آیفون

آیا می‌دانستید اپل اولین کمپانی نیست که آیفون می‌فروخت؟

اپل نام‌های مانند آیپاد و یا آی مک را ثبت کرد و طبیعتا اولین کمپانی است که محصولی را با این نام‌ها عرضه کرده است؛ اما وقتی به آیفون می‌رسیم ماجرا فرق می‌کند؛ محصولی که تا به کنون موفق‌ترین دیوایس اپل بوده است.

هما‌نطور که متوجه شدید آیفون قبل‌تر از زمانی که اپل از اولین گوشی با نام آیفون در سال 2007 رونمایی کند و کاربران با خریداری آن بتوانند با دوستان خود تماس گیرند و یا در گشت و گذار در فضای مجازی بپردازند. خب با هم نگاهی میندازیم تا بدانیم که ماجرای نام آیفون از کجا شروع می‌شود و چه دستگاهی را به این نام می‌خواندند.

اولین دستگاه در دنیا که آیفون نامیده شد در سال 1998 توسط کمپانی واقع در کالیفورنیا به نام InfoGear ساخته شد که در حقیقت تلفن مجهز به اینترنت و صفحه لمسی بود. طبیعتا این دستگاه یک گوشی هوشمند نبود یا حداقل شباهتی به آنچه اکنون در دست مردم می‌بینیم نداشت.

در واقع محصولی که InfoGear ساخته بود یک تلفن رومیزی بوده که از امکانات جالبی نیز بهره می‌برد؛ مانند یک کیبورد QWERTY و صفحه‌ی سیاه و سفید 640 در 480 پیکسل و 2 مگابایت رم که برای حداقل 200 آدرس ایمیل کافی بود.

این دستگاه در آن زمان قیمتی نزدیک به 500 دلار داشت و دسترسی به اینترنت نیز با توجه به بسته‌های مختلفی که داشت از 9.95 دلار به بالا بود. تقریبا می‌شد گفت که آیفن ساخت InfoGear تقریبا از زمان خود جلو بود و بعد از عرضه‌ی یک مدل از نو طراحی شده در سال 1999، این کمپانی پس از مدتی تولید آیفون را متوقف کرد.

InfoGear بعدها توسط Cisco Systems خریدادری شد که در حال حاضر یکی از بزگ‌ترین کمپانی‌های فعال در زمینه شبکه در جهان است که طبیعتا صاحب نام آیفون نیز با خریداری شدن کمپانی سازنده‌ی آن به اسامی جدیدی تغییر کرد. سیسکو از این نام برای یک تلفن VoIP به نام Linksys iPhone استفاده کرد.

در اوایل سال 2007 وقتی استیو جابز بر روی سن رفت تا گوشی هوشمندی با نام آیفون را معرفی کند سیسکو سریعا دست به عمل شد تا علیه کمپانی اپل شکایتی را تنظیم کرده و مدیران این کمپانی را به پای میز دادگاه بیاورد. هرچند بعد از مدتی دو کمپانی در یک جلسه که اطلاعات آن به بیرون درز نکرد حق امتیاز نام آیفون را به قیمت نامعلومی به اپل فروختند.

گالری تصاویر اولین آیفون

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. یه جای دیگه هم بود.
    قدیما این در بازکن ها (که اون موقع واسه خودش تکنولوژی ای بود و خیلی از خونه ها نداشتن) به اون گوشی که باهاش صحبت میکردی و تو اتاق نصب می شد، می گفتیم: ‘ایفون’.
    انفاقا وقتی کسی پشت در حیاط، زنگ در باز کن رو فشار میده، اونجا هم می گفتیم: ‘زنگ میخوره’.
    مثلا می گفتیم: ‘زنگ میزنن، ایفونو بگیر جواب بده ببین کیه’