نگاهی دقیق به دوربین EOS M5 کانن

نگاهی عمیق به دوربین EOS M5 کانن

همان طور که در خبرها گفته شد، بالاخره دوربین EOS M5 کانن معرفی شد. EOS M5 گام بزرگ این شرکت ژاپنی به جهت سهیم شدن در بخشی از بازار دوربین های بدون آینه است. حال آن که شرکت هایی همچون سونی، فوجی فیلم و یا المپوس در این زمینه با فروش بسیار بالایی رو به رو هستند. اما دو کمپانی بزرگ کانن و نیکون با وجود موفقیت های بسیار زیادی که در بخش دوربین های DSLR به دست آورده‌‌اند اما هنوز هم نمی‌توانند به خوبی در بخش دوربین های بدون آینه با رقبای خود دست و پنجه نرم کنند. هر چند شرکت کانن با معرفی دوربین EOS M5 قصد دارد این طلسم را شکسته و در این حوزه نیز قدرتمند ظاهر شود.

دوربین EOS M5 گام بزرگ کانن به جهت سهیم شدن در بخشی از بازار دوربین های بدون آینه است

همان طور که گفته شد، کانن قصد دارد با کمپانی های بزرگی همچون سونی در این حوزه از دوربین ها رقابت کند. اما این موضوع چگونه امکان پذیر خواهد بود؟ در حقیقت کانن شیوه ای کاملا جدید را در اختیار گرفته است؛ استفاده از فناوری های دوربین های DSLR سطح بالا در کنار طراحی جدید دوربین که به آن ظاهری بسیار حرفه ای تر می‌بخشد، بخشی از این تفکر نو به حساب می‌آید.

نگاهی به مشخصات فنی

در مورد مشخصات فنی این دوربین باید گفت که EOS M5 دارای حسگری 24.2 مگاپیکسلی با ابعاد APS-C بوده و از طرفی به پردازشگر تصویر Digic 7 کانن (آخرین نسخه معرفی شده) نیز تجهیز شده است. علاوه بر آن محدوده ایزو (میزان حساسیت سنسور) معادل 100 تا 25600 واحد بوده و امکان فیلم برداری با دقت فول اچ دی با نرخ 60 فریم بر ثانیه (در بهترین حالت) از جمله دیگر ویژگی های آن به حساب می‌آید. این دوربین می‌تواند با سرعت 9 فریم بر ثانیه (7 فریم بر ثانیه در حالت لایو ویو) در مود عکاسی پیاپی، تصاویر را به ثبت برساند. علاوه بر آن به منظور انتقال راحت تر تصاویر به دستگاه ها یا گوشی هوشمند می‌توانید از قابلیت های ارتباطی جدید این دوربین نظیر NFC، وای فای یا بلوتوث استفاده کنید. جالب است بدانید که شرکت کانن بالاخره بر روی دوربین های سطح پایین خود نیز ویژگی های حرفه ای را ارائه داد. در واقع دوربین EOS M5 قادر به عکاسی در حالت تایم لپس است و به همین دلیل دیگر نیازی به خریداری لوازم جانبی خاص دی این زمینه نخواهد بود.

نگاهی دقیق به دوربین EOS M5 کانن (11)

نمایشگر این دوربین نیز از نوع لمسی چرخشی بوده و به کمک کلید های و پیچ تنظیم های جدید می‌توانید عملیات فوکوس خودکار را به شکل بسیار بهتر و دقیقتری انجام دهید. در واقع زمانی که در حالت استفاده از منظره یاب هستید، می‌توانید از نمایشگر گوشی همانند یک تاچ پد استفاده کرده و بر روی سوژه مورد نظر خود فوکوس کنید. دقت تصویر نمایشگر این دوربین برابر 1,620 هزار پیکسل بوده TFT LCD است. همان طور که می‌دانید، این دوربین در سری بدون آینه ها قرار خواهد گرفت. به همین دلیل دیگر خبری از منظره یاب اپتیکی و تمامی مزیت های آن (عدم وجود تاخیر در پخش تصاویر و عدم مصرف انرژی) نخواهد بود. بلکه دوربین جدید کانن در این بخش دارای منظره یاب الکترونیکی جدیدی است که دقت تصویر بسیار بالای 2,360 هزار پیکسلی را ارائه می‌دهد.

