شهاب سنگ فلزی

کنجکاوی در مریخ یک شهاب سنگ فلزی پیدا کرد

مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا در حال حاضر در حال بالا رفتن از دامنه کوه شارپ برای رسیدن به مرکز اکتشاف بعدی خود است. اوایل هفته‌ی جاری این مریخ نورد به یک شهاب سنگ فلزی برخورد که ویژگی‌های عجیب‌وغریبی دارد.

مریخ نورد کنجکاوی در جریان اکتشافات خود موفق شد یک شهاب سنگ فلزی را کشف کند. این کاوشگر با استفاده از تصویرساز کنترل از راه دور ChemCam یک عکس دقیق و نزدیک را از این جسم ضبط کرده است. محققان دانشگاه ایالتی آریزونا اعلام کردند که این جسم از جنس نیکل-آهن ساخته شده است.شهاب سنگ فلزی

این شهاب سنگ فلزی که Egg Rock نام گرفته، از هسته سیاره‌ای یک خرده سیاره سرچشمه گرفته و به احتمال زیاد از کمربند سیارک‌ها آمده است. خرده سیاره به جسمی متشکل از سنگ و مواد دیگر گفته می‌شود که ابر اولیه‌ی منظومه خورشیدی ما را تشکیل داده بود.

شکل ظاهری شهاب سنگ فلزی به الگوهای آب و هوایی کلاسیک اشاره دارد

چندی پیش نیز مریخ نورد کنجکاوی یک شهاب سنگ را در سطح مریخ کشف کرده بود، اما این جسم جدید ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که در سایر نمونه‌ها دیده نشده است. این شهاب سنگ فلزی سطح صافی دارد که روی آن چندین شیار عمیق وجود دارد. این شکل ظاهری به الگوهای آب و هوایی کلاسیک اشاره می‌کند.شهاب سنگ فلزی

سطح سیاره‌ی مریخ مملو از شهاب سنگ بوده و پیدا کردن چنین مواردی خیلی عجیب نیست. شهاب سنگ‌ها می‌توانند به مدت میلیون‌ها سال بر روی مریخ باقی بمانند و شرایط آب و هوایی همچون رطوبت و اکسیژن تاثیری بر روی آنها ندارد.شهاب سنگ فلزی

چنین شهاب سنگ‌هایی با توجه به ماهیت آهنی که دارند بسیار بادوام هستند و نسبت به اجسام کم‌تراکم، شانس بیشتری برای سالم ماندن دارند. سیاره‌ی مریخ جو بسیار نازکی دارند و به همین دلیل شهاب سنگ‌های زیادی در اطراف آن پراکنده شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. ما که متوجه نشدیم چی شد آخرش اولش میگه عیجب وغریب پیدا کردن و فلان و فلانه بعدش میگه خیلی چیز عجیبی نیست جوش نازکه و انجا پر هست از شهاب سنگ ، هذا فازا ، فازت چیه داداش؟؟؟

    • دوست عزیز پیدا شدن شهاب سنگ در مریخ چیز عجیبی نیست؛ اما این شهاب سنگ که جدیدا کشف شده با بقیه شهاب سنگها متفاوت بود و ویژگیهای عجیبی داشت.

  2. دقت کنید سمت چپ عکس شهاب سنگ فلزی دقیقا مانند نیمرخ یک مرد است . گوش ، بینی ، فک ، چانه ، گونه ، گودی چشم و گردن بسیار واضح است .