ارزشمندترین شرکت کره جنوبی

پس از ۲۵ سال، سامسونگ دیگر باارزش‌ترین شرکت کره‌ای نیست!

اس‌کی هاینیکس با پشت سر گذاشتن سامسونگ الکترونیکس به ارزشمندترین شرکت کره جنوبی تبدیل شد؛ سهام آن با جهش ۳۴۰ درصدی به ارزش ۱.۳۵ تریلیون دلار رسید.

اس‌کی هاینیکس، غول صنعت نیمه‌هادی، موفق شد عنوان ارزشمندترین شرکت کره جنوبی را از سامسونگ الکترونیکس برباید. این یک نقطه عطف تاریخی است، چرا که از سال ۲۰۰۰ به این سو، سامسونگ همواره در صدر فهرست ارزشمندترین شرکت‌های کره جنوبی قرار داشت. جهش باورنکردنی تقاضا برای تراشه‌های حافظه با پهنای باند بالا (HBM) که ستون فقرات پردازش‌های هوش مصنوعی هستند، باعث شد تا سبقت اس‌کی هاینیکس از سامسونگ رقم بخورد و سهام این شرکت در سال جاری میلادی بیش از ۳۴۰ درصد افزایش یابد.

یک صدرنشینی بحث‌برانگیز برای اس‌کی هاینیکس

سامسونگ اما این موضوع را بی‌پاسخ نگذاشت و در بیانیه‌ای اعلام کرد که محاسبات بازار باید شامل سهام ممتاز آنها نیز باشد. در صورت احتساب این سهام، ارزش واقعی سامسونگ حدود ۱.۴۷ تریلیون دلار است، در حالی که ارزش کل بازار بازار حافظه HBM در حال حاضر سهم SK Hynix را به ۱.۳۵ تریلیون دلار رسانده است. صرف‌نظر از این جنجال آماری، واقعیت این است که سبقت اس‌کی هاینیکس از سامسونگ نشان‌دهنده یک چرخش بزرگ در اقتصاد دیجیتال کره است. جالب اینجاست که در سال ۲۰۰۲، هاینیکس چنان در آستانه فروپاشی بود که نزدیک بود به رقیب آمریکایی‌اش مایکرون فروخته شود.

ارزشمندترین شرکت کره جنوبی

حالا این شرکت نه تنها از مایکرون، بلکه از بزرگ‌ترین رقیب خود یعنی سامسونگ نیز پیشی گرفته است. این اتفاق به وضوح نشان می‌دهد که نبض ارزشمندترین شرکت کره جنوبی اکنون در دستان کسی است که تراشه‌های پیشرفته‌تری برای هوش مصنوعی تولید می‌کند. در حالی که سامسونگ همچنان برند محبوب کره‌ای‌هاست، بازار حافظه HBM باعث شده تا SK Hynix به سرعت به یک ابرقدرت مالی جدید تبدیل شود. کارشناسان معتقدند تا زمانی که تب هوش مصنوعی ادامه داشته باشد، سبقت اس‌کی هاینیکس از سامسونگ می‌تواند پایدار بماند و معادلات قدرت را در صنعت نیمه‌هادی جهان تغییر دهد.

0 دیدگاه
بازخورد درون خطی
مشاهده همه نظرات