طرح مکالمه نامحدود تلفن همراه

سرانجام طرح مکالمه نامحدود تلفن همراه به کجا رسید؟

طرح مکالمه نامحدود تلفن همراه از سال گذشته توسط اپراتورهای موبایل متوقف شد و دیگر امکان بهره‌مندی مشترکان از مکالمات رایگان فراهم نیست. در حالی که چند باری خبر از سرگیری این طرح به گوش می‌رسید اما کماکان اجرای آن با شرایط پیشین محقق نشده است.

اپراتورهای تلفن همراه شرایطی را فراهم کرده بودند تا مشترکان با پرداخت مبلغی بتوانند برای مدت زمان مشخصی، مکالمه نامحدود درون شبکه‌ای داشته باشند. این طرح در ابتدا با استقبال کاربران مواجه شد اما از دی ماه سال 94 توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی مورد بررسی قرار گرفت و سپس دستور توقف آن صادر شد. رگولاتوری اعتقاد دارد که طرح مذکور بر روی کیفیت شبکه، تاثیرات منفی بسیاری گذاشته است.

از سوی دیگر دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که طرح مکالمه نامحدود تلفن همراه در بیشتر اپراتورهای مطرح جهان و به منظور ایجاد رقابت اجرا می‌شود. در واقع اجرای این طرح توسط اپراتورها می‌تواند منافع زیادی را برای مشترکان، اپراتورها و حتی دولت داشته باشد؛ اما مسئولان سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی و وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات در این خصوص نظر متفاوتی داشته و دستور لغو آن را صادر کردند.

اپراتورها از لغو طرح مکالمه نامحدود تلفن همراه استقبال کردند

وزارت ارتباطات بر این باور است که اجرای چنین طرح‌هایی موجب اختلال در شبکه اپراتورها و تعدد قطعی تماس‌ها شده است و به همین دلیل، این سرویس متوقف شد. به گفته‌ی محمود واعظی، وزیر ارتباطات کشور، اینکه اپراتورها خدمات بهتر با هزینه‌ی کمتری را در اختیار کاربران قرار دهند، مورد استقبال قرار می‌گیرد اما خود اپراتورها نیز انتظار بروز چنین مشکلاتی را نداشتند. در اجرای این طرح‌ها باید به صورتی عمل کرد که در شبکه اختلالی به وجود نیاید و مردم بتوانند به خوبی از امکانات استفاده کنند. در نتیجه اپراتورها نیز از حذف طرح مکالمه نامحدود تلفن همراه استقبال کردند.

طرح مکالمه نامحدود تلفن همراه

حسین فلاح جوشقانی، معاون نظارت و اعمال مقررات در رگولاتوری تاکید کرد که امکان از سرگیری این طرح‌ها وجود دارد اما اپراتورها پیش از اجرای طرح‌های تشویقی باید جزئیات آن را به رگولاتور اطلاع دهند. بنابراین هم‌اکنون نیز اپراتورها می‌توانند در چارچوب پروانه‌ی خود، طرح‌های مختلف از جمله تخفیف‌های متنوع را در اختیار مشترکان قرار دهند. این موضوع به بازاریابی و مارکتینگ ارائه‌کنندگان خدمات بستگی دارد و تنها شرط رگولاتور برای آنها این است که کیفیت خدمات کاهش نیابد و چارچوب پروانه نیز رعایت شود.

لازم به ذکر است که برای اجرای چنین طرح‌هایی باید زیرساخت‌های مربوط فراهم شود و در این زمینه نیز جلسات بسیاری با اپراتورها برگزار شده تا مشترکان بتوانند ضمن استفاده از خدمات باکیفیت، از تخفیف‌های اپراتور نیز بهره‌مند شوند. فلاح جوشقانی در ادامه یادآور شد که در سایر کشورها هم این طرح‌ها به صورت دائم اجرا نشده و به یک دوره زمانی خاص مربوط می‌شوند. صادق عباسی شاهکوه، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری نیز عمده‌ترین اشکالات طرح مکالمه نامحدود تلفن همراه را عدم اطلاع‌رسانی شفاف به مردم و کیفیت پایین شبکه دانست.

با تمام این تفاسیر، نزدیک به یک سال است که طرح مکالمه رایگان موبایل متوقف شده و پس از آن، اپراتورها طرح‌های جایگزینی را برای ارائه مکالمات نامحدود به مشترکان ارائه کردند اما کماکان از اجرای این طرح‌ها با شرایط سابق که با استقبال کاربران مواجه شد، خبری نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*