نانو باتری با 400 سال طول عمر

کشف اتفاقی یک نانو باتری خاص با طول عمری باورنکردنی

گروهی از دانشمندان و محققان دانشگاه کالیفرنیا به صورت کاملا تصادفی به فناوری تولید یک نانو باتری دست پیدا کرده اند که می‌تواند از 200 هزار بار چرخه شارژ پشتیبانی کند. این دستاورد می‌تواند امکان عرضه باتری‌هایی قابل شارژ بدون نیاز به هرگونه تعویض را به تولیدکنندگان ارائه دهد.

این آزمایش طی یک دوره سه ماهه انجام گرفته است که به گفته محققان به تولید 94-96 درصد متوسط راندمان کولومبیک (Coulombic) می‌انجامد. در آزمون به ثبت رسیده هیچ ظرفیت و یا قدرتی از دست نرفته و هیچ شکستگی نانوسیمی نیز گزارش نشده است.

«میا لو» دانشجوی دکترای UCI از تایلند که رهبری این تیم تحقیقاتی را نیز بر عهده داشته عنوان کرد که به صورت ناخواسته نانو باتری را با ترکیبی از نانوسیم‌های طلا و دی اکسید منگنز ساخته است. این ترکیب سپس با یک تلق شیشه‌ای پوشانده شده که چیزی شبیه به ژل الکترولیت توسعه یافته است. نانوسیم معمولاً پس از حدود 8 هزار چرخه شارژ رو به ضعیف شدن می رود.

با این حال زمانی که آن‌ها دستاورد خود را آزمودند، این باتری نسبت به آخرین آزمایش‌ها طول عمر بیشتری را نشان داده و کاربردهای جدیدتری را نیز به دست آورده است. محققان بر این باورند که «ژل Plasticizes اکسید فلز در باتری» به طور کلی طول عمر باتری را افزایش می‌دهد. باتری یک لپ تاپ به طور معمول تنها چند صد چرخه شارژ / دشارژ دارد؛ اما اگر از یک باتری UCI برای این دیوایس‌ها استفاده شود بدون شک تا 400 سال آن باتری عمر خواهد داشت.

نانو باتری با 400 سال طول عمر

رجینالد پنری مسئول بخش شیمی دانشگاه کالیفرنیا در مورد این دستاورد می‌گوید:

میا در حال کار بر روی یک نانو باتری بود و او چیزی را با یک لایه بسیار نازک ژل پوشش داد و شروع به شارژ آن کرد. او تنها با استفاده از این ژل چیزی را کشف کرد که باعث می‌شود صدها هزار بار شارژ کردن آن هیچ ظرفیتی را از باتری نگیرد.

این دستاورد به معنای واقعی دیوانه وار است چرا که به صورت شگفت انگیزی می‌تواند از 5، 6 و یا 7 هزار بار چرخه شارژ پشتیبانی کند.

دستگاه‌های دیجیتالی با این نانو باتری جدید قدرت شگفت انگیزی را به دست می آورند

در هر صورت این نانو باتری UCI هنوز در مرحله توسعه است و مدت طولانی را تا رسیدن به مرحله تجاری سازی طی خواهد کرد؛ اما اگر این باتری در دسترس تولیدکنندگان دستگاه‌های دیجیتالی نظیر کامپیوترها، گوشی‌های هوشمند و غیره قرار گیرد می‌توانیم شاهد تفاوتی بزرگ در ارائه باتری آن‌ها باشیم.

لازم به ذکر است یک شرکت فناوری به نام SolidEnergy نیز چندی پیش خبر داد در حال توسعه یک باتری مخصوص گوشی‌های هوشمند است که می‌تواند قدرتی دو برابری را به این دستگاه‌ها ببخشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*