بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان

بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان در چین افتتاح شد

بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان با هدف جستجوی حیات در فضا در چین شروع به کار کرد. قطر این تلسکوپ عظیم 500 متر است و با هزینه 140 میلیون دلاری در طول 5 سال ساخته شد تا به دنبال حیات فرازمینی بگردد.

این تلسکوپ رادیویی کروی شکل که آن را FAST می‌نامند در منطقه کوهستانی «گویژو» در جنوب شرق چین واقع شده و از روز گذشته کار خود را آغاز کرده است. تلسکوپ FAST با هزینه 1.2 میلیارد یوان چین معادل 138 میلیون دلار ساخته شده و بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان به صورت تک دیش است. تا قبل از ساخته شدن این تلسکوپ، رصدخانه «آرسیبو» (Arecibo) در پورتوریکو به عنوان بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان شناخته می‌شد. تلسکوپ چینی سطح بازتاب کننده‌ای به اندازه 30 زمین فوتبال داشته و دو برابر حساسیت بیشتر نسبت به آرسیبو دارد. همچنین دیش FAST از 4450 پنل تشکیل شده است.

بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان در جستجوی حیات بیگانه

این تلسکوپ با این هدف ساخته شده تا به دنبال نشانه‌هایی از حیات بیگانه در فضا بگردد. مشاهده تپ اخترها از دیگر اهداف این پروژه است. تپ اخترها به ستاره‌ های نوترونی کوچکی گفته می‌شود که به سرعت می‌چرخند و به گفته دانشمندان حاصل انفجارهای ابرنواختری هستند.

این پروژه فضایی به عنوان یک نماد پیشرفت برای چین به حساب می‌آید. پکن در نظر دارد که تا چهار سال آینده یک ایستگاه فضایی دائمی بسازد و یک مأموریت همراه با سرنشین نیز به ماه داشته باشد.

بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان

تلسکوپ FAST یکی از بزرگترین پروژه‌های جهانی به حساب می‌آید. ساخت آن از سال 2011 شروع شد و برای این کار ده هزار نفر از مردمی که در اطراف آن منطقه زندگی می‌کردند توسط مقامات جابجا شدند تا محیط آرام‌تری فراهم شود.

در سال‌های اخیر پروژه‌های بزرگ و بلندپروازانه ای در چین اجرا شد که نشان از سرمایه گذاری‌های زیاد این کشور در زمینه علمی و تکنولوژی دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. واقعا چین ابر قدرت شده.