گوگل نکسوس 7 و تبلت کيندل فاير آمازون در مصاف هم

يکي از جذاب‌ترين قسمت‌هاي همايش سالانه گوگل معرفي تبلت اين شرکت با نام نکسوس 7 و قيمت باورنکردني 199 دلار بود. تبلت نکسوس 7 مجهز به پردازنده قدرتمند تگرا3 با چهار هسته پردازشي و 12 هسته گرافيکي و جديدترين نسخه اندرويد Jelly Bean است. آنچه که از اين تأخير گوگل در ارايه تبلت خود مشهود است، تلاش همه جانبه اين شرکت براي پايين آوردن قيمت با يک سخت‌افزار مدرن پرقدرت و عرضه آن به منظور رقابت با کيندل فاير آمازون است. کيندل فاير آمازون نيز با ويژگي‌هاي خاص خود نظير کتابخانه عظيمش مي‌تواند رقيب پرشوري براي نکسوس 7 باشد. البته برعکس کيندل فاير که محدود به مرزهاي چند کشور مي‌شود، بسياري در جهان مي‌توانند با تبلت گوگل به قيمت 199 دلار به آرزوي خود براي داشتن يک تبلت ارزان قيمت و البته کارآمد برسند.

معرفی تبلت 7 اینچی گوگل، نکسوس 7، نقطه عطف همایش سالانه گوگل بود. گوگل با معرفی یکی دیگر از محصولات سخت‌افزاری خود که با همکاری اسوس ساخته شده است دقیقا کیندل فایر آمازون را به مبارزه طلبیده است. گوگل آنچنان که باید و شاید از سازندگان سخت‌افزاری تبلت‌های اندرویدی راضی نبوده و کندی آن‌ها را در ارایه بروزرسانی‌های جدید نپسندیده است. حتی سامسونگ و اسوس از بزرگترین تولیدکنندگان تبلت‌های اندرویدی نتوانسته‌اند انتظارات گوگل را به درستی برآورده کنند. البته نباید از ایرادات اندروید و اشتباهات گوگل در ارایه نسخه‌های قدیمی‌تر آن برای تبلت‌ها نیز غافل شد آنچنان که سامسونگ سال‌ها است که قدرت سخت‌افزاری خود را با عرضه گوشی‌های پرفروش اندرویدی به رخ کشیده است.
ارایه تبلت نکسوس 7 نشان دهنده آن است که گوگل همچنان بر اکوسیستم خود وفادار بوده و در این وفاداری در پی رقابت با دیگر سازندگان نیز می‌باشد. رقابتی که هم اکنون با قیمت بسیار پایین این تبلت در حال وارد شدن به عرصه جدیدی است. گوگل با استراتژی جدید خود مبنی بر رقابت بر سر قیمت پایین عملا از سود خود بسیار کاسته است تا از طرف دیگر بتواند اندروید و جنبه‌های مالی تبلیغاتی کنار آن را تقویت کند. ولی عملا گوگل سازندگان تبلت‌های اندرویدی را در نظر نگرفته و آن‌ها را در شوک بزرگی قرار داده است.

Google Nexus 7

       

اگر نمی‌توانید بر آیپد غلبه کنید لااقل زیر پایش را خالی کنید

برای همه از جمله گوگل قابل درک است که اندروید هنوز توان لازم برای رقابت با آیپد در زمینه تجربه کاربری و تنوع برنامه‌های کاربردی با کیفیت را ندارد. اما آمازون با ارایه کیندل فایر 199 دلاری راه و استراتژی موفقی را برای فروش بیشتر تبلت‌ خود ترسیم کرد. امازون با سیاست خاص خود مبنی بر ارایه فروشگاه اختصاصی برای تبلت‌هایش، دست گوگل را از سود فروش این نرم‌افزار کوتاه کرد. در همین راستا بود که گوگل با ایجاد گوگل‌پلی و غنی کردن آن از فیلم و عکس و کتاب در پی رقابت با منابع عظیم آمازون برآمد. بی‌‌شک گوگل برای فروش نکسوس 7 خود در امریکا، کانادا و استرالیا با رقیب قدرتمنی مانند کیندل فایر مواجه است.
کیندل فایر برای ساکنان دیگر کشورهای جهان همراه با آه ناراحت کننده‌ای همراه است. به دلیل بعضی قوانین موجود، اکثر مردمان دیگر کشورها امکان استفاده از امکانات خاص کیندل فایر و آمازون را ندارند. عرضه کیندل فایر باعث شد که حباب تقاضای برآورده نشده‌ای در بین مردمان دیگر کشورها ایجاد شود. حقیقتا جهان در عطش ورود یک تبلت ارزان قیمت پیشرفته است و حالا گوگل آن را برای جهانیان آماده کرده است.

