درآمد کشور از ارتباطات

درآمد کشور از ارتباطات تا سال 99 به 70 هزار میلیارد تومان می‌رسد

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درآمد کشور از ارتباطات در سال 1394 را تقریبا 20 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود که این درآمد تا سال 1399 به 70 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. به گفته‌ی صادق عباسی شاهکوه، بخش اعظم این درآمد به دیتا اختصاص دارد.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وضعیت بازار ارتباطات کشور را تشریح کرد و گفت که درآمد کشور از ارتباطات در پایان سال 94 حدود 20 هزار میلیارد تومان بوده که این درآمد در پایان سال 99 تا 70 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد. بخش اعظم این درآمد به دیتا اختصاص دارد و پیش‌بینی می‌شود که این بخش در پایان سال 99 حدود 27 درصد درآمد کشور از ارتباطات را در اختیار خود بگیرد. بخش دیتا در پایان سال 1394 حدود 5 درصد از درآمد حوزه‌ی ارتباطات را به خود اختصاص داده بود.

صادق عباسی شاهکوه اظهار کرد که استقبال مشترکان از دیتای موبایل بسیار زیاد است و احتمال دارد که حوزه ارتباطات حتی زودتر از سال 99 به این میزان درآمد برسد. این شرایط می‌تواند برای سه اپراتور اصلی تلفن همراه کشور و حتی اپراتورهای مجازی (MVNO) بسیار درآمدزا باشد.

بخش اعظم درآمد کشور از ارتباطات به دیتای موبایل اختصاص دارد

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری در ادامه افزود که رشد درآمد دیتا از درآمد مکالمه صوتی و پیامک پیشی گرفته است و بازار صوت و پیامک از نظر عددی رشد ثابتی داشته‌اند. این دو بخش در پایان سال 94 حدود 14 هزار میلیارد از درآمد کشور را به خود اختصاص داده بودند که این رقم در 5 سال آینده به 24 هزار میلیارد تومان می‌رسد. از سوی دیگر درآمد کشور از بخش دیتای موبایل رشد 18 برابری داشته و از هزار میلیارد تومان در پایان سال 94 به 18 هزار میلیارد تومان در پایان سال 99 خواهد رسید.

وی تاکید کرد که بخش دیتا پتانسیل بسیار بالایی برای گسترش دارد و اپراتورهای MVNO باید فعالیت بیشتری در این حوزه داشته باشند؛ چرا که بخش‌های صوت و پیامک تا حدود زیادی اشباع شده و جایی برای فعالیت ندارند.

عباسی شاهکوه اعلام کرد که در حال حاضر 76 میلیون نفر در ایران مشترک تلفن همراه هستند و ضریب نفوذ آن در کشور 95 درصد است. همچنین تعداد مشترکان 3G و 4G حدود 19 میلیون نفر و ضریب نفوذ آن 23 درصد است. پس از آن که اپراتورها مجوز ارتقای شبکه به نسل 3 و بالاتری را دریافت کردند، نزدیک به 15 هزار سایت 3G و 4 هزار سایت 4G در سراسر کشور نصب شد و پوشش اپراتورها در این زمینه به سرعت گسترش می‌یابد.

وی به پتانسیل سرویس ویدیو نیز اشاره کرد و سهم این بخش از دیتای بازار در دنیا را حدود 80 درصد دانست؛ در حالی که این رقم در کشور ما صفر بوده و آینده‌ی روشنی برای سرویس ویدیو در حوزه‌ی دیتای موبایل وجود دارد.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ورود اپراتورهای MVNO به بازار را یکی از برنامه‌های رگولاتوری برای ایجاد فضای رقابتی سالم و افزایش حجم بازار ارتباطات دانست و اظهار امیدواری کرد که به این ترتیب مردم به خدمات ICT دسترسی بهتری داشته باشند و کیفیت خدمات نیز روز به روز افزایش یابد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*