روسیه

آیا روسیه به دنبال توسعه بمب افکن مافوق صوتی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است؟

بحث‌های جدیدی در مورد روسیه و تجهیزات نظامی آن در تمام رسانه‌های تصویری جهان در حال گسترش است که گویا روسیه در حال بهره‌گیری از تکنولوژی در جهت توسعه تجهیزات فوق پیش رفته نظامی است. کشور روسیه همواره در دسته قدرتمندترین کشورهای جهان قرار داشته چراکه با توسعه نیروهای نظامی و بهره‌گیری از تجهیزات و سلاح‌های روز توانسته قدرت نظامی خود را به رخ همگان بکشد.

طی گزارش‌هایی که از سرهنگ الکسی سولودونیکو، فرمانده نیروهای استراتژیک و موشکی روسیه در انجمن تکنولوژی نظامی بین‌المللی منتشر شد روسیه و ناوگان نظامی آن درحال‌توسعه یک هواپیمای مافوق صوت باقابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است. این‌گونه هواپیماها که با نام «بمب‌افکن‌های هسته‌ای» شناخته می‌شوند قادر هستند تا با سرعت مافوق صوت از جو داخلی زمین خارج‌شده و از فضای خارجی زمین اقدام به هدف‌گیری مقاصد خود کنند.

شایعاتی در مورد این هواپیمای روسی به گوش می‌رسد که این بمب‌افکن هسته‌ای قادر است طولانی‌ترین مسافت‌های بین دونقطه از زمین را در کمتر از یک یا دو ساعت بپیماید که این ویژگی به نیروی نظامی روسیه کمک می‌کند تا حتی کوچک‌ترین اهداف با فواصل بسیار طولانی را در کسری از دقیقه هدف‌گیری کرده و منهدم کنند. در حال حاضر اطلاعات دقیقی از این هواپیمای مافوق صوت در دسترس نیست.

روسیه

طبق سخنان سرهنگ سولودونیکو، ارتش روسیه در حال همکاری با موسسه مرکزی طراحی بدنه هواپیماهای جنگنده است. همچنین احتمالاً این بمب‌افکن هسته توانایی حمل 25 تا 27 تن تجهیزات و انواع موشک‌ها و سلاح‌های تخریبی را داشته و می‌تواند با این وزن از تجهیزات سرعت خود را در حالت هدف‌گیری و شلیک موشک‌ها به مافوق صوت برساند.

وزیر دفاع و مسئولین نظامی روسیه که از بازخورد چنین هواپیمایی در جامعه جهانی به‌خوبی آگاه‌اند به‌شدت شایعات پیرامون بمب‌افکن هسته را رد می‌کنند چراکه از تغییر موضع سایر ابرقدرت‌های جهان‌نگران‌اند. روز پنج‌شنبه یکی از خبرگزاری‌های روسی به نقل از وزیر دفاع کشور این‌چنین بیان کرد که:

روسیه در حال تمرکز بر روی توسعه یک نمونه اولیه از جنگنده‌های معمولی این کشور است که متأسفانه وجود شایعات سبب شده تا قابلیت حمل کلاهک هسته را به این بمب‌افکن پیشرفته نسبت دهند اما واقعیت امر این است که هیچ بمب‌افکن هسته‌ای در کار نیست!

متخصصین و مهندسین مکانیک طراح این هواپیما بیان کردند که یکی از مشکل‌سازترین مسائل مربوط به ساخت و توسعه جنگنده‌های نظامی طراحی موتورها و پیشرانه‌های این نوع هواپیماها است. موتور توربو جت جنگنده‌ها به دلیل ماهیت وجودی‌شان برای روشن شدن و عملکرد مناسب نیازمند اکسیژن هستند درحالی‌که در فضای خارج از زمین اکسیژنی برای مصرف موتور توربو جت این نوع هواپیماها وجود ندارد.

علاوه بر این نکته متخصصین این جنگنده اعلام کردند که برای حرکت متناوب و سریع این هواپیما نیازمند بهره‌گیری از سوخت‌های جامدی است که در حال حاضر روسیه از این فناوری بهره نمی‌برد. با توجه به همه این مشکلات طراحی بمب‌افکن فراصوتی باقابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ایده‌ای بسیار دست‌نیافتنی است چراکه طراحی و توسعه این بمب‌افکن نیازمند بهره‌گیری از تجهیزات و فنّاوری‌های فوق پیشرفته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*