عذر خواهی مدیر سامسونگ

عذرخواهی و زانو زدن مدیران سامسونگ خشم مردم چین را برانگیخت

ظاهرا شکست خوردن پروژه گلکسی نوت 7 و توقف خط تولید آن پس از جمع‌آوری مدل‌های فروخته شده از بازار، به میزان بسیار زیادی موقعیت سامسونگ در بازار گوشی های هوشمند در سرتاسر جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است. این پروژه، فناوری‌های جدیدی همچون اسکنر عنبیه چشم به عنوان یک سد امنیتی مستحکم را به دنیای گوشی‌های هوشمند ارائه می‌کرد، اما از تمامی این موارد چشم‌پوشی شده و حتی عذرخواهی مدیر سامسونگ در بخش موبایل و وعده وی برای جبران اتفاق در پروژه‌های بعدی، تاثیری بر جلوگیری از عقب‌نشینی مردم در برخی بازارها نداشته است.

عذرخواهی مدیر سامسونگ خشم کاربران چینی را برانگیخت

کمپانی سامسونگ در ابتدا اصرار داشت که فرآیند فراخوانی گلکسی نوت 7 از از بازارهای جهانی، شامل حال مشتریان در کشور چین نخواهد شد. این صحبت از آن جایی نشات می‌گرفت که سامسونگ (دو ماه پیش، در زمان اولین فراخوان) ادعا می‎‌کرد که باتری دستگاه‌هایی که به کشور چین ارسال می‌شوند، توسط شرکت متفاوتی تامین شده و از همین رو فراخوان سراسری نوت 7، خریداران چینی را شامل نخواهد شد. سامسونگ اگر چه با وطن‌پرستی، ابتدا فروشگاه‌های کشور خود را از تمامی دستگاه‌های معیوبِ عرضه شده خالی کرد، اما در ادامه محبور شد تا فراخوان را در سرتاسر دنیا اجرایی کند.

بعد از این اتفاق و عدم عذرخواهی مدیر سامسونگ از مردم چین، جای تعجب نبود که شبکه‌های دولتی این کشور با مخاطب قرار دادن کمپانی کره‌ای، شروع به پخش مطالب مرتبط با این موضوع کنند. بعد از گذشت دو ماه، سامسونگ چند روز قبل یک مراسم در شهر شیجی‌ژوآنگ استان هیبی (Shijiazhuang, Hebei) برای توزیع‌کنندگان محلی برگزار کرد تا به این وسیله از پشتیبانی پایدار آن‌ها از این کمپانی تشکر و قدردانی کند.

همچنین این مراسم تصمیم داشت تا عذرخواهی مدیر سامسونگ را صمیمانه به مشتریان به خاطر مشکل پیش آمده در گلکسی نوت 7 و بی‌توجهی به خریداران این کشور برساند، از همین رو حدود 20 نفر از مدیران محلی سامسونگ در کشور چین و همچنین برخی از مدیران سفر کرده از کره جنوبی، در صحن برنامه مقابل مردم زانو زدند تا عذرخواهی مدیر سامسونگ را به حد اعلاء به کاربران منتقل کنند. چنین اقدامی که تصور می‌شد تاثیر زیادی در جو محل برگزاری همایش گذاشته و سبب آرامش خاطر شرکت ‌کنندگان شود، در کمال تعجب خشم مردم را برانگیخت!

طبق گزارشات رسیده از کشور چین، 23 نفر از مدیران سامسونگ به طور ناگهانی در صحن محل همایش درست در مقابل حاضرین زانو زدند. این اقدام قرار بود تا حس قدردانی و عذرخواهی را به طور یک‌جا به مشتریان منتقل کند، اما بعد از این که تصاویر این همایش به طور ویروس‌وار و سریع در شبکه‌های اجتماعی کشور چین پخش شد، این به ظاهر عذرخواهی مدیر سامسونگ، خشم عمومی مردم در کشور چین را سبب شد. کاربران معترض در شبکه‌های اجتماعی که دائما پست‌هایی در این رابطه تولید کرده و به اشتراک می‌گذاشتند، معتقد بودند که سامسونگ به فرهنگ این کشور، با وادار کردن کارمندان چینی به زانو زدن، بی‌حرمتی کرده است.

عذر خواهی مدیر سامسونگبد نیست بدانید که زانو زدن در کشور چین رفتاری عادی و متداول به شمار نمی‌آید. آن‌ها تنها در زمان عبادت خدایان خود در معابد زانو می‌زنند. همچنین این کار را در مقابل بزرگانی که احترام بسیار زیادی برای آن‌ها قائل هستند، نه همیشه و تنها در مراسمی خاص مثل روز تولدشان، نیز انجام می‌دهند. مطمئنا عذرخواهی مدیر سامسونگ به صورت غیابی و توسط کارمندانش در کشور چین، تصمیم داشت تا عذر خواهی صمیمانه وی را از عدم توجه به مشتریان چینی در مرحله نخست فراخوانی برساند، اما کاملا نتیجه‌ای بالعکس به دست آمد.

مشتریان چینی به این نکته اشاره می‌کنند که سامسونگ مدعی توسعه یک برند جهانی است، اما هرگز تفاوت‌های فرهنگی را در بازارهایی که محصولات خود را در آن‌ها توزیع می‌کند مد نظر قرار نمی‌دهد. این کمپانی بعد از مشاهده واکنش‌های شدید مردم به عذرخواهی مدیر سامسونگ به این شکل، برای از دست ندادن بازار خود در پرجمعیت ترین کشور دنیا، طی انتشار یک مطلب در رسانه‌های عمومی چین عنوان کرد که مدیران سامسونگ در کشور چین کاملا به اختیار و تصمیم خود چنین اقدامی انجام داده و هیچ دستوری از دفتر مرکزی برای زانو زدن در مقابل مشتریان دریافت نکرده بوند.

با وجود اتفاق پیش آمده برای نوت 7 و تخریب چهره سامسونگ در مقابل مشتریان چینی بعد از مورد بی‌توجهی قرار گرفتن، توزیع‌کنندگان محلی مشارکت خوبی را در همایش برگزار شده به نمایش گذاشتند، اتفاقی که می‌تواند به سامسونگ امید بدهد که هنوز پشتوانه محکمی در پرجمعیت‌ترین کشور دنیا دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*