نگاهی دقیق به دوربین EOS M5 کانن (10)

این دوربین دارای بدنه ای پلاستیکی بوده و 427 وزن خواهد داشت. جالب است بدانید که این دوربین در هنگام عکاسی نمی‌تواند از سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر استفاده کند. اما در هنگام فیلم برداری قابلیت لرزشگیر پنج جهته به آن اضافه خواهد شد. از طرفی این دوربین قادر به عکاسی در حالت خام (RAW) نیز هست. این دوربین همانند سری DSLR بر روی بدنه خود دارای لامپ کمکی فوکوس خودکار بوده و از سویی دیگر 49 عدد نقطه فوکوس خودکار را ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که این دوربین تنها از لنزهای EF-M پشتیبانی خواهد کرد. هر چند در آینده می‌توانید به سادگی با خریداری آداپتور مخصوص از لنزهای EF کانن نیز استفاده کنید.

نگاهی دقیق به دوربین EOS M5 کانن (12)

دوربین EOS M5 می‌تواند با حداکثر سرعت شاتر 1/4000 ثانیه عکاسی کند و در بخش بالایی بدنه خود نیز دارای یک عدد فلاش جهنده نیز هست. این فلاش داخلی می‌تواند تا فاصله پنج متری را به صورتی موثر نوردهی کند. هر چند این محصول از فلاش اکسترنال نیز پشتیبانی می‌کند. محصول جدید کانن به جهت ذخیره اطلاعات و تصاویر، کارت های حافظه جانبی نوع SD/SDHC/SDXC card را پوشش خواهد داد. از طرفی از نظر اتصالات کابلی، مواردی همچون درگاه USB 2.0 و میکرو HDMI به همراه میکروفون و درگاه ریموت کنترل نیز موجود خواهد بود.

نگاهی دقیق به دوربین EOS M5 کانن (13)

این دوربین هیچ گونه مجوز خاصی به جهت مقاومت بدنه در برابر نفوذ آب یا گرد و غبار ندارد. باتری قابل تعویض آن از نوع LP-E17 بوده و بر اساس استاندارد های CIPA می‌تواند با یک بار شارژ کامل تا 295 عکس را شارژدهی نماید. این دوربین فاقد GPS است.

بررسیدوربین EOS M5

همان طور که در بخش های پیشین به آن اشاره شد این دوربین دارای بدنه ای پلاستیکی است که در مقایسه با دوربین نسل پیشین این سری که از بدنه ای فلزی بهره می‌برد، یک عقب گرد بزرگ به حساب می‌آید. البته این موضوع به آن معنا نیست که با بدنه ای کاملا پلاستیکی رو به رو باشیم. بلکه مواردی همچون پیچ تنظیم ها یا ماونت و دیگر موارد این چنینی از جنس فلز هستند. از طرفی بدنه دوربین نیز مقاوم در برابر شرایط گوناگون آب و هوایی نیست. البته لازم به ذکر است که همین موارد باعث شده‌اند که در مقایسه با دوربین های شرکت های رقیب، قیمت EOS M5 چنین پایین و مناسب باشد. نسبت به ابعاد حسگر، اندازه دوربین بسیار کوچک و جمع و جور بوده و حتی با دوربین هایی مجهز به حسگر میکرو چهار سوم (همچون OM-D E-M10 Mark II المپوس) نیز قابل مقایسه خواهد بود.

نگاهی دقیق به دوربین EOS M5 کانن (7)

یکی از مواردی که مسلما هر عکاسی از آن حمایت خواهد کرد، وجود پیچ تنظیم و کلیدهای بسیار زیاد در بخش فوقانی این دوربین است. بسیار از این موارد قابل برنامه ریزی شدن بوده و از این رو می‌توانید فعالیت های محبوب خود را بر روی آنها تنظیم نمایید. در بخش پشتی دوربین EOS M5 نیز حلقه ای وجود دارد که می‌توانید شاخصه ها و مواردی همچون ایزو، تراز سفیدی، نورسنجی، فوکوس خودکار، حالت های درایو مود و دیگر مواردی این چنینی را بر روی آن تنظیم کرده و میزان آنها را در حین عکاسی تغییر دهید. به نظر می‌رسد که در این دوربین، کانن به رابط کاربری عکاسی و فیلم برداری توجه ویژه ای داشته است.

نگاهی دقیق به دوربین EOS M5 کانن (14)

در بخش تحتانی این دوربین شاهد قرار گیری شیارهای کارت حافظه جانبی و همچنین باتری قابل تعویض دستگاه هستیم. از طرفی گریپ موجود در بخش جلویی و پشت دستگاه نیز دارای برجستگی بسیار مناسبی است. صدای شاتر به وضوح شنیده می‌شود اما با این حال بسیار سریع و کوتاه است.

