پروژه آرا

پرونده پروژه آرا بسته شد؛ گوشی‌ های ماژولار گوگل متولد نمی‌شوند

اوایل صبح دیروز خبری در رویترز منتشر شد که بسیاری را متعجب کرد. گوگل پرونده پروژه آرا (Project Ara) را مختومه اعلام کرد و این بدان معناست که غول مانتین ویوو ساخت گوشی های ماژولار خود را فراموش کرده است. اگر چه تا این لحظه گوگل هیچ چیزی را تایید نکرده؛ حداقل نه تا زمانی که وب سایت منبع این خبر آن را منتشر کرده است.

بر اساس گفته های سخنگوی گوگل به یکی از خبرنگاران VentureBeat، این کمپانی برنامه های خود برای پروژه آرا را به حالت تعلیق درآورده است. متاسفانه سخنگوی این کمپانی هیچ اظهار نظر بیشتری در این رابطه نکرده است. هنوز به دلیل رسمی نشدن این خبر ما نمی‌توانیم درباره آن با اطمینان سخن بگوییم؛ اما به گفته رویترز ظاهرا این حرکت در بخش سخت افزاری این پروژه انجام شده است.

پروژه آرا مختومه اعلام شد؛ گوشی های ماژولار گوگل هرگز متولد نخواهند شد

هنوز مشخص نیست که آیا این پروژه دوباره ادامه حیات خواهد داد یا این نقطه کنونی پایانی همیشگی بر داستان گوشی های ماژولار گوگل خواهد بود. با توجه به این که گوگل پروژه های قبلا توقیف شده خود را به روال عادی بازنگردانده است؛ این مورد کمی بعید به نظر می‌رسد. شاید هم پس از این همه تلاش گوگل بتواند مجوز استفاده از فناوری قرار گرفته در پشت سر پروژه آرا را به فروش برساند؛ اما چه کسی این پروژه رها شده را مجددا به حرکت درخواهد آورد؟

گوشی های هوشمند ماژولار پتانسیل بسیار بالایی را برای فروش داشته و تا کنون تلاش هایی نیز در این زمینه با موفقیت های تجاری همراه بوده است. برای مثال کمپانی ال جی با گوشی ال جی جی 5 سعی کرده تا چنین چیزی را نشان دهد؛ اما نمی توان گفت که دقیقا توانسته آن را انجام دهد. در همین رابطه موتورولا نیز با ساخت گوشی های ماژولار موتو زد و ارائه ماژول های اضافی با نام موتو مد سعی داشته تا چنین چیزی را به روی صحنه ببرد و گویا در این مورد موفق هم بوده است. ماژولار بودن با گوشی های موتورولا ملموس تر از ال جی جی 5 است؛ اما باز هم با آن چیزی که در ذهن گوگل وجود داشت کمی متفاوت بود.

ایده کلی پروژه Ara ساخت یک اسکلت کلی بود که با قرار گیری ماژول های مختلفی در کنار هم به مانند یک تکه پازل تکمیل می‌شد. چنین ایده ای درواقع بدان معنیست که در صورت خرابی هر قطعه نیاز به دور انداختن گوشی نباشد. چنین حرکتی می‌تواند باعث شود تا از ایجاد زباله های الکترونیکی بیشتر جلوگیری شود و البته گوشی نیز به معنای واقعی سفارشی سازی گردد. هنوز باید صبر کرد چرا که تا زمانی که گوگل رسما این را خود اعلام نکرده باشد، این گزارشات چندان قابل باور نخواهند بود. پروژه آرا پتانسیل بالایی برای خلق شدن دارد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه