صفحه یخی

کشف صفحه یخی بسیار عظیم در مریخ

به طور طبیعی بایستی منابع عظیم یخ، در دو قطب مریخ قرار گرفته باشد. اما در واقعیت این‌گونه نیست. محققان با استفاده از رادار موجود در مدارگرد شناسایی مریخ (MRO)، لایه یخی بسیار عظیمی به ضخامت 80 تا 170 متر را در حوضچه Utopia Planitia کشف کرده‌اند. این صفحه یخی ، علاوه بر اینکه وسعتی بیش از 300 هزار کیلومتر مربع (برابر با کل ایالت نیومکزیکو) دارد، در حدود 50 درصدش نیز خالص است که برای اکتشافات آینده در مریخ می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

مشاهدات پیشین از این منطقه، گمان آن را می‌برد که این منطقه مستعد داشتن ذخایری از آب است. چرا که در سطح آن ترک‌خوردگی‌ها و فرورفتگی‌هایی دیده می‌شد. اما کاوشگر پیشین، ادیسه تنها توانسته بود به بررسی سطح این منطقه بپردازد و از اعماق آن اطلاعی در دست نبود.

دانشمندان معتقدند این صفحه یخی غول‌پیکر، در دوران یخ‌بندان مریخ شکل گرفته است و قبل از آنکه به صورت دریاچه‌ای دربیاید و در نهایت تبخیر شود، مدفون شده و تا به امروز دست‌نخورده باقی مانده است.

این یافته علاوه بر اینکه در درک ما از گذشته مریخ بسیار مهم است، کاربردهای عملی در دوران پیش‌رو نیز خواهد داشت. هم‌اکنون می‌توان امیدوار بود که مناطق سکونت‌گاهی آینده روی مریخ، می‌تواند در نزدیکی این منطقه شکل بگیرد و دیگر نیازی به چشم‌داشتن به مناطق قطبی و خشن مریخ نیست. آب موجود در این لایه یخی ، می‌تواند برای نوشیدن و سوخت فضاپیماهای آینده مورد استفاده قرار بگیرد و نیازی به انتقال آن از زمین نیز نخواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*