ساخت رباتي با حس لامسه قوي تر از انسان

چشمان خود را ببنيد و يک گوجه فرنگي را لمس کنيد حالا يک تکه چوب را در دست بگيريد. مي بينيد که با چشمان بسته و تنها لمس مي توانيد بسياري از اجسام را تشخيص بدهيد. اما ربات ها که چنين قابليتي ندارند. در عين حال دنياي ربات ها روز به روز دچار تحولات فراواني شده و هر لحظه به دنياي جديدتري پا مي گذارد. دنيايي که شايد روزي از دنياي انسان ها پيشي بگيرد.

اين بار نيز دانشمندان دست به ساخت رباتي زدند که شايد در آينده اي نزديک به مقابله با انسان برخيزد. اين ربات داراي حسگر لمسي براي شناخت مواد است، سنسور BioTac که مشابه انگشتان انسان عمل کرده و لايه هاي پوستي انعطاف پذير دارد، جالب است بدانيد که براي افزايش حساسيت ربات به ارتعاشات، اين ربات داراي اثر انگشت نيز هست.
اين ربات توانايي شناخت 117 ماده رايج را دارد و با استفاده از حرکات اکتشافي در 95 درصد مواقع بافت مواد را به درستي تشخيص مي دهد، بنابراين به نظر مي رسد اين ساخته در مقايسه با انسان، نسبت دقت بالاتري دارد.



اما با وجود توانايي هاي بالا، اين ربات هنوز در تشخيص مواد بهتر براي انسان ها ضعيف عمل مي کند براي مثال هنوز نمي تواند تشخيص بدهد که کدام گوجه فرنگي رسيده تر است بنابراين فعلا نمي توانيد اين ربات را براي خريد بفرستيد. به همين دليل تيم سازنده ربات گفته که ميخواهد تمرکز خود را روي ساخت اندام مصنوعي و يا رباتي براي تست محصول مصرفي قرار دهد.
پس بهتر است کمي خوشبين باشيم، انگشتان دست ما هنوز ارزش بيشتري دارند، البته فعلا!


منبع : EnGgadget

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*