تلاش انسان براي بهره وري از انرژي خورشيدي زير سطح دريا

 

نيروي دريايي امريکا در حال تحقيق و امکان سنجي بهره از انرژي خورشيدي در زير سطح دريا است. بنا بر نتايج تحقيقي که اخيراً توسط محققان اين سازمان صورت گرفته است، پرتوهاي خورشيدي زير سطح آب به حد کافي براي اين منظور توان دارند تا از آن‌ها در تأمين انرژي سامانه‌هاي خودکار استفاده نمود.

شواهد حاصل از تحقيقاتي که در فرماندهي فناوري و علوم الکترونيک در نيروي دريايي ايالات متحده صورت گرفته حاکي از آن است که فناوري فتو ولتائيک را مي‌توان براي تأمين انرژي لازم در حسگرهاي زير آبي که تا عمق 9.1 متري قرار دارند به کاربرد.
علي‌رغم حوزه محدود اين تحقيقات، نتايج و شواهد حاصله به روشني نشان مي‌دهند که سلول‌هاي خورشيدي زير آبي مي‌توانند با طول موج و محتواي طيفي پرتوهاي خورشيدي همگام شده و از آن براي توليد انرژي الکتريکي بهره ببرد.
نيروي دريايي امريکا هم‌اکنون در حال بررسي و تحقيق بر روي سلول‌هاي کيفيت بالاي فسفيد اينديوم گاليوم هستند. بنا بر اطلاعات منتشر شده در پايگاه اطلاع رساني لابراتوارهاي تحقيقاتي اين نيرو، سلول‌هاي فوق قادرند با راندمان کاري بالا حتي در نور کم زير آب نيز به خوبي کار کنند.
در بيانيه اين مرکز آمده است: «با توجه به استفاده روزافزون از سيستم‌هاي خودکار محيط باني و نظارت مستمر و طولاني مدت زير آبي، و نياز به تأمين انرژي چنين سيستم‌هايي بر آن شديم تا علي‌رغم جذب مقادير زيادي از نور در سطح آب، از پرتوهاي عبوري از آن انرژي الکتريکي توليد نماييم.»
لازم به ذکر است با توجه به اطلاعات اوليه منتشر شده از سوي نيروي دريايي امريکا، محققان اين مرکز توانسته‌اند تاکنون از هر 3 مترمربع چيزي در حدود 7 وات نيروي الکتريکي بدست آورند.


منبع : ZDnet

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*