پدیده ابرماه

پدیده ابرماه امشب: چگونه شاهد این رخداد تاریخی باشیم

تاکنون چندین مطلب در مورد ابرماه در سایت قرار گرفته است و این مطلب به نوعی یادآوری است. یادآوری برای اینکه آماده باشید تا با دیدن پدیده ابرماه امشب٬ 24 آبان ماه شگفت‌زده شوید. طبق گفته ناسا امشب ماه کامل در نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین٬ طی 69 سال گذشته خواهد رسید.

طبق گفته Noah Petro دانشمند سازمان ناسا٬ ابرماه امشب 14٪ بزرگتر و 30٪ روشن‌تر از کوچکترین ماه کامل امسال خواهد بود. وی پیشنهاد می‌کند که برای داشتن بهترین دید برای رصد این پدیده٬ از آلودگی نوری شهرها کمی فاصله بگیرید و در جایی که افق شرقی آن باز باشد بایستید، تا کوه‌ها و درخت‌ها مانع دید شما نباشند. بخصوص در ابتدای شب که ماه از افق شرقی آرام آرام طلوع می‌کند.

اما دقیقا چه چیزی یک ماه کامل را تبدیل به ابرماه می‌کند؟ آیا تفاوتش در روشنایی و اندازه برای مردم عادی نیز قابل تشخیص است؟

پدیده ابرماه زمانی اتفاق می‌افتد که ماه به هنگام کامل بودنش، در حضیض مداری خود، یعنی نزدیکترین فاصله تا زمین قرار بگیرد. از آنجایی که مدار ماه به دور زمین بیضی‌شکل است، وقتی به حالت کامل درمی‌آید، می‌تواند در فواصل مختلفی نسبت به زمین قرار گرفته باشد. بیشترین فاصله یا اوج مدار ماه برابر 405696 کیلومتر است که در این هنگام ماه کمی کوچکتر و کم‌نورتر دیده خواهد شد. اما در هنگام حضیض، این فاصله 41800 کیلومتر کم‌تر است که باعث روشن‌تر شدن و بزرگتر شدن قرص ماه کامل می‌شود.

پدیده ابرماه

مقایسه اندازه و روشنایی یک ماه معمولی و ابرماه

ابرماه امشب، در ساعت 17:14 به وقت تهران طلوع خواهد کرد و البته کمی باید صبر کنید تا کاملا از زیر افق بالا آمده تا شاهد آن باشید. ورود به نقطه حضیض دقیقا در این زمان اتفاق نمی‌افتد، اما بسیار به آن نزدیک است و همین باعث می‌شود که ماه کامل امشب لقب ابرماه به خود بگیرد.

با این حال به یاد داشته باشید که اگر رصدگر حرفه‌ای آسمان نیستید، شاید تشخیص تفاوت ماه امشب با سایر ماه‌های معمولی که سایر اوقات در آسمان می‌بینید برای شما سخت باشد. پس ازین جهت ناامید نشوید! چرا که قرار نیست ماه به اندازه بعضی از تصاویر فتوشاپی که قبلا دیده‌اید، اندازه‌اش بیش از حد بزرگ شود. اما می‌توانید به عکس‌برداری از ماه وقتی نزدیک افق قرار دارد بپردازید و چند ماه بعد، از همان نقطه و با همان تنظیمات قبلی دوباره از ماه کامل عکس‌برداری کنید. با مقایسه این دو تصویر بهتر متوجه تفاوت اندازه ابرماه امشب و سایر ماه‌های معمولی خواهید شد.

بهترین پدیده ابرماه گذشته به سال 1948 برمی‌گردد و مورد بعدی نیز تا سال 2034 رخ نخواهد داد. پس بهتر است از این فرصت استفاده کرده و برای ساعاتی از زندگی شلوغ و پرسرعت دست بکشید و به آسمان بنگرید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. من دوربین مخصوص عکس گرفتن از ماه دارم . نیکون P900 .