مقایسه ال جی وی 20 و سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس

مقایسه ال جی وی 20 و سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس

امروز قصد داریم ال جی وی 20 (LG V20) را در برابر سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس (Sony Xperia X Performance) قرار داده و تمامی جوانب این دو گوشی هوشمند سطح بالا را بسنجیم. بیایید نگاهی به مشخصات فنی این دو گوشی هوشمند بیندازیم و ببینیم از چه ویژگی‌هایی برخوردار هستند. سپس به صورتی جزئی‌‌تر مشخصات و قابلیت‌های آ‌نها را بررسی کرده و در نهایت برنده این رقابت نفس‌گیر مشخص خواهد شد. در ادامه با مقایسه ال جی وی 20 و سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس با گجت نیوز همراه باشید.

مقایسه ال جی وی 20 و سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس

معرفی 

دو گوشی هوشمند ال جی وی 20 و سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس وجه اشتراک بسیار کمی دارند. با در نظر گرفتن ابعاد بسیار بزرگتر نمایشگر گوشی وی 20، نماینده ال جی بسیار بزرگتر از رقیب ژاپنی خود به حساب خواهد آمد. اما با این حال وزن آن تنها 10 گرم بیشتر از ایکس پرفورمنس است. این در حالی است که هر دو گوشی دارای بدنه ای از جنس فلز بوده و از طرفی ابعاد وی 20 بسیار بزرگتر از ایکس پرفورمنس است. با این که ابعاد نمایشگر دو گوشی کاملا متفاوت است اما هر دو دستگاه از پنل نمایشی IPS LCD استفاده می‌کنند. گرچه باز هم در زمینه دقت تصویر نمایشگر یا همان رزولوشن، تفاوت دیده می شود. هر دو گوشی از تراشه 64 بیتی کوالکام اسنپدراگون 820 استفاده می‌کنند که واحد گرافیکی آن آدرنو 530 است. هر دو دستگاه از قرار گیری کارت حافظه جانبی میکرو اس پشتیبانی خواهند کرد.

هر دو گوشی دارای بدنه ای از جنس فلز بوده و از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند. در تولید بدنه هر دو گوشی از مواد بسیار باکیفیتی استفاده شده هر چند وی 20 از این نظر دارای برتری نسبی است. بزرگترین تفاوت میان این دو گوشی مربوط به ابعاد و دقت نمایشگر آنها و همچنین اندازه بدنه دو دستگاه است. در حالت کلی نماینده ال جی بسیار بزرگتر از رقیب ژاپنی خود به نظر می‌آید.

وی 20 از نسل 3.0 و ایکس پرفورمنس از نسل 2.0 USB استفاده می‌کند

علاوه بر آن هر دو دارای دوربین هایی باکیفیت بوده و در این زمینه فناوری‌های جدیدی را ارائه می‌دهند. هر دو گوشی دارای سیستم صوتی سطح بالای Hi-Res هستند. با این که وی 20 در بخش صوتی بسیار شگفت آور عمل کرده است اما این موضوع تنها به بخش هدفون مربوط بوده و متاسفانه این دستگاه از وجود بلندگوی استریو بی بهره است. هر دو دستگاه دارای فناوری شارژ سریع Quick Charge هستند. وی 20 از نسل 3.0 و ایکس پرفورمنس از نسل 2.0 آن استفاده می‌کند. از سویی دیگر این دو گوشی همانند دیگر محصولات سطح بالای موجود در بازار از قابلیت‌های ارتباطی همچون وای‌ فای، نسخه 4.2 بلوتوث، GPS و NFC به همراه درگاه UBS برخوردار هستند. البته بهتر است بدانید که نماینده ال جی از درگاه یو اس بی تایپ سی به منظور شارژ دستگاه یا انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. در مورد حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت نیز باید گفت که این مورد بر روی گوشی ال جی وی 20 وجود دارد اما موضوع برای نماینده سونی کمی متفاوت است. نسخه بین المللی این گوشی به حسگر اثر انگشت مجهز است اما متاسفانه مدلی که به امریکا وارد می‌شود فاقد سنسور اثر انگشت است.

