قابلیت Hey Siri آیفون جان کودکی را در استرالیا نجات داد

قابلیت Hey Siri آیفون جان کودکی را در استرالیا نجات داد

شاید خیلی از قابلیت‌های جدید گجت‌های الکترونیکی چندان اهمیتی در زندگی روزمره‌ی ما نداشته باشند و به‌طور مثال افزوده شدن تعداد هسته‌های یک پردازنده یا افزایش رزولوشن نمایشگر، تنها بازی‌هایی تبلیغاتی برای جذب مشتری باشند، اما ویژگی‌هایی نظیر قابلیت Hey Siri در آیفون‌های اپل نیز وجود دارند که در مواقع حساس می‌توانند بسیار موثر باشد.

چقدر موثر؟ آن‌قدر که در حد نجات دادن جان یک انسان کافی باشد! پیش از این هم چند داستان درباره‌ی نجات جان انسان‌ها توسط قابلیت Hey Siri شنیده‌ایم و این ماجرای جدید نیز تقریبا مشابه همان قبلی‌هاست. استیسی گلیسن (Stacey Gleeson) نام مادری اهل شهر کنز کشور استرالیاست که از شانس خوب او، یک آیفون ۶ اس توانسته است که جلوی مرگ کودکش را بگیرد.

این خانواده‌ی استرالیایی نجات جان دخترشان را به قابلیت Hey Siri مدیون هستند

ماجرا از این قرار است که خانم گلیسن مدتی قبل یک آیفون ۶ اس را خریداری می‌کند. همانطور که احتمالا می‌دانید، در آیفون ۶ اس و ۶ اس پلاس کاربران می‌توانند به‌صورت دائمی و بدون اینکه نیاز به اتصال آیفون به شارژر باشد، با گفتن عبارت هی سیری، قابلیت Hey Siri را فعال کنند و دستور خود را به دستیار صوتی اپل اعلام کنند. پس از گذشت مدت کوتاهی از این خرید، حدود سه ماه پیش و در ماه مارس، دختر یک‌ ساله‌ی استیسی گلیسن که در اتاق دیگری در حال خواب بوده است، دچار خفگی و تنگی نفس می‌شود.

استیسی از طریق دستگاه بیبی مانیتور که در اتاق خود و کودکش کار گذاشته بوده است، متوجه این موضوع می‌شود و سریعا به سمت اتاق کودکش حرکت می‌کند. وقتی که استیسی وارد اتاق می‌شود از شدت هیجان و ترس آیفون خود را به زمین می‌اندازد و به دنبال کلید روشن کردن چراغ اتاق می‌گردد. احتمالا می‌توانید درک کنید که در چنین مواقعی احساس ترس و نگرانی به‌قدری بالا می‌رود که فعالیت‌های ساده‌ای نظیر روشن کردن چراغ هم بسیار سخت انجام می‌شوند و مغز نمی‌تواند هماهنگی بین عصب و عضلات را به‌راحتی برقرار کند.

قابلیت Hey Siri آیفون جان کودکی را در استرالیا نجات داد

به هر صورتی که هست، استیسی خود را به کودش می‌رساند و این دختر یک ساله را در حالی که رنگ پوستش از شدت کمبود اکسیژن به سمت کبودی می‌رفته است، پیدا می‌کند. در همین لحظه استیسی ناگهان به یاد این موضوع می‌افتد که برای استفاده از قابلیت Hey Siri نیازی به پیدا کردن آیفون ۶ اس خود و در دست گرفتن آن ندارد، بنابراین او این عبارت را تکرار می‌کند و با گفتن جمله‌ی Hey Siri, call the ambulance، از دستیار صوتی آی او اس می‌خواهد که سریعا با یک آمبولانس تماس بگیرد.