نگاهی دقیق به دوربین EOS M5 کانن (1)

همان طور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، نمایشگر این گوشی را می‌توان در یک راستا به سمت بالا یا پایین هدایت کرد. زمانی که صفحه نمایش به سمت پایین کشیده می‌شود، دوربین به جهت ثبت تصاویر سلفی بسیار مناسب خواهد بود. از طرفی نمایشگر این دوربین لمسی است و می‌توانید همانند یک تاچ پد در هنگام استفاده از منظره یاب، محل فوکوس خود را انتخاب کنید، گشت و گذار در منوهای این دوربین نیز با استفاده از این ویژگی بسیار راحتتر از گذشته خواهد بود. اما از کاربردهای جالب این ویژگی آن است که در هنگام فیلم برداری می‌توانید به بخش خاصی از صحنه اشاره کنید تا بر روی آن قسمت فوکوس اعمال شود.

نگاهی دقیق به دوربین EOS M5 کانن (3)

اما یکی از مواردی که کانن به میزان بسیار زیادی روی آن مانور داد، استفاده از فناوری های مربوط به حسگر و فوکوس دوربین حرفه ای و سطح بالای EOS 80D بر روی EOS M5 بود. در حقیقت دوربین EOS M5 از حسگر 24 مگاپیکسلی APS-C CMOS برخوردار است. از طرفی همانند برادر بزرگتر خود از سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز پیکسل دوگانه نیز استفاده می‌کند. فناوری Gapless Microlenses نیز در این دوربین یافت می‌شود.

نگاهی دقیق به دوربین EOS M5 کانن (5)

همان طور که احتمالا می‌دانید، دوربین EOS M5 در سری بدون آینه قرار می‌گیرد. در نتیجه خبری از منظره یاب اپتیکی در این محصول نخواهد بود. اما به جای آن منظره یاب الکترونیکی EOS M5 با دقت تصویر بسیار بالای 2.36 میلیون نقطه ای و همچنین نرخ تازه سازی (رفرش) 120 فریم بر ثانیه، در این زمینه چیزی کم نخواهد گذاشت. علاوه بر آن در این بخش شاهد وجود حسگر تشخیص دهنده چشم کاربر هستیم که در هنگام نزدیک شدن چشم به منظره یاب، نور نمایشگر به صورت خودکار خاموش خواهد شد. همان طور که گفته شد در هنگام کار بر روی منظره یاب، می‌توانید با استفاده از نمایشگر همانند یک تاچ پد فوکوس خود را مشخص کنید، اما مشکل بزرگ در این بخش، برخورد همیشگی بینی عکاس با نمایشگر دستگاه است. برای حل این مشکل نیز کانن چاره ای اندیشیده است. در بخش تنظیمات می‌توانید انتخاب کنید که کدام بخش از نمایشگر به منظور اعمال فوکوس فعال باشد. البته در صورت عدم تمایل نیز می‌توانید این ویژگی را به طور کامل غیر فعال سازید.

نگاهی دقیق به دوربین EOS M5 کانن (4)

دوربین EOS M5 کانن دارای قابلیت های ارتباطی بی سیم بسیار زیادی بوده و از این رو می‌توانید به کمک برنامه Camera Connect به گوشی هوشمند خود متصل شده و تصاویر ثبت شده را به سادگی انتقال دهید. این نرم افزاری برای اندروید و iOS قابل دانلود خواهد بود. قابلیت های عکاسی بی سیم و ثبت اطلاعات مکانی از طریق GPS موبایل، از دیگر موارد قابل استفاده از سری ارتباطات بیسیم این دوربین به حساب می‌آیند. عکاسی بی سیم از طریق ارتباطی بلوتوثی انجام می‌گیرد چون انرژی باتری کمتر مصرف می‌شود.

نگاهی دقیق به دوربین EOS M5 کانن (2)

دوربین EOS M5 در دو نسخه مشکی و خاکستری قابل خریداری خواهد بود. این دوربین دارای مانت EF-M بوده و از این رو تنها از هفت لنز پشتیبانی خواهد کرد. هر چند با خریداری آداپتور مخصوص می‌توانید از دیگر لنزهای شرکت کانن نیز استفاده کنید. این دوربین با قیمت 980 دلار تنها برای بدنه و همچنین قیمت 1100 دلار به همراه کیت لنز 45-15 میلی متری با دیافراگم f/3.5-6.3 به بازار عرضه خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*