گوگل نتایج جستجو درباره‌ی هیلاری کلینتون را دست‌کاری نمی‌کند!

گوگل نتایج جستجو درباره‌ی هیلاری کلینتون را دست‌کاری نمی‌کند!

همانطور که می‌دانید انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده‌ی آمریکا چند هفته‌ای است که به‌شدت داغ شده است و هر روز اخبار تازه‌ای از پیروزی‌های کاندیداها در ایالت‌های مختلف به گوش می‌رسد. خانم هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ دو کاندید اصلی دو حزب دموکرات و جمهوری خواه این کشور هستند که اکثر اخبار این‌ روزهای جهان سیاست را به خود اختصاص داده‌اند.

احتمالا پیش از این با دونالد ترامپ، شخصیت عجیب، جذاب و سخنرانی‌های دیوانه وارش آشنا شده‌اید و خانم هیلاری کلینتون هم با حضور طولانی مدت در بین کابینه‌های سیاسی دولت‌های مختلف کشور آمریکا، به یکی از شناخته‌شده‌ترین نام‌های سراسر تاریخ سیاسی این کشور تبدیل شده است. شاید خیلی‌ها فکر می‌کردند که با توجه به افکار ملی‌گرایانه و متعصب آقای ترامپ و سرمایه‌ی عظیمی که او برای به راه انداختن کمپین تبلیغاتی در اختیار دارد، رقابت جذابی بین این دو کاندیدای ریاست جمهوری به وجود بیاید و آمار نزدیکی را شاهد باشیم، اما نتایج به دست آمده در انتخابات محلی و اظهار نظر سران حزب‌های قدرتمند آمریکایی، خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

گویا مردم آمریکا هم از افکار غلیظ و رفتارهای عجیب و غیر مودبانه‌ی دونالد ترامپ به ستوه آمده‌اند و شاید حتی تنها برای اینکه او به‌عنوان رئیس جمهور بعدی کشورشان انتخاب نشود، اقبال حداکثری را برای هیلاری کلینتون به ارمغان آورده‌اند. حتی به نظر می‌رسد که به غیر از مردم آمریکا، موتور جستجوی گوگل و سران این کمپانی هم طرفدار خانم کلینتون هستند و تمایل دارند که افکار عمومی بر روی او به اجماع برسند! جالب است بدانید خانم هیلاری کلینتون از حزب دموکرات آمریکا بوده و نامزد ریاست جمهوری است.

گوگل نتایج جستجو درباره‌ی هیلاری کلینتون را دست‌کاری نمی‌کند!

اما چرا این حرف را می‌زنیم؟ به دلیل ویدیویی که چند روز پیش توسط کانال SourceFed در یوتیوب منتشر شد و حسابی سر و صدا به پا کرد. این ویدیو در کمتر از ۲۴ ساعت توانسته است حدود ۱۲ میلیون بازدید را به خود اختصاص دهد و به‌قدری نرخ به اشتراک‌گذاری آن در فضای مجازی بالا بوده که محال است که شما یکی از فعالان شبکه‌های اجتماعی باشید، در بین اخبار و ویدیوهای انگلیسی‌زبان گشت بزنید و این ویدیو را بیش از چند بار ندیده باشید!

این کانال یوتیوب که متعلق به سایتی با همین نام است، در زمینه‌ی انتشار و بررسی اخبار جنجالی و موارد محبوب در فضای مجازی فعالیت می‌کند و معمولا اکثر ویدیوهای آن بازدیدکنندگان فراوانی را به خود جذب می‌کنند. ابتدا بیایید ویدیوی زیر را تماشا کنیم تا ببینیم حرف اصلی SourceFed چیست. آنها ادعا می‌کنند که گوگل برای این که افکار کاربران درباره‌ی هیلاری کلینتون مخدوش نشود، نتایج جستجوی مربوط به این کاندیدای ریاست جمهوری را دست‌کاری کرده است و هنگامی که شما می‌خواهید برای «عبارت جرایم هیلاری کلینتون» جستجوی خود را انجام دهید، گوگل کلمه‌ی جرم را تغییر می‌دهد و کلمات دیگری را پیشنهاد می‌کند:


این در حالی است که همانطور که در ویدیو مشاهده کردید، موتور جستجوی بینگ این کار را انجام نمی‌دهد و بنابراین تهیه‌ی کننده‌ی این ویدیو نتیجه گرفته است که گوگل برای افزایش محبوبیت هیلاری کلینتون این کار را انجام می‌دهد و به‌نوعی به‌صورت غیر مستقیم در حال حمایت از این کاندیدا است.

گوگل: هیلاری کلینتون برای ما فرقی با دیگران ندارد

گوگل نتایج جستجو درباره‌ی هیلاری کلینتون را دست‌کاری نمی‌کند!

بعد از به اشتراک گذاری میلیونی این ویدیو در شبکه‌های مجازی و به وجود آمدن سوال و شبهه برای تعداد زیادی از کاربران، گوگل با وبسایت Buzzfeed تماس گرفته است و در پاسخ کوتاه زیر، دلیل این موضوع را نه حمایت از هیلاری کلینتون ، بلکه به دلیل قوانین ثابت موتور جستجوی خود می‌داند:

الگوریتم‌های سیستم تکمیل خودکار [موتور جستجوی] ما، نتایجی که در آنها عبارات توهین‌آمیز یا تحقیر آمیز در کنار نام افراد و اشخاص آمده باشد را در لیست تکمیل خودکار خود پیشنهاد نمی‌کند.

