هم فعالی پرشور در زمینه برابری نژادی و آزادی مذهب بود.

آخرین بیانیه او همین ماه دسامبر گذشته منتشر شد که طی آن از دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان به علت اظهاراتش در مورد “ممنوع الورود کردن مسلمانان به آمریکا” انتقاد کرده بود.

محمد علی پیش از مسلمان شدن نامش کاسیاس کِلِی بود.او از دوازده سالگی مشت‌زنی را شروع کرد و تنها ۱۰ سال بعد (۱۹۶۴) قهرمان بوکس جهان شد.سه سال بعد از کسب عنوان قهرمانی جهان، در اقدامی جنجالی، محمد علی از خدمت در ارتش آمریکا سر باز زد.او علاوه بر مخالفت علنی با جنگ ویتنام، گفت باورهای مذهبی‌اش به او اجازه حضور در ارتش را نمی‌دهد.پلیس آمریکا به همین علت محمد علی را بازداشت کرد و عناوین قهرمانی‌اش هم از او سلب شد.

محمد علی کلی درگذشت

محمد علی که به اتهام “فرار از خدمت” گناهکار شناخته شده بود، چند سالی از رینگ بوکس دور ماند تا این که بالاخره اعتراض او به حکم قاضی، در آغاز دهه ۷۰ میلادی به دادگاه عالی آمریکا ارجاع داده شد و این دادگاه که عالی‌ترین مرجع قضایی در آمریکاست، محکومیت محمد علی را لغو کرد.

کاخ‌سفید در سال ۲۰۰۵ بالاترین مدال افتخار را به او اهدا کرد.

روحش شاد و یادش گرامی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ان شاءالله خدای عزیز و مهربان , بیامرزدش