تبلت گوگل به جز کیندل فایر آمازون رقبای دیگری نیز دارد که از نظر قیمتی به آن‌ها نزدیک است. تبلت 89 پوند HP TouchPads با سیستم عامل نه چندان محبوب WebOS ظرف چند دقیقه کاملا به فروش رسید. فروش خوب این تبلت نشان دهنده آن است که علاوه بر سیستم‌عامل و اکوسیستم نرم‌افزاری، عامل قیمت در انتخاب مشتریان تأثیر بسیاری دارد. تبلت 8 گیگابایتی نکسوس با قیمت 159 پوند در انگلستان نزدیک به دو برابر TouchPad قیمت‌گذاری شده است ولی با این حال هنوز از نظر قیمتی در مقابل برخی از رقبای خود در وضعیت بهتری است. آیپد نسل دوم اپل هم اکنون با قیمت 329 پوند عرضه می‌شود و به راحتی می‌توان تبلت Motorola Xoom 2 Media Edition را با صرف هزینه ۲۸۰ پوندی خریداری کرد. اما هیچ یک از این تبلت‌ها نمی‌توانند به اندازه کیندل فایر مزاحمت جدی برای نکسوس7 ایجاد کنند.

البته تمامی این حرف‌ها بدین معنا نیست که نکسوس 7 نمی‌تواند در برابر کیندل فایر قد علم کند. بلکه هر دوی این تبلت‌ها به دلیل ویژگی‌های خاص خود در امریکا می‌توانند رقبای قدرتمندی برای یکدیگر باشند. هر دوی این تبلت‌ها از ویژگی‌های اساسی مشترکی نظیر نمایشگر 7 اینچی IPS، حافظه 8 گیگابایتی در مدل پایه‌، نبود مدل 3G، پردازنده چند هسته‌ای و رابط کاربری روان برخوردارند. هر دوی این تبلت‌ها با کمترین سود سخت‌افزاری ممکن ارایه می‌شوند و هدف تولیدکنندگان آن‌ها سود حاصل از بخش نرم‌افزاری و سرویس‌های جانبی است. کیندل فایر با مرورگر Silk و نکسوس هم با مرورگر کروم عرضه می‌شوند. فایر به کاربرانش امکان دسترسی به فروشگاه نرم‌افزاری و کتابخانه آمازون را می‌دهد و در مقابل کاربران نکسوس به گوگل پلی دسترسی خواهند داشت.
زمانی که سود سخت افزاری هدف گوگل نیست

آنچه که می‌تواند باعث موفقیت نکسوس 7 در رقابت با فایر شود ویژگی‌ و امکاناتی نظیر NFC، ژیروسکوپ، افزایش حافظه رم به یک گیگابایت، نمایشگر با رزولوشن 1280 x 800 و تراشه پرقدرت Tegra 3 است. البته باید در نظر داشته باشیم که نکسوس ۷ علاوه بر تراشه اصلی Tegra 3 دارای یک تراشه گرافیک 12 هسته بوده که آن را قادر به اجرای بازي‌ با گرافیک بسیار بالا می‌سازد. نکسوس ۷ با قیمت باور نکردنی 199 و 249 دلار برای نسخه ۸ و ۱۶ گیگابایت عرضه خواهد شد.

kindel fire

       

به احتمال زیاد، آمازون کیندل فایر جدید خود را در سال تابستان امسال معرفی خواهد کرد ولی بهتر آن است که این شرکت برای کسب موفقیت بیشتر، نیم نگاهی هم به بازار خارج از امریکا بیاندازد. اگر تا به حال فروش این تبلت در بازار امریکا تضمین شده بود، شاید دلیل آن، فقدان رقیب قدرتمند در این بازه قیمت باشد. ولی از این پس، آمازون با این اکو سیستم خاص و با حضور قدرتمند گوگل، نمی‌تواند از فروش کیندل فایر خود به این اندازه اطمینان حاصل کند.

زمانی که از مرزهای امریکا یا جنگل‌های سرسبز کانادا و صحراهای سرخ استرالیا خارج شویم، شاهد یک رقابت یک طرفه به نفع گوگل خواهیم بود. حالا، دیگر مردمان جهان که از داشتن یک تبلت ارزان قیمت آن هم با یک سیستم عامل مدرن محروم بودند، به آرزوی خود رسیده و به این‌ترتیب گوگل نیز به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد.


منبع : Theverge

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*