نمایشگر‌های قابل انعطاف

نمایشگر‌های قابل انعطاف در آینده می‌توانند بر روی تبلت‌ها خودنمایی کنند

اگرچه نمایشگر‌های قابل انعطاف هنوز به‌طور کامل و به معنای واقعی در صنعت ساخت گوشی‌های هوشمند جا نیفتاده‌اند؛ اما کمپانی‌هایی چون سامسونگ، ال‌جی و لنوو قابلیت‌های خود را در تولید چنین محصولی حتی اگر تنها یک طرح مفهومی بوده باشد، نشان داده‌اند. البته سامسونگ با نمایشگر منحنی شیشه‌ای خود در مدل اج سری گلکسی S و همچنین فبلت Galaxy Note Edge نمایش قابل قبولی از خود ارائه داده؛ اما این دقیقا آن چیزی نیست که درباره‌ی آن صحبت می‌کنیم، یک نمایشگر منعطف که بتواند خم شود یا تا گردد.

هنگامی‌که صحبت از ال‌جی به میان بیاید، نزدیک‌ترین محصولات این کمپانی که می‌توان آن را در دسته نمایشگر‌های منعطف قرار داد، گوشی‌های تولیدی در سری G Flex است . دو گوشی به نام‌های G Flex و G Flex 2 که تنها انعطاف پذیری کمی داشتند؛ اما نه قادر بودن خم شوند و نه تا گردند و یا به‌صورت رول درآیند. این‌ها ویژگی‌هایی هستند که معمولا با شنیدن صفت “قابل انعطاف” در ذهن تداعی می‌شود.

بنا به گزارش‌های رسیده، کمپانی LG از سال گذشته چیزی در حدود 1 میلیارد دلار برای ساخت ششمین نسل نمایشگر‌های اولد قابل انعطاف خود سرمایه‌گذاری کرده است. رقم وحشتناکی است؛ اما تاکنون نتوانسته حتی با وجود چنین سرمایه‌گذاری هنگفتی، محصولی را روانه‌ی بازار کند.

اخیرا در طول برگزاری کنفرانس Tech World 2016 در اوایل ماه گذشته، لنوو دو دستگاه مختلف با نمایشگر قابل انعطافی به نمایش گذاشت که می‌توان گفت به معنای واقعی به رویای نمایشگر‌های قابل انعطاف جامه عمل پوشاند. اولین محصول این کمپانی گوشی هوشمندی بود که می‌توانست درست به‌مانند یک دستبند به دور دست پیچیده شود و دیگری تبلتی بود که نمایشگر آن با تا شدن به‌طور کامل، در حد و اندازه‌های یک فبلت به نظر می‌رسید. ساخت این دستگاه مفهومی و تجربی مثال بسیار واضحی است که چگونه نمایشگر‌های قابل انعطاف می‌توانند در آینده‌ای نه‌چندان دور در تبلت‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

نمایشگر‌های قابل انعطاف

مطمئنا صفحه نمایش‌های منعطف در گوشی‌های هوشمند نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ اما گوشی‌های هوشمند به‌اندازه‌‌ی کافی کوچک و جمع و جور هستند که استفاده از چنین تکنولوژی برای آن‌ها کمتر ضرورتی را ایجاب کرده و به نظر نمی‌رسد برای اندازه ‌نمایشگرهایی کمتر از 6 اینچ چندان کاربردی داشته باشد؛ اما برای تبلت‌ها این مورد کمی فرق می‌کند. معمولا با وجود نمایشگرهای 7 یا 8 اینچ به بالا وجود یک صفحه نمایش منعطف که بتواند خم شود، تا گردد و یا حتی به‌صورت رول درآید، برای بسیاری از کاربران جالب توجه خواهد بود.

درحالی‌که بازار تبلت‌ها رو به افول است، تبلت‌هایی با نمایشگر منعطف، علاوه بر کاربردی بودن آن می‌تواند هیجان خرید را در کاربران شعله‌ور کرده و خون تازه‌ای به این بازار تزریق کند. یکی از کاربردهای مفید تبلت‌های قابل انعطاف مانند آن چیزی که لنوو در Tech World 2016 به نمایش درآورد، تغییر سایز این دستگاه بود. شما قادر خواهید بود با تا کردن این تبلت آن را در اندازه‌ی یک گوشی Galaxy Note 5 درآورده و به‌مانند یک گوشی هوشمند از آن استفاده کنید. اساسا چنین محصولی می‌تواند در خدمت یک هدف دوگانه قرار گیرد. لحظه‌ای تبلت و لحظه‌‌ای دیگر گوشی هوشمند، قابلیت جالبی است!

چنین نمایشگرهایی با چنین تغییر شکلی، می‌توانند به‌مانند یک کتاب باز شوند و از یک طرف آن به‌عنوان یک پایه نگهدارنده استفاده گردد. بدین شکل شما به‌راحتی قادر خواهید بود تا این تبلت‌های قابل انعطاف را بر روی یک سطح صاف قرار داده و با استفاده از یک کیبورد بلوتوث دار، کارهای روزمره خود را انجام دهید. گذشته از اهداف کاری، این‌چنین تبلت‌هایی برای عاشقان فیلم‌های ویدئویی نیز می‌تواند بسیار جذاب باشد. یک تبلت تاشو می‌تواند به‌راحتی به سمت دیگر خود تکیه داده شود و کاربر قادر خواهد بود تا با زاویه‌ای مناسب، از دیدن تصاویر مورد نظر خود لذت برد.

نمایشگر‌های قابل انعطاف

اگرچه شاید استفاده از تبلت‌های منعطف برای پیچیدن دور دست به‌مانند گوشی‌ هوشمند قابل انعطافی که توسط لنوو در کنفرانس Tech World معرفی شد، چندان خوشایند نباشد – اندازه‌ی بزرگ نمایشگرهای منعطف در تبلت‌ها می‌تواند برای آنکه به دور دست پیچیده شود کمی آزار دهنده باشد – اما برای افرادی که در صنایع مختلف مشغول بوده و نیاز دارند تا هر دو دست خود را آزادانه به‌کار گیرند، مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از نمایشگر‌های قابل انعطاف که مانند یک دستبند می‌تواند به دور دست پیچیده شود، نه‌تنها باعث می‌شود که کارایی کارگران بالاتر رود؛ بلکه استفاده از چنین دستگاه‌هایی می‌تواند ایمنی در محیط کار را نیز بهبود بخشد. روند انجام کار بهتر شده و محیط کاری امن‌تری فراهم می‌شود (به‌خصوص برای کارگرانی که در بخش‌های حساس صنعتی مشغول‌اند و لازم است تا با توجه بیشتری، کار کنند و البته از تماس‌های ضروری خود نیز به‌راحتی آگاه شوند). حتی برخی از کاربران ممکن است برای استفاده‌های شخصی هم به این نوع تبلت‌ها علاقه‌مند گردند.

نمایشگر‌های قابل انعطاف

استفاده از تبلت‌های قابل انعطاف می‌تواند حسن دیگری نیز داشته باشد. برخی از افراد نیاز دارند تا علاوه بر گوشی هوشمند خود از تبلتی با نمایشگر بزرگی بین 8 تا 10 اینچی هم استفاده کنند. وجود یک تبلت تاشو می‌تواند در این مواقع کاملا مفید واقع شود. با تا کردن چنین تبلت‌هایی می‌توان به یک گوشی هوشمند با نمایشگری در حدود 5 اینچ هم دست یافت و چنین ویژگی باعث خواهد شد تا این افراد از یک محصول برای دو منظور استفاده کرده و فضای کمتری را لازم داشته باشند.

در هر صورت نمایشگرهای منعطف می‌روند که جای خود را در بازار بیابند. دست‌یابی به این فناوری به‌تازگی صورت گرفته است. باید تمامی موارد اعم از امکانات مالی، نیاز بازار و سود حاصل از فروش این دستگاه‌ها پیش بینی شده و سپس نتیجه بررسی گردد. با سرعت گرفتن تکنولوژی در این روزها، فاصله‌ی بین زمان حال و آینده می‌رود که کم و کمتر گردد. آینده چندان دور نیست، شاید تا چند سال دیگر نمایشگر‌های قابل انعطاف و تبلت‌های تاشو سلطان بی‌بدیل بازار گوشی‌های هوشمند گردند! هر چیزی ممکن است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. موافقم. هیجان انگیز و کاربردیه.
    موفقیتش از همین الان قابل پیش بینه.