در هر صورت شاید بهتر باشد ابتدا در جدول زیر نگاهی دقیق به مشخصات فنی این دو گوشی بیندازید تا بتوانیم مقایسه ال جی وی 20 و سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس را به شکل بهتری انجام دهیم. بعد از آن به بیان معایب و مزایای هر گوشی پرداخته و قابلیت ها، مشخصات فنی و همچنین طراحی آنها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

مشخصات فنی 

ال جی وی 20سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس
 سیستم عامل اندروید 7.0 نوقا  اندروید 6.0.1 مارشمالو
 نمایشگر5.7 اینچ IPS – رزولوشن 2560 × 1440 پیکسل – 515 پیکسل در اینچ – دارای نمایشگر ثانویه 2.1 اینچی5.0 اینچ IPS – رزولوشن 1920 × 1080 پیکسل – 441 پیکسل در اینچ
 دوربین اصلی16 و 8 مگاپیکسل دوگانه f/1.8 و f/2.4 – فوکوس لیزری – فلاش دوگانه – لرزشگیر اپتیکال – زوم اپتیکال دو برابر – فیلم برداری 4K23 مگاپیکسل f/2.0 – لرزشگیر دیجیتال – سنسور 1/2.3 اینچی – فیلم برداری 1080p
دوربین سلفی  5 مگاپیکسل f/1.913 مگاپیکسل f/2.0
 وزن و ضخامت بدنه7.6 میلی‌متر – 174 گرم8.7 میلی‌متری – 164 گرم
مجوز ضد آبنداردIP68
 جنس بدنهفلزفلز
سخت افزاراسنپدراگون 820 کوالکام – 4 گیگابایت رماسنپدراگون 820 کوالکام – 3 گیگابایت رم
حافظه داخلی32 و 64 گیگابایتی32 و 64 گیگابایتی
 پشتیبانی از کارت حافظه جانبیبله (تا 256 گیگابایت) بله (تا 256 گیگابایت)
قابلیت‌های ارتباطیبلوتوث 4.2 – مادون قرمزبلوتوث 4.2
باتری3200 میلی‌آمپر ساعتی (قابل تعویض)2700  میلی‌آمپر ساعتی
ویژگی‌‌های دیگرحسگر اثر انگشت – استاندارد نظامی مقاومت بدنه در برابر سقوط – سیستم صوتی باکیفیت – مجوز B&O Play – فناوری Quick Charge 3.0 – فیلم برداری 120 فریم بر ثانیهحسگر اثر انگشت – دو سیم کارت – موتور X-Reality نمایشگر – بلندگو استریو – فناوری Quick Charge 2.0

سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس

مقایسه ال جی وی 20 و سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس (3)

ظاهر گوشی سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس و همچنین دیگر گوشی‌های دسته ایکس سونی شباهت بسیار زیادی به سری اکسپریا زد این کمپانی ژاپنی دارد. تنها شیشه و فلز در طراحی سری زد به بدنه ای تمام فلزی در سری ایکس تبدیل شده است. گرچه هنوز هم در این گوشی می‌توانیم طراحی مکعبی قبلی سونی را ببینیم. از طرفی همان حاشیه‌های زیاد دور نمایشگر گوشی و صفحه نمایش فول اچ دی آن نیز در این نسخه دیده می‌شود. با این که بدنه این گوشی تماما از جنس فلز است اما زمانی که آن را در دست گرفته‌اید، انگار که در حال کار کردن با یک گوشی پلاستیکی هستید. هر چند مقاومت بدنه این گوشی بسیار عالی است. در ادامه به مقایسه ال جی وی 20 و سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس خواهیم پرداخت و نماینده ژاپنی را در برابر رقیب کره‌ای خود قرار خواهد داد.

گوشی هوشمند سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس از یک نمایشگر 5.0 اینچی از نوع IPS LCD با دقت فول اچ دی (برابر با 1920 × 1080 پیکسل) برخوردار بوده و با توجه به این دو شاخصه، میزان چگالی تصویر صفحه نمایش اکسپریا ایکس پرفورمنس معادل 441 پیکسل در هر اینچ محاسبه خواهد شد. سونی در بخش سخت افزاری نیز کم نگذاشته است. استفاده از تراشه 64 بیتی چهار هسته ای اسنپدراگون 820 کوالکام (با دو هسته با فرکانس 1.6 گیگاهرتز به همراه دو هسته دیگر با فرکانس کاری 2.15 گیگاهرتز در بخش CPU) به همراه واحد گرافیکی قدرتمند آدرنو 530 تمامی نیازهای شما را برآورده خواهد کرد. علاوه بر آن میزان حافظه رم این گوشی سه گیگابایت از نوع DDR4 بوده و میزان حافظه داخلی پیشفرض آن نیز معادل 32 گیگابایت است. از سویی دیگر کاربران می‌توانند در صورت تمایل به کمک شیار کارت حافظه موجود تا 200 گیگابایت حجم، کارت حافظه جانبی میکرو اس دی را بر روی این گوشی قرار دهند.