بعد از این کار خانم گلیسون تلاش می‌کند که تا جایی که امکان دارد به نفس کشیدن کودک خود کمک کند تا آمبولانس و دکترها فرا برسند. پس از چند دقیقه و در مدت کوتاهی آمبولانس به خانه‌ی این خانواده می‌رسد و دکترها کودکی که ممکن بود تنها با گذشت چند ثانیه‌ دیگر جان خود را از دست بدهد را نجات می‌دهند.

قابلیت Hey Siri آیفون جان کودکی را در استرالیا نجات داد

این فرشته‌ی یک ساله که جیانا (Giana) نام دارد، در آن زمان توسط دکترها مبتلا به بیماری عفونت سینه و برونشیت تشخیص داده شد و آنها گفته بودند که تنها چند ثانیه‌ تاخیر بیشتر ممکن بود که جان او را برای همیشه بگیرد. خانم استیسی گلیسون بعد از آن ماجرا اعلام کرده بود که جان کودک خود را مدیون قابلیت Hey Siri در آیفون و عملکرد بسیار سریع و بدون نقص آن بوده است و اگر این قابلیت وجود نداشت، شاید با توجه به استرس بسیار بالای این مادر نگران، پیدا نکردن تلفن و تاخیر در فرا رسیدن آمبولانس و دکترها، ماجرا می‌توانست را به گونه‌ای دیگر و با پایانی تلخ رقم بخورد.

شما عزیزان گجت نیوزی نیز برای فعال کردن قابلیت Hey Siri در آیفون خود می‌توانید به مسیر General > Siri در نرم افزار تنظیمات مراجعه کنید و تیک این قابلیت را بزنید تا فعال شود. البته توجه داشته باشید که این قابلیت تنها بر روی آیفون ۶ اس و ۶ اس پلاس به‌صورت دائمی قابل استفاده است و دارندگان آیفون‌های قدیمی‌تر تنها زمانی می‌توانند از آن بهره ببرند که آیفونشان به یک پاور بانک و یا شارژر متصل باشد.

قابلیت Hey Siri آیفون جان کودکی را در استرالیا نجات داد

پدر جیانا که به دلیل کار در ارتش نیروی دریایی اکثر اوقات دور از خانه است، تصمیم‌گیری سریع همسرش را عامل نجات جان فرزند خردسال خود دانسته است و معتقد است که این تصمیم گیری توانسته ثانیه‌های طلایی در زمان وقوع این حادثه را برای آنها حفظ کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. من که به شخصه آیفون رو بیشتر دوست دارم. اما در کل مقایسه بین iosوandroid به سلیقه بستگى داره. اما بازم میگم من تجربه سامسونگ و اپل رو داشتم اما یک سرى چیز ها هست که اپل داره و یک سرى چیز ها هست که اپل نداره اما سامسونگ دارد. با تشکر از کسانى که نظرم رو تا آخر خوندید. خداحافظ.

  2. عالی بود، پیشرفت تکنولوژی واقعا بعضی وقتا خیلی خوبه و باعث راحت تر بودن خیال میشه

  3. یعنی ازین تبلیغا خیلی بدم میاد. سامسونگ هم یه چیزی نوشته بود در مورد اینکه گوشیش باعث شده بود یکی از ترکشها به قلب صاحبش نخوره.
    هر جور شده میخوان بگن ما خفنیم.
    بابا قابلیت سیری الان توی همه گوشهای اندرویدی بوسیله گوگل هم هست.

    • کیوان جان شاید توی خیلی از موارد حق با شما باشه و اینا نمایشای تبلیغاتی باشه.
      اما خبری که توی این مطلب منتشر کردیم، از یه خبرگزاری محلی منتشر شده و کاملا مستنده.
      هدف اصلی این گزارش هم اینه که نشون داده بشه تکنولوژی چجوری میتونه به انسانها کمک کنه و هدف تبلیغ برند خاصی نیست؛ به قول شما Google Now هم یه همچین قابلیتی داره

  4. استفاده صحیح از تکنولوژی یعنی همین.آفرین به اپل.