بلو ارجین

آزمایش سیستم گریز فضانوردان توسط بلو ارجین باعث شگفتی همگان شد!

بلو ارجین نام یک شرکت آمریکایی خصوصی فعال در زمینه هوافضاست که توسط موسس شرکت آمازون جف بزوس تأسیس شده است. روز گذشته بود که این شرکت بزرگ آزمایش بسیار مهمی را در صحرای تگزاس انجام داد. شاید بتوان گفت که قرار بود در این آزمایش، راکت New Shepard (نیو شپرد) در پنجمین پرتابش نابود شود. آزمایشی که مهندسین بلو ارجین انجام دادند به منظور تضمین سلامتی انسان در صورت بروز هر گونه مشکل برای راکت انجام شد که البته نتیجه آن نیز کاملا موفقیت‌آمیز و غیر قابل باور حتی برای مهندسین بلو ارجین بود!

فرود موفقیت‌آمیز راکت New Shepard برای بار پنجم و آزمایش سیستم گریز کپسول فضانوردان، حتی مهندسین بلو ارجین را نیز شگفت‌زده کرده است

تصور کنید که قرار باشد فضانوردان برای مأموریتی با راکت به خارج از زمین فرستاده شوند. در چنین شرایطی اگر راکت دچار آتش‌سوزی و یا نقص فنی شود، چه بلایی بر سر خدمه و فضانوردان خواهد آمد؟ سیستمی که به منظور مقابله با این مشکل طراحی شده، می‌تواند با جدا کردن کپسول حامل سرنشینان از شتاب‌دهنده آنها را  به سوی زمین هدایت کند. البته این تنها یک تئوری‌ست که مهندسین بلو ارجین برای بررسی عملی آن، راکت New Shepard را در برای پنجمین بار در صحرای تگزاس به سوی فضا پرتاب کردند. در این آزمایش قرار بود که کپسول با جدا شدن در ارتفاع 4876 متری (16،000 پایی) از شتاب‌دهنده، به سوی زمین بازگردد. البته در چنین شرایطی احتمال سال نماندن خود راکت بسیار بالا بود.

اما نتیجه آزمایش بلو ارجین به شکل دیگری رقم خورد؛ مهندسین این شرکت آمریکایی موفق شدند تا شتاب‌دهنده و کپسول حامل فضانوردان را با سلامت کامل در منطقه مشخص شده فرود آورند. نتیجه این آزمایش فوق‌العاده حیاتی بود چرا که آنها قصد دارند از سال آینده، پروازهای پایین‌تر از مدار زمین را آغاز کنند. شاید بهتر باشد خودتان ویدئو انجام این آزمایش را مشاهده کنید:

اما در مورد آزمایش، کپسولی که قرار است مسافران را با خود حمل کند، پس از جدا شدن از راکت و باز شدن چترها، همه چیز همانطور که مهندسین می‌خواستند پیش رفت. راکت اصلی یا شتاب‌دهنده نیز بر خلاف تصور بسیاری از افراد بعد از طی کردن مسافتی کوتاه و بدون هیچ مشکلی به زمین رسید. این پنجمین باری بود که راکت New Shepard فرود موفقیت‌آمیز داشت و همین موضوع آن را سزاوار قرار گرفتن در موزه کرده است.

با اینکه پیشتر هم شاهد پرتاب بسیاری از راکت‌ها و نشاندن آنها بودیم، اما سیستم گریز فضانوردان از سال 1960 تا کنون برای اولین بار بود که مورد آزمایش قرار گرفت و نتیجه آن نیز فوق‌العاده بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*