دوربین سلفی سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس 13 مگاپیکسلی است

از نظر عکاسی، ایکس پرفورمنس سونی از یک دوربین اصلی با دقت 23 مگاپیکسل و لنزی با دیافراگم f/2.0 و فاصله کانونی 24 میلی‌متری به همراه سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز و همچنین یک عدد فلاش LED برخوردار است. اما در این گوشی خبر از سستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) نیست. به جای آن شاهد قرار گیری لرزشگیر دیجیتال هستیم. نسبت به نسل پیشین، دوربین سلفی این گوشی به جای حسگری 5.1 مگاپیکسلی از سنسوری با دقت بسیار بالای 13 مگاپیکسل استفاده می‌کند. دوربین سلفی این گوشی دارای لنزی با دیافراگم f/2.0 و فاصله کانونی 22 میلی‌متری است که به جهت عکاسی سلفی و چت ویدئویی بسیار مناسب به حساب خواهد آمد. این گوشی از باتری با ظرفیت 2700 میلی آمپر ساعت برخوردار بوده و فناوری Quick Charge 2.0 به جهت شارژ سریع گوشی نیز در آن قابل مشاهده خواهد بود.

ایکس پرفورمنس جیزی از وی 20 کم ندارد. حتی ویژگی‌های اضافه‌تری را نیز به همراه داشته که از آن جمله می‌توان به مجوز IP68 این گوشی اشاره کرد. گواهینامه IP68 به ایکس پرفورمنس سونی این اجازه را خواهد داد تا در برابر نفوذ گرد و غبار و ذرات آب مقاوم باشد. علاوه بر آن وجود بلندگوهای استریو از دیگر برتری‌های این گوشی نسبت به وی 20 به حساب خواهد آمد.

گرچه نسخه امریکا سونی ایکس پرفورمنس فاقد حسگر اثر انگشت است و در واقع این سنسور را تنها می‌توانید در نسخه بین‌المللی آن ببینید. ابعاد دقیق ایکس پرفورمنس معادل143.7 × 70.4 × 8.7 میلی متر بوده و 164.4 گرم وزن دارد. این گوشی در رنگ‌های سفید (White)، مشکی (Graphite Black)، طلائی (Lime Gold) و رزگلد (Rose Gold) به بازار عرضه شده و نزدیک به 600 دلار قیمت دارد.

ال جی وی 20

مقایسه ال جی وی 20 و سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس (3)شرکت ال جی در نسخه وی 20، به هیچ وجه از کیفیت ساخت و جنس بدنه گوشی‌های این سری نکاسته است. در حقیقت وی 10 از فریمی از جنس استیل ضد زنگ برخوردار بود. اما حالا وی 20 یک گام فراتر رفته و از بدنه این تمام آلومینیومی با آلیاژی که در صنعت هوایی دیده می‌شود، استفاده می‌کند. ظاهر این گوشی حالا تماما از جنس همین نوع از آلومینیوم بوده و کاملا یک دست شده است. تنها بخش پلاستیکی این گوشی قسمت‌های بالا و پایینی آن هستند که به شکلی خاص به عنوان ضربه گیر عمل کرده و از طرفی مشکلات مربوط به آنتن‌دهی گوشی را نیز رفع خواهند کرد.

ال جی وی 20 از یک نمایشگر 5.7 اینچی استفاده می‌کند. البته بهتر است بدانید که یک نمایشگر دوم نیز درست بالای آن قرار گرفته است. از این نمایشگر کوچک می‌توانید استفاده‌های بسیار زیادی کنید. البته این مورد در نسل پیشین نیز قابل مشاهده بود اما حالا ویژگی‌های بسیار زیاد و گسترده‌ای بر روی آن قرار داده شده و می‌توانید با دستی بازتر از آن استفاده کنید. بدون این که نمایشگر بزرگ گوشی را حتی روشن کنید.

چگالی و کیفیت تصویر هر دو نمایشگر وی 20 با یکدیگر برابر هستند

اما همان‌طور که گفته شد این فبلت از یک نمایشگر 5.7 اینچی استفاده می‌کند. صفحه نمایش اصلی دستگاه از نوع سطح بالای IPS Quantum بوده و دارای دقت تصویر QHD (برابر با 2560 × 1440 پیکسل در هر اینچ) است. با توجه به شاخصه های ابعاد و دقت تصویر، میزان چگالی تصویر نمایشگر وی 20 معادل 513 پیکسل در هر اینچ محاسبه خواهد شد. البته جالب است بدانید که نمایشگر ثانویه 2.1 اینچی وی 20 دارای دقت تصویر 1040 × 160 پیکسل بوده و آن نیز از میزان چگالی تصویری برابر با 513 پیکسل در هر اینچ استفاده می‌کند. در وی 20 نمایش اعلانات جدید دریافت شده، توسط نمایشگر ثانویه بسیار راحت‌تر از نسخه پیشین است و گزینه های بسیار زیادی پیش رویتان قرار می‌گیرد.