منظور گوگل از این پاسخ این است که هنگامی که شما نام شخص خاصی را جستجو می‌کنید و عباراتی نظیر توهین‌های شخصی و تهمت‌ها را کنار نام او وارد می‌کنید، گوگل در کادری که زیر نوار جستجو نمایش داده می‌شود و در آن پیشنهاد‌های سیستم تکمیل خودکار در آن قرار دارند، این پیشنهادهای حاوی توهین را نشان نمی‌دهد تا از این طریق کاربران را از جستجوی عبارات حاوی توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی منصرف کند.

در این بخش کاملا حق با گوگل است و از آنجا که کلمه‌ی Crime در زبان انگلیسی به معنای جرمِ ثابت شده است، وقتی که شما نام فردی را جستجو می‌کنید که جرم او ثابت نشده و ابتدای کلمه‌ی کرایم و به طور مثال حروف سی و آر را در کادر جستجو تایپ کنید، پیشنهادی سیستم تکمیل خودکار، عباراتی که حاوی کلمه‌ی جرم برای آن شخص باشند را نمایش نمی‌دهند؛ این موضوع را در تصویر زیر و هنگام جستجوی نام Charles Manson مشاهده می‌کنید:

گوگل نتایج جستجو درباره‌ی هیلاری کلینتون را دست‌کاری نمی‌کند!

البته این در حالی است که موتور جستجوی بینگ دقیقا بر خلاف این موضوع عمل می‌کند و برایش تفاوتی ندارد که آیا جرایم آن فرد ثابت شده هستند و یا هنوز در حد یک اتهام قرار دارند. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که با تایپ کردن همان عبارتی که در موتوری جستجوی گوگل تایپ کردیم، نتایجی نظیر جرایم آن فرد و سابقه‌ی جرایم او نمایش داده می‌شوند:

گوگل نتایج جستجو درباره‌ی هیلاری کلینتون را دست‌کاری نمی‌کند!

مت کاتس وارد ماجرا می‌شود

مهندس نرم افزاری آمریکایی، مت کاتس (Matt Cutts) که در حال حاضر در سمت مدیریت تیم وب‌ اسپم گوگل فعالیت می‌کند، در حساب کاربری رسمی خود در شبکه‌ی اجتماعی توییتر به این موضوع واکنش نشان داده و طی چند توییت متوالی، ابعاد این موضوع را روشن کرده است:

دو موضوع مورد بحث آنها [سایت SourceFed] اینها هستند: اول اینکه با تایپ کردن عبارت “hillary clinton in”، عبارت “hillary clinton indictment” در نتایج پیشنهادی سیستم تکمیل خودکار نمایش داده نمی‌شود و با تایپ کردن عبارت “hillary clinton cri” نیز عبارت “crimes” در نتایج پیشنهادی نمی‌آید.

— Matt Cutts (@mattcutts) June 10, 2016

 

در لینک زیر می‌توانید چند اسکرین شات را ببینید که توسط خود من گرفته شده است و در آنها مشاهده می‌کنید که با تایپ کردن عبارت “hillary in” ، عبارت “hillary indictment” نیز در نتایج پیشنهادی سیستم تکمیل خودکار ظاهر می‌شوند: pic.twitter.com/VEn3A4ef5y

— Matt Cutts (@mattcutts) June 10, 2016

در واقع آقای کاتس به این موضوع اشاره می‌کند که موتور جستجوی گوگل مشکلی با آوردن کلمه‌ی indictment که در زبان انگلیسی به معنای اتهام است، در کنار نام افراد ندارد و به اگر جرایمی ثابت نشده باشند، کاربران می‌توانند با جستجوی این عبارت، نتایج مربوط به اتهام‌های ثابت نشده را در کنار نام فرد مشاهده کنند؛ اما کلمه‌ی Crime به معنی جرم ثابت شده است و به همین دلیل موتور جستجوی گوگل از آوردن آن در کنار نام افراد و اشخاص خودداری می‌کند.

به آدرس لینک https://t.co/5avsTVn4ab بروید تا نوشته‌ای درباره‌ی اینکه سیستم تکمیل خودکار گوگل، چگونه و چرا از آوردن عبارت Crimes در کنار نام افراد خودداری می‌کند را مشاهده کنید؛ [تمام افراد] نه فقط هیلاری کلینتون.

— Matt Cutts (@mattcutts) June 10, 2016

 

پی نوشت: @mattlieberman من از بخش جستجوی گوگل سوال کردم و آنها نتوانستند سابقه‌ای از رجوع تو به بخش جستجو گوگل قبل از انتشار آن ویدیو پیدا کنند

— Matt Cutts (@mattcutts) June 10, 2016

این توییت آخر در پاسخ به ادعای احتمالی مدیران منتشر کننده‌ی آن ویدیوی جنجالی آمده است که آنها مدعی شده بوده‌اند قبل از انتشار ویدیو با بخش جستجو گوگل تماس گرفته بوده‌اند و نتوانسته‌اند پاسخی را از آنها دریافت کنند. به هر حال تا حد زیادی مشخص است که گوگل تغییر چندانی در نتایج جستجوی مربوط به هیلاری کلینتون نداده است، اما باید منتظر پاسخ دیگر طرفین نیز بمانیم تا ابعاد بیشتری از این ماجرای عجیب و جنجالی برایمان روشن شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*