بزرگ‌ترین رادیو تلسکوپ جهان

بزرگ‌ترین رادیو تلسکوپ جهان در چین متولد شد

حدودا یک‌ سال قبل بود که خبر ساخت بزرگ‌ترین رادیو تلسکوپ جهان در چین منتشر شد و اکنون بزرگ‌ترین تلسکوپ تک دیافراگم جهان متولد شده است. به مدت 53 سال رصد خانه آرسیبو در پورتوریکو، حکم بی‌منازعه تلسکوپ‌های رادیویی در جهان بود؛ اما چین با ساخت تلسکوپ FAST که دارای دریچه دیافراگم پانصد متری است، این عنوان را برای خود به ارمغان آورد. این رادیو تلسکوپ 64 درصد بزرگ‌تر از آرسیبوی پورتوریکو است.

این تلسکوپ رادیویی در یک منطقه روستایی واقع در استان گوئیژو و به‌منظور نداشتن اختلالات مغناطیسی که برای رادیو تلسکوپ‌ها بسیار حائز اهمیت بوده، در یک دره در همان حوالی ساخته شده است. کارشناسان اعلام کردند، توپوگرافی این منطقه که حاوی سنگ‌های متخلخل است، برای تخلیه آب باران و حفاظت از بازتابنده، ایده‌آل محسوب می‌شود.

تلسکوپ فست، بزرگ‌ترین رادیو تلسکوپ جهان در چین ساخته شد

برای اطمینان هر چه بیشتر از عملکرد بهینه تلسکوپ FAST ، دولت چین حدود 9000 نفر از ساکنین این منطقه را بلند کرده و در شهرستان نزدیکی اسکان داد. به گزارش خبرگزاری شینهوا به هرکدام از خانواده‌های آواره مبلغ 10,000 یوان، چیزی در حدود 1500 دلار بابت خسارت پرداخت شده است. این مبلغ به‌طور متوسط درآمد یک سال از مردم این منطقه است.

برخلاف تلسکوپ آرسیبو که دارای یک انحنای کروی ثابت است، رادیو تلسکوپ FAST قادر به تشکیل یک آینه سهموی (شلجمی) است. چنین ویژگی باعث می‌شود تا محققان به درجه‌های بیشتری تسلط داشته باشند. اگرچه قطر جدید دیش بزرگ‌ترین رادیو تلسکوپ جهان 500 متر است؛ اما تلسکوپ FAST می‌تواند با یک اندازه موثر 300 متری از دیش با تلورانس زاویه‌ای ±40 درجه‌ای، آسمان بالای سر خود را رصد کند. حساسیت این دیش، 10 برابر تلسکوپ Arecibo در پورتوریکو است.

تلسکوپ فست در پائیز امسال آماده می‌شود تا به موسیقی ساطع شده از فضای بی‌نهایت گوش دهد. ستاره‌شناسان با بزرگ‌ترین رادیو تلسکوپ جهان قصد دارند تا با بررسی هیدروژن خنثی در کهکشان راه شیری و دیگر کهکشان‌های همسایه، تشخیص تپ‌اخترها و امواج گرانشی نشانه‌هایی از زندگی حیات فرازمینی و موجودات فضایی بیابند.

دانشمندان چینی چندین سال است که بر داده‌های دست دوم به دست آمده از دیگران در تحقیقات خود استفاده می‌کنند و انتظار می‌رود تلسکوپ جدید به میزان زیادی ظرفیت این کشور را برای رصد فضایی خارجی ارتقاء بدهد.
پکن برنامه کاوش فضایی چند میلیارد دلاری خود را که تحت نظارت ارتش بوده و نمادی از پیشرفت این کشور بوده، سرعت بخشیده است. دولت چین قصد دارد تا سال 2020 یک ایستگاه مدارگرد دائم در فضا دایر کند و درنهایت انسان را به ماه بفرستد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*