فضاپیمای جونو

مشکل فضاپیمای جونو حل شد؛ بازگشت فضاپیمای ناسا به ماموریت

هفته‌ی گذشته یک نقص فنی در فضاپیمای جونو پیش آمد که باعث شد نتواند به فعالیت خود در جمع‌آوری اطلاعات از سیاره‌ی مشتری ادامه دهد. اکنون خبر می‌رسد که این مشکل حل شده و فضاپیمای ناسا می‌تواند ماموریت خود را ادامه دهد.

به گفته‌ی متخصصان ناسا، نقص فنی پیش آمده در جونو برطرف شده است. در روز 19 اکتبر و در جریان دومین مانور پروازی فضاپیمای جونو (Juno) نزدیک به سیاره‌ی گازی منظومه شمسی، این فضاپیما وارد حالت ایمنی حفاظتی شد. جونو برای اولین بار در روز چهارم جولای به سیاره مشتری نزدیک شده بود و اکنون در یک مدار 53 روزه قرار دارد. بر اساس اخبار منتشر شده مانور بعدی فضاپیمای ناسا برای روز یازدهم دسامبر برنامه‌ریزی شده است.

ناسا اعلام کرده که در حال حاضر این فضاپیما بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. چندی پیش یک مانیتور عملکرد نرم افزاری، رایانه‌ی فضاپیما را ریبوت کرد و به همین دلیل جونو وارد حالت ایمن شد. هنوز دلیل این اتفاق مشخص نشده و در دست بررسی است.

مانور بعدی فضاپیمای جونو به روز 11 دسامبر موکول شد

قرار بود این فضاپیما در جریان مانور روز 19 اکتبر خود یک احتراق موتور طولانی را انجام دهد و از مدار 53 روزه به مدار 14 روزه، یعنی آخرین مدار علمی آن در اطراف مشتری، نقل مکان کند. اما به دلیل بروز نقص فنی در دریچه‌های سیستم رانشگر اصلی، این اتفاق به روز 11 دسامبر موکول شد.

فضاپیمای جونو در هفته‌ی گذشته نیز یک مانور مداری انجام داد تا برای مواجهه بعدی آماده شود. این فضاپیما رانشگرهای کوچک‌تر خود را به مدت 31 دقیقه روشن کرد تا سرعت خود را به 9.3 کیلومتر در ساعت تغییر دهد.

جونو یک فضاپیمای خورشیدی است که آماده‌سازی آن 1.1 میلیارد دلار هزینه داشته و در آگوست سال 2011 به فضا پرتاب شد. فضاپیمای ناسا با استفاده از تجهیزات خود به بررسی ساختار، ترکیبات و میدان‌های گرانشی و مغناطیسی سیاره‌ی مشتری خواهد پرداخت تا بتوانیم نحوه‌ی شکل گیری و تکامل این سیاره‌ی گازی را درک کنیم. ماموریت جونو تا ماه فوریه سال 2018 ادامه خواهد داشت و مانورهای آن تاکنون اطلاعات بسیار زیادی را در مورد مشتری ارائه داده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*