سفر به مریخ با فضاپیما اسپیس ایکس

ایلان ماسک برای بازگشت فضاپیما به زمین از فضا سوخت تهیه می‌کند

سفر به مریخ با فضاپیما های شرکت اسپیس ایکس یکی از جدی‌ترین برنامه‌های بشریت است که طی چند سال آینده شاهد اجرایی شدن آن هستیم. حال ایلان ماسک، مرد افسانه‌ای دنیای تکنولوژی خبر از برنامه‌ی تهیه سوخت مورد نیاز جهت بازگشت فضاپیماهایشان در سطح همان کره خاکی می‌دهد. بدون شک با انجام این کار نظام مهندسی پیشرفت عظیمی را به خود خواهد دید.

ایلان ماسک می‌خواهد که با استفاده از موشک‌های شرکت اسپیس ایکس مردم را به مریخ فرستاده و دوباره با همان موشک به کره زمین بازگرداند. تا پیش از این هیچگاه چنین کاری انجام نگرفته و ایلان ماسک نیز جزئیات زیادی را در خصوص چگونگی انجام این کار توسط کمپانی اسپیس ایکس ارائه نداده است اما او می‌گوید که همه این‌ها در یک چیز خلاصه می‌شود و آن هم «متان» است.

ماسک می‌خواهد که اسپیس ایکس بجای فرستادن سوخت همراه فضاپیما از زمین در همان جا سوخت مورد نیاز خود را تولید کند. وی می‌گوید که اسپیس ایکس می‌تواند برای اینکار به متان تکیه کند چرا که این می‌تواند به راحتی در فضا تولید شود و با احداث یک مزرعه سوخت در فضا شرایط را برای بازگشت موشک‌ها از این سفر فضایی پر رمز و راز فراهم کند.

متان؛ عامل بازگشت فضاپیما از فضا به کره زمین

متان می‌تواند از طریق یخ زیر سطحی و دی اکسید کربن موجود در جو سیاره سرخ ترکیب شود. تولید این سوخت در مریخ می‌تواند سوخت مورد نیاز فضاپیما برای بازگشت به کره زمین را مهیا کرده و به طور کلی هزینه‌های سفر را بکاهد. این سفینه فضایی نیاز خاصی را به یک تقویت کننده برای پرواز از مریخ نخواهد داشت. از آنجا که مریخ دارای گرانش کمتری نسبت به کره زمین است، این فضاپیما می‌تواند محور کافی را برای فاصله گرفتن از سطح این سیاره برای خود فراهم سازد.

سفر به مریخ با فضاپیما اسپیس ایکس

البته پرتاب هر چیزی از سطح کره مریخ همچنان نیازمند یک سکوی پرتاب فنی خواهد بود. شاید این سیاره از جاذبه کمتری برخوردار باشد؛ اما هر وسیله‌ای که قصد جدا شدن از این سیاره را داشته باشد همواره نیازمند استفاده از موتورهای موشک و سوخت بسیار زیادی است. در حال حاضر و در وهله اول فراهم کردن حضور این ماشین آلات مورد نیاز در سطح کره مریخ به عنوان یک چالش بزرگ خودنمایی می‌کند.

ماسک: من نمیتوانم جزئیات بیشتری را ارائه دهم اما مردم می‌توانند در مورد آن پیش خودشان فکر کنند

اگر اسپیس ایکس بتواند موشک خود را دوباره روانه کره زمین کند، بدون شک این می‌توان یک شاهکار عظیم در نظام مهندسی جهان باشد. به همین خاطر جای تعجب ندارد که چرا ماسک چشم انداز کامل و دقیقی از چگونگی این کار را در طول کنفرانس خبری خود ارائه نداد. ماسک در طول سخنرانی خود عنوان کرده است که وی نمی‌خواهید در حال حاضر به ارائه جزئیات بیشتری بپردازد اما مردم می‌توانند در مورد آن پیش خودشان فکر کنند.

او خیلی خوش‌بینانه در خصوص توانایی اسپیس ایکس جهت ایجاد سوخت مورد نیاز خود در فضا صحبت می‌کرد. به گفته‌ی وی این برای نخستین بار است که یک فضاپیما پس از فرود به سطح کره مریخ حاوی یک طرح سوخت کوچک بوده که در طول زمان گسترش خواهد یافت. کمپانی اسپیس ایکس امیدوار است که بتواند در سطح کره‌های مختلف این نیروگاه مورد نظر خود را احداث کند تا بتواند فضاپیما های بیشتری را به منظور واکاوی عمیق‌تر در سطح منظومه شمسی به فضا پرتاب کند.

سفر به مریخ با فضاپیما اسپیس ایکس

بسیاری از سوالات همچنان بدون پاسخ مانده‌اند

همچنان بر روی برگه سوالات بسیار زیادی در خصوص احداث این نیروگاه تهیه سوخت در فضا وجود دارد. این که چگونه این سیستم کار خواهد کرد و چگونه این سوخت تولید می‌شود، چه مدت زمان برای تولید سوخت مورد نظر بازگشت فضاپیما نیاز است و غیره!

گذشته از همه این‌ها باید گفت که اسپیس ایکس می‌خواهد با کمترین هزینه ممکن مردم را به سفری جذاب و جادویی به سطح کره مریخ ببرد و آن‌ها را بازگرداند. لازم به ذکر است به گفته این کمپانی برنامه سفر به مریخ در سال 2018 به اجرا در خواهد آمد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*