تماشا کنید: شبیه‌سازی عبور برق ۱۰۰ هزار ولتی از پوست بدن انسان!

تماشا کنید: شبیه‌سازی عبور برق ۱۰۰ هزار ولتی از پوست بدن انسان!

تا به حال با خود فکر کرده‌اید که هنگام برق گرفتگی و عبور جریان‌های با ولتاژها‌ی بسیار بالا از بدن انسان، چه بلایی بر سر بافت‌های بدن و پوست انسان ‌می‌آید؟ خب اولین روش برای فهمیدن پاسخ این سوال این است که یک منبع برق سه فاز قدرتمند پیدا کنید و دستتان را به آن بچسبانید تا ببینید چه بلایی بر سرتان می‌آید!

اما صبر کنید! این روش چندان جالب به نظر نمی‌رسد زیرا بعد از اتصال به این جریان شدید برق، چیزی ازتان باقی نمی‌ماند که در کنار هم بنشینیم و بر روی باقی ماجرا بحث کنیم! بنابراین روش دومی هم باید وجود داشته باشد. به لطف معجزه‌ی علم مواد، امروزه قادر هستیم که به‌جای امتحان موارد خطرناک و آسیب زننده‌‌ای مانند جریان برق بر روی بافت‌های حساسی نظیر پوست بدن انسان، از موارد جایگزین با مشخصات مشابه استفاده کنیم.

اندی نام کاربری است که حدود ۸ سال در این زمینه و انجام آزمایش‌های شبیه‌سازی جریان برق فعالیت داشته است و کلیپ‌های ویدیویی جذاب او در کانال اختصاصی اش با نام Photonicinduction بر روی شبکه‌ی یوتیوب میلیون‌‌ها بار بازدید شده‌اند. اندی به‌تازگی به سراغ آزمایش جذابی رفته است و عملیات عبور یک برق ولتاژ بالا را بر روی پوست بدن انسان شبیه‌سازی کرده است.

او در این آزمایش برای ماده‌ی جایگزین بافت زنده‌ی پوست بدن انسان، از ژل بالستیک (ballistic gel) استفاده کرده است. این ماده‌ی ژله‌ای و نیمه شفاف به دلیل اینکه ویسکوزیته و تراکم (چگالی) بسیار مشابهی با بافت بدن انسان دارد، در اکثر آزمایش‌های تیر‌اندازی، امتحان جلیقه‌های ضد گلوله و در این مورد خاص ما، در آزمایش عبور جریان برق شدید، نقش بدن انسان را بازی می‌کند و دقیقا همان عکس العملی را از خود نشان می‌دهد که پوست و بافت زنده‌ی بدن انسان باید نشان خواهد داد.

پس بیایید بیشتر از این وقت را تلف نکنیم و این آزمایش بسیار جذاب، خشن و خطرناک را در ویدیوی نزدیک به پانزده دقیقه‌ای زیر از کانال اندی مشاهده کنیم. البته باید توجه داشته باشید که اندی به ادعای خود دارای ۲۵ سال سابقه‌ی کار حرفه‌ای با الکتریسته و وسایل برقی است و اگر فردی بدون آشنایی و محافظت کافی چنین آزمایش‌های خطرناکی را تکرار کند، احتمال آسیب دیدگی و حتی مرگ او بسیار بالاست:


جریان برق در ولتاژ‌های بالا با کسی شوخی ندارد!

در این ویدیو مشاهده می‌کنید که ابتدا جریان برقی با ولتاژ ۲۵۰ ولت بر روی ژل بالستیک اعمال می‎شود و اگر بر روی میله‌ی فلزی در سمت راست تصویر تمرکز کنید، می‌بینید که بعد از اعمال جریان برق و افزایش حرارت، از جای خود حرکت می‌کند و مانند یک چاقو‌ی لیزری، بافت ماده‌ی ژله‌ای را بریده و به جلو می‌رود.

بعد از این ولتاژ نوبت به ۲۵۰۰ ولت جریان الکتریسیته می‌رسد و با اعمال این جریان مشاهده می‌کنید که ماده‌ی ژله‌ای به جوش می‌آید؛ درست مانند همان بلایی که بر سر انسان بخت ‌برگشته‌ای می‌آید که چنین جریان شدیدی از بدنش عبور می‌کند. در انتها نیز زمان قدرت‌نمایی جریان برق فرا می‌رسد و با اعمال یک ولتاژ بسیار بالا معادل ۱۰۰ هزار ولت، حالتی فضایی در اطراف محل اعمال انرژی به وجود‌ می‌آید و اگر مجموعه‌ فیلم‌های جنگ ستارگان را دیده باشید، چنین افکت‌هایی را احتمالا در زمان حرکت دادن نیروهای مغناطیسی توسط امپراطور پلپاتاین مشاهده کرده‌اید!

تماشا کنید: شبیه‌سازی عبور برق ۱۰۰ هزار ولتی از پوست بدن انسان!

بنابراین شاید حالا بهتر بتوانید تاثیر اعمال انرژی الکتریسیته در ولتاژ‌های مختلف را بر روی بدن انسان درک کنید و البته بیشتر حواستان باشد که بدون استفاده از موارد حفاظتی و ایمنی به چنین ولتاژ‌هایی نزدیک هم نشوید. البته نکته‌ی دیگری هم وجود دارد و آن هم این است که اندی در این ویدیو، صحبتی از آمپر شدت جریان و البته مقدار اهم مقاومت ماده‌ی ژله‌ای نمی‌کند.

احتمالا می‌دانید که به جز اختلاف پتانسیل الکتریکی بین دو نقطه که همان مقدار ولتاژ را تعیین می‌کند، دو مقدار دیگر یعنی مقاومت و شدت جریان نیز در میزان آسیب ‌رسانی و خطرناک بودن جریان الکتریسیته تاثیر دارند. فاکتور شدت جریان نشان می‌دهد که در هر ثانیه چه مقدار انرژی الکتریکی از بافت مورد نظر عبور می‌کند و فاکتور مقاومت نیز باعث به وجود آمدن اختلاف پتانسیل و تغییر مقدار الکتریسیته‌ی اعمال شده می‌شود. بنابراین برای اینکه بتوانیم دقیق‌تر قضاوت کنیم باید این فاکتورها را هم بدانیم تا تاثیر عبور جریان برق از بافت بدن انسان را بهتر متوجه شویم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*