ویروس زیکا

ویروس زیکا نیازمند داوطلبانی برای آلوده شدن در جهت کشف درمان است

ویروس زیکا (Zika) در حال گسترش در مناطق مختلف آمریکا و برجای گذاشتن تلفات انسانی زیادی است. محققین نیازمند داوطلبانی برای آلوده شدن به زیکا درجهت تست واکسن‌هایی برای مقابله با این ویروس هستند.

ویروس زیکا در مناطق آمریکای جنوبی در حال گسترش است. محققین و دانشمندان آمریکایی در مراکز کنترل این بیماری از مردم عادی و به‌ویژه زنان باردار خواستند تا برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و هم‌چنین جلوگیری از شیوع آن از سفر به سواحل میامی و فلوریدا خودداری کنند.

همان‌طوری که گفته شد دانشمندان آمریکایی نیازمند داوطلبانی هستند تا با ویروس زیکا آلوده شده و با انجام آزمایش‌های مختلف و تست کردن واکسن‌ها و پادزهر های گوناگون درنهایت موفق به کشف راهی برای درمان این بیماری خطرناک شوند.

محققین در حال حاضر منتظر دریافت چراغ سبز از سوی مسئولین دولتی برای شروع آزمایش‌های خود هستند. اگر آن‌ها موفق به کسب مجوز از دولت شوند کار خود را از ماه دسامبر (دی) آغاز خواهند کرد. محققین در نظر دارند تا مطالعات و آزمایش‌های خود بر روی ویروس زیکا و بیماران مبتلا به این ویروس را در ماه‌های زمستان به‌منظور کنترل شرایط آزمایش و پیگیری مراحل پیشرفت ویروس آغاز کنند. آن‌ها معتقدند که فصل زمستان به دلیل این موضوع که پشه‌های منتقل‌کننده بیماری زیکا در خواب زمستانی به سر می‌برند، بهترین فصل برای شروع آزمایش‌ها و تحقیقات است.

مناطق آلوده به ویروس زیکا

ویروس زیکا

محققین آمریکایی چنین شرایطی از آزمایش را “چالش مطالعاتی بشر” نامیدند و باور دارند که این چالش بهترین شیوه برای بررسی مراحل رشد و شیوع  زیکا است. دانشمندان در چنین شرایطی اقدام به تزریق مقادیر مختلفی از ویروس زیکا به بدن افراد سالم کرده تا آستانه شروع عفونت در بدن مبتلایان به ویروس زیکا را تشخیص دهند.

در این میان دو سازمان معتبر جهانی در زمینه بهداشت یکی سازمان بهداشت جهانی و دیگری موسسه پنسیلوانیا اقدام به تهیه دو واکسن ایمنی حاوی DNA افراد در جهت انجام تست‌های اولیه ایمنی کرده‌اند. این نوع واکسن DNA برخلاف سایر واکسن‌های سنتی از بقایای ویروس‌های ضعیف و کشته‌شده تهیه نمی‌شود، بلکه این واکسن‌ها حامل ژن‌هایی هستند که بدن را برای تولید پروتئین‌های ویروس زیکا ترغیب می‌کنند.

دانشمندان معتقدند از این روش می‌توان برای آماده ساری سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری زیکا بهره برد و نتایج این تست این واکسن‌ها میزان موفقیت سیستم ایمنی بدن انسان در مقابله با ویروس زیکا را مشخص خواهد کرد.

ویروس زیکا

اگر نتایج آزمایش‌ها و تست‌های ماه دسامبر موفقیت‌آمیز باشد محققین در ماه ژانویه (بهمن) اقدام به انجام آزمایشی بسیار فراگیرتر و با جامعه آماری بیشتری می‌کنند. در صورت موفقیت‌آمیز بودن مرحله نخست آزمایش‌ها 5000 داوطلب دیگر از آمریکای لاتین و کارائیب مورد آزمایش و مطالعه قرار خواهند گرفت. علت انتخاب داوطلبان از این مناطق شیوع و رشد بسیار زیاد بیماری زیکا در این نواحی است.

محققین در هیچ‌یک از مراحل آزمایش خود از زنان باردار برای انجام مطالعات استفاده نمی‌کنند چراکه انجام آزمایش‌های ویروس زیکا بر روی این دسته از افراد احتمال به دنیا آمدن نوزادانی مبتلابه ویروس زیکا را به‌شدت بالا خواهد برد. دانشمندان برای جلوگیری از به دنیا آمدن چنین نوزادانی، مادران در سن باروری به همراه همسرانشان را واکسینه کرده تا نوزادان از خطر ابتلا به ویروس زیکا در امان بمانند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*