وی 20 همانند رقیب ژاپنی خود از تراشه 64 بیتی و چهار هسته‌ای اسنپدراگون 820 کوالکام (با دو هسته با فرکانس 1.6 گیگاهرتز به همراه دو هسته دیگر با فرکانس کاری 2.15 گیگاهرتز در بخش CPU) به همراه واحد گرافیکی قدرتمند آدرنو 530 استفاده می‌کند. میزان حافظه رم در وی 20 برابر با چهار گیگابایت از نوع DDR4 بوده و در کنار آن از میزان حافظه داخلی 64 گیگابایت از نوع پرسرعت UFS 2.0 استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که میزان حافظه این گوشی با کارت حافظه جانبی میکرو اس دی قابل افزایش خواهد بود.

مقایسه ال جی وی 20 و سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس (3)

با نگاهی به بخش پشتی گوشی و مشاهده ماژول دوربین آن متوجه تفاوت‌های ظاهری این نسخه با نسل پیشین خواهید شد. حالا وی 20 از دوربین اصلی دوگانه برخوردار است. درست همانند چیزی که در گوشی جی 5 این شرکت دیدیم. یکی از آنها دارای دقت تصویر 16 مگاپیکسلی است و دیگری نیز از حسگری با دقت 8 مگاپیکسل استفاده می‌کند. اما تفاوت این دو دوربین در چیست؟ اختلاف اینجاست که دوربین 8 مگاپیکسلی از لنز واید استفاده کرده و زاویه دید بسیار زیادی را فراهم می‌کند. از نظر سیستم فوکوس خودکار، فناوری فوکوس لیزری به همراه سیستم فوکوس تشخیص فاز در این گوشی وجود دارد. لنز دوربین 16 مگاپیکسلی دیافراگم f/1.8 داشته و لنز دوربین 8 مگاپیکسلی نیز دیافراگم f/2.4 را ارائه می‌دهد. سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر و همچنین فلاش LED دوگانه دو رنگ نیز در این دستگاه در بخش دوربین اصلی موجود است.

دوربین سلفی وی 20 دارای دقت تصویر 5 مگاپیکسلی با دیافراگم بسیار باز f/1.9 بوده و از این رو برای عکاسی سلفی و چت ویدیویی بسیار عالی است. ال جی وی 20 از یک باتری 3200 میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند. قاب پشتی این گوشی قابل جدا شدن توسط کاربر بوده و علاوه بر آن می‌توانید به باتری دسترسی داشته و آن را به سادگی تعویض کنید. هر چند در صورت اتمام شارژ باتری به کمک فناوری شارژ سریع Quick Charge 3.0 می‌توانید گوشی را فورا شارژ نمایید.

قابلیت صوتی DAC چهار گانه وی 20 از جمله شاخص‌ترین ویژگی‌های آن به حساب می‌آید

اما می‌رسیم به ویژگی برتر گوشی ال جی وی 20؛ همان‌طور که شنیدید برای اولین بار در دنیای گوشی‌‌های هوشمند، وی 20 از سیستم صوتی بسیار باکیفیت DAC چهار گانه استفاده می‌کند. البته شاید بهتر باشد بدانید که قابلیت صوتی 32 بیتی های فای DAC چهار گانه این گوشی بخشی سخت افزاری است که در درون دستگاه گنجانده شده و کیفیت و شفافیت صدای آن تنها با هدفون قابل استفاده خواهد بود. این سیستم صوتی تحت لیسانس کمپانی B&O Play است. اما نکته که شاید باید به عنوان قصوری بزرگ از سوی ال جی در این گوشی به حساب آورد مربوط به عدم قرار گیری دو بلندگو است. در حقیقت اگر هدفون نداشته باشید، مجبور هستید در حالت غیر استریو به موزیک گوش دهید. درست برخلاف موردی که در گوشی ایکس پرفورمنس سونی شاهد بودیم. اما بیایید دوباره از مزیت‌های وی 20 بگوییم. این گوشی از مجوز نظامی MIL-STD-810G نیز برخوردار است. به آن معنا که در برابر سقوط از ارتفاع، بدنه این گوشی مقاومت بسیار زیادی را از خود نشان خواهد داد. البته بهتر است بدانید که این مجوز به معنای ضد آب بودن گوشی نیست.

