GooGle I / O: گوگل از اندرويد 4.1 نسخه جيلي بيلي رونمايي کرد

به نظر همين ديروز بود که همه براي ارايه بستني حصيري (ICS) هيجان زده بودند و سر و دست مي شکستند. حالا حدود يک سال گذشته است و گرچه هنوز هم ابزارهاي زيادي به ICS مجهز نشده اند، اما آمارهاي کلي بسيار براي گوگل خوشحال کننده است. بر طبق آمار تاکنون 400 ميليون اندرويد فعال شده است و هر روز يک ميليون هم به آن اضافه مي شود. اين در مقابل آمار سال قبل که 100 ميليون بود، پيشرفت بزرگي محسوب مي شود. با کمي تقسيم به عدد 12 فعال سازي در هر ثانيه مي رسيم.

حالا نسخه بعدي از راه رسيده است. گرچه جيلي بيلي نام «جديدترين نسخه اندرويد» را يدک مي کشد اما آن تغيير فراواني که از نان زنجبيلي به بستني حصيري را شاهد بوديم را، در نسخه جديد نمي بينيم.
يکي از بزرگترين امکانات آن، پروژه Butter (کره) است: تلاشي قابل توجه براي بهبود کارايي و سرعت سيستم عامل و رفع مشکل لگ در نسخه هاي قبلي. پروژه باتر اجازه مي دهد تا پردازنده و گرافيک بتوانند موازي با هم کار کنند و ديگر لازم نيست براي انجام کارها منتظر يکديگر بمانند. اکنون تمامي سيستم با سرعت 60 فريم بر ثانيه کار مي کند. به علت همين تفاوت چند ميلي ثانيه اي، شما رواني بيشتري را نسبت به ICS حس مي کنيد. گرافيک بافر سه گانه دارد و انيميشن ها سريع تر و روان تر خواهند بود. سرعت عکس العمل به دستورات لمسي نيز بهتر شده است.
صفحه اصلي نيز تغييراتي کرده است. امکانات جذابي براي تعيين اندازه ويجت ها فراهم شده است. شما ديگر لازم نيست ابتدا براي هر ويجت جا باز کنيد و سپس اندازه ويجت را براي آن محل تنظيم کنيد. زيرا اکنون ويجت ها ساير آيکون ها را خود به خود به اطراف مي رانند و جاي خودشان را باز مي کنند. علاوه بر اين آيکون اپليکيشن ها و ويجت ها با کشيدن و انداختن شان به کنار صفحه نمايش، حذف مي شوند.
مورد عالي بعد، امکان استفاده از دستورات صوتي در حالت آفلاين است. حالا ديگر مي توان در حالت Airplaine (آفلاين) با تپ روي ميکروفون و صحبت کردن، يک پيام در موبايل نوشت. فعلا سيستم صوتي فقط براي زبان انگليسي است و امکاناتي براي کاربران روشندل نيز ارايه شده است.
علاوه بر اين کيبورد نيز تغييرات مثبتي داشته. 18 کيبورد جديد شامل زبان هاي فارسي، عربي و هندي نيز اضافه شده اند.
اپيکيشن دوربين، در ICS تغييرات مثبت فراواني داشت و حالا در نسخه 4.1 بهتر هم شده است. محيط گالري با محيط دوربين يکي شده و به سرعت مي توانيد عکس هاي گرفته شده را ببينيد و بين آنها حرکت کنيد. پاک کردن عکس ها به سادگي کشيدن و پرت کردن آنها به کنار صفحه نمايش است (انگار که عکس را از داخل موبايل به بيرون بياندازيد). نگران پاک کردن اشتباه عکس ها نيز نباشيد، با تپ روي دکمه Undo آنها بر مي گردند.
NFC نيز آپديت شده است. Google Beam هم بهبود يافته و امکان به اشتراک گذاري عکس ها و ويديوها را فراهم کرده است. امکان tap-to-air براي ابزارهاي بلوتوث فراهم شده. کاربران از طريق بلوتوث با تپ کردن عکس ها مي توانند آنها را بين ابزارها جابجا و منتقل کنند.
تغيير ديگر، بهبود جستجوي صوتي است. اکنون آب و هوا، اطلاعات ويکي پديا، رستوران ها در ظاهري زيبا ارايه مي شوند. صداي موبايل نيز واقعي تر و شبيه به انسان شده. از طرف ديگر نتايج جستجو نيز دقيق تر و با کمک اطلاعات و تاريخچه وبگردي و جستجوي هاي پيشين مرتب خواهند شد. گوگل در کنفرانس چند دمو براي پيدا کردن رستوران هاي اطراف، چگونگي هماهنگي بين قرارهاي ملاقات و زمان پرواز و … نشان داد.
در آخر، زمان عرضه اين سيستم عامل ميانه ژولاي (اواخر تيرماه) و ابتدا براي گلکسي نکسوس، نکسوس اس و موتورولا زوم خواهد بود. SDK براي توسعه دهندگان هم از همين امروز ارايه خواهد شد.


منبع : theverge

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*