هواپیمای خورشیدی SolarStratos

تماشا کنید: مقصد اولین پرواز هواپیمای خورشیدی SolarStratos کجاست؟

بعد از ساخت نسل اول از هواپیمای خورشیدی سولار ایمپالس (Solar Impulse) در سال 2009 و پرواز نسخه دوم آن بر فراز کوه‌های آلپ تا اقیانوس آرام، حالا نوبت به هواپیمای خورشیدی SolarStratos رسیده تا پروازی هیجان‌انگیزتر از سولار ایمپلاس 2 داشته باشد. این هواپیما قرار است در ارتفاع 24 کیلومتری سطح زمین پرواز کند.

هدف اصلی از انجام این پروژه، نمایش پتانسیل بالای انرژی خورشیدی و امکان پرواز تا این ارتفاع بالا به‌کمک انرژی بی‌نهایت خورشیدی است. اگرچه کار توسعه این پروژه از سال 2014 آغاز شد، اما با راه افتادن پایگاه اصلی تیم سازنده، حالا امکان پرواز این هواپیما نیز میسر شده است.

ماموریت اصلی هواپیمای خورشیدی SolarStratos در سال 2018 آغاز می‌شود

کمپانی مشهور PC-Aero که پیش‌تر هواپیمای Elektra One را تولید کرده بود، مسئولیت ساخت هواپیمای خورشیدی SolarStratos را بر عهده گرفته و مدارهای خورشیدی آن نیز توسط مرکز الکترونیک و میکروتکنولوژی سوییس توسعه یافته است. به‌گفته سازندگان، SolarStratos اولین هواپیمای اقتصادی و دو نفره‌ای است که به استراتوسفر می‌رسد. تصور می‌کنید این هواپیمای 450 کیلوگرمی با 8.5 متر طول و بال‌هایی با اندازه 24.9 متر چگونه می‌تواند به ارتفاع 24 کیلومتری زمین برسد؟

اگر به بال‌های این هواپیما دقت کنید، متوجه وجود پنل‌های خورشیدی با مساحت 22 متر مربع می‌شوید. این پنل‌ها می‌توانند نیروی مورد نیاز موتور 32 کیلوواتی و باتری یون-لیتیومی 23 کیلووات ساعتی SolarStratos را تامین کنند. اگرچه محصولی که شرکت PC-Aero تولید کرده می‌تواند تا 24 ساعت در هوا بماند، اما برای اولین پرواز SolarStratos قرار است در مدت 5 ساعت به حاشیه فضا رسیده، 15 دقیقه به اطراف حرکت کرده و طی 3 ساعت فرود آید.

هواپیمای خورشیدی SolarStratos

برای حفظ وزن و تعادل در فضا نیز هیچ فشاری به هواپیما وارد نخواهد شد و در عوض، خلبان آن یعنی Raphael Domjan قرار است لباسی مشابه لباس فضانوردان به تن کند. از آنجایی که این لباس به هواپیما متصل شده و نیروی مورد نیاز خود را از طریق آن تامین خواهد کرد، در کنار دیگر فاکتورها همچون دمای پایین منفی 70 درجه سلسیوس و فشار 5 درصدی، امکان خروج اضطراری یا استفاده از چتر نجات وجود ندارد.

به‌نظر می‌رسد Domjan در سال 2012 و زمانی که به‌کمک بزرگ‌ترین قایق خورشیدی دنیا مشغول شکستن رکورد جهانی بود، ایده پروژه SolarStartos را در ذهن خود پرورانده است. به هر‌ صورت مرکز نگهداری این هواپیما در تاریخ 9 دسامبر (19 آذر ماه) به صورت عمومی کار خود را آغاز خواهد کرد. همچنین اوایل سال آینده، اولین پروازهای آزمایشی این هواپیمای خورشیدی انجام خواهد شد و ماموریت نهایی آن و پرواز بر حاشیه فضا، سال 2018 کلید خواهد خورد.

ویدیوی رسمی پروژه هواپیمای خورشیدی SolarStratos

عکس های هواپیمای خورشیدی SolarStratos

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*