ابعاد دقیق ال جی وی 20 معادل 159.7 × 78.1 × 7.6 میلی‌متر بوده و 174 گرم وزن دارد. قیمت این گوشی نزدیک به 800 دلار خواهد بود. البته بر اساس شایعات منتشر شده این گوشی به صورت پیش‌فرض هدفون‌های باکیفیت و ویژه (250 دلاری) شرکت B&O را نیز در جعبه خود به همراه خواهد داشت. ال جی وی 20 در نسخه‌های رنگی مشکی روشن (Titan)، نقره ای (Silver) و صورتی (Pink) به بازارهای فروش عرضه خواهد شد. اما نکته مهمتر در مورد این گوشی آن است که وی 20 به طور پیشفرض از نسخه 7.0 اندروید نوقا استفاده خواهد کرد.

سخن پایانی

در این رقابت مسلما ال جی وی 20 برنده میدان خواهد بود. اما چرا؟ به این دلیل که سونی در گوشی ایکس پرفورمنس از بدنه این فلزی شبیه به پلاستیک استفاده کرده است، حال آن که در گوشی کره‌ای این چنین جیزی را نمی‌بینیم. از طرفی میزان حافظه رم نیز در گوشی ایکس پرفورمنس کمتر است. علاوه بر آن سونی از نمایشگری با دقت پایین‌تر استفاده کرده است (هر چند این میزان برای چنین صفحه نمایشی کافی است اما در آینده طی فناوری VR نمایشگر QHD بهتر جواب خواهد داد). اما برتری‌های نماینده سونی مربوط به برخورداری آن از مجوز IP68، دوربین بسیار باکیفیت و همچنین بلندهای استریو است.

اما وقتی گوشی ال جی وی 20 را در دست می‌گیرید نسبت به هر گوشی هوشمند دیگری کاملا نظرتان تغییر خواهد کرد. انگار که وی 20 از دنیایی دیگر آماده باشد. مواردی همچون بدنه ای تمام فلزی و مستحکم به همراه نمایشگر QHD و صفحه نمایش ثانویه باکیفیت به منظور نمایش اعلانات یا ساعت و تاریخ و هر چیزی دیگر، تراشه قدرتمند در کنار میزان حافظه رم بسیار مناسب، حافظه داخلی 64 گیگابایتی از نوع پر سرعت UFS 2.0 که شما را از خریداری کارت حافظه جانبی بی‌نیاز خواهد کرد، باتری بزرگ و قابل تعویض، سیستم صوتی فوق‌العاده باکیفیت DAC Hi-Fi چهار گانه، عکاسی باکیفیت در حالت واید، حسگر اثر انگشت بسیار سریع و دقیق، مجوز نظامی MIL-STD-810G و در نهایت برخوردار از نسخه 7.0 سیستم عامل اندروید موسوم به نوقا به صورت پیش‌فرض خود به خود وی 20 را برنده میدان اعلام خواهند کرد.

اما در هر صورت قیمت نهایی، سلیقه کاربران و تجربه قبلی آنها است که باعث انتخاب نهایی یک گوشی خواهد شد. سبک و سنگین کردن معایب و مزایای گوشی‌ها موردی است که هر کاربری آن را انجام داده و در قدم آخر از خود می‌پرسد که آیا می‌تواند با معایب گوشی خود کنار بیایید یا نه. در صورتی که جواب مثبت باشد، آن گوشی خریداری خواهد شد. حالا نظر شما در مورد مقایسه ال جی وی 20 و سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس چیست؟ کدام گوشی یا برند را انتخاب می‌کنید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. سلام من خودم طرفدار سونی هستم و ایکس زد دارم
    تعریف های زیادی در مورد v20شنیدم میخوام ببینمش
    واقعا اونطور ک ازش تعریف میکنن هست

  2. با سلام

    خواستم به دوستانی که با تعصب نظر میدن بگم که از نظر دوربین الجی چیزی از سونی کم نداره و درمورد فناوی هدفون گوشی الجی وی20 باید بگم که با این فناوری جدید هدفونش باید با استودیوهای خانگی (که لوازمش در حدود 10 تا 50میلیونه) برای همیشه خداحافظی کرد

  3. باید در مقابل XZ قرار میگرفت.اونوقت وی 20 میرفت به فنا

  4. خخخخ چرا با x per چون میترسین xz مقایسه کنین تو افق محوش کنه الجی رو …..:))))