ضعف باتری مک بوک پرو

اعتراض کاربران نسبت به ضعف باتری مک بوک پرو جدید و شارژدهی پایین آن

کمتر از دو ماه پیش بود که نسل جدید مک بوک پرو (MacBook Pro) با امکاناتی بسیار خوب همچون نوار لمسی تاچ بار (Touch Bar) پیش روی کاربران قرار گرفت. پیشتر نیز اپل از افزایش طول عمر باتری این دستگاه و رساندن آن به 10 ساعت خبر داده بود. اما گزارشات کاربران برخلاف ادعای اپل، ضعف باتری مک بوک پرو جدید را نشان می‌دهد.

برخی از کاربران با اشاره به طول عمر پایین این دستگاه مدعی شده‌اند که محصول جدید اپل با استفاده عادی تنها 5 تا 6 ساعت دوام می‌آورد. یکی از کاربران انجمن MacRumors با نام کاربری SRTM در این رابطه می‌گوید:

در حال حاضر من از یک نمایشگر 1080p اکسترنال و مرورگر کروم برای مشاهده وب استفاده می‌کنم و مک بوک پرو من با یک بار شارژ کامل، نزدیک به 3 ساعت دوام می‌آورد. حتی این زمان هنگام بازی کردن، کمتر هم می‌شود.

یکی دیگر از کاربران این انجمن با نام Aioriya نیز چنین نظری دارد:

یک هفته پیش بود که من نسخه 13 اینچی مک بوک پرو با نوار لمسی تاچ‌بار را خریداری کردم. با استفاده ساده و وب‌گردی، باتری دستگاه تنها 5 تا 6.5 ساعت شارژ را نگه می‌دارد، در حالی‌که اپل مدعی شده بود این دستگاه با اتصال به شبکه اینترنت بی‌سیم تا 10 ساعت دوام می‌آورد.

ضعف باتری مک بوک پرو

Azr-79 هم یکی دیگر از کاربرانی‌ست که از ضعف باتری مک بوک پرو در شبکه اجتماعی ردیت (Reddit) شکایت کرده و مدعی شده با هر بار شارژ کردن نسخه 15 اینچی مک بوک پرو با نوار تاچ‌بار و در استفاده عادی (همچون تماشای ویدیوهای آنلاین و وب‌گردی)، باتری دستگاه 3 ساعت و 45 دقیقه جواب می‌دهد. حتی یکی از کاربران اعلام کرده که شارژ باتری دستگاه او در عرض 12 دقیقه، از 10 درصد به 5 درصد کاهش پیدا کرده است. در این مورد نیز به‌نظر مرورگر کروم، مسئول مصرف بالای باتری بوده است.

ضعف باتری مک بوک پرو

درواقع مصرف باتری مک بوک پرو جدید اپل به صورت میانگین، 3 تا 6 ساعت توسط کاربران مختلف گزارش می‌شود. البته، بسیاری از کاربران نیز مشکل ضعف باتری مک بوک پرو را نداشته و از عملکرد آن بسیار راضی هستند:

90 دقیقه بود که من بدون وقفه مشغول ساخت یک فایل اکسل بودم و از نرم افزارهای مختلفی همچون تقویم، مرورگر سافاری، آدوبی آکروبات، تقویم و بیشتر استفاده می‌کردم. من با شارژ 100 درصد شروع کردم و بعد از گذشت 90 دقیقه، شارژ دستگاه به 92 درصد رسیده بود. به‌علاوه شارژدهی 10 ساعت و 35 دقیقه پیش‌بینی شده بود. اگر از کاربران مک بوک پرو جدید اپل هستید و مشکل باتری دارید، بهتر است علت آن را پیدا کنید.

آیا استفاده از کارت گرافیک AMD دلیل اصلی ضعف باتری مک بوک پرو است؟

البته باید اشاره کنیم موارد بسیاری همچون شدت روشنایی نمایشگر و فعالیت‌های پشت صحنه روی مصرف باتری دستگاه تاثیرگذار هستند و شاید نتوان آمار و ارقامی که توسط کاربران منتشر می‌شود را به صورت کامل قبول کرد؛ اما نباید از آنها به‌سادگی بگذریم.

به‌علاوه شکایت کاربران از ضعف باتری محصولات جدید اپل، موضوع عجیبی نیست و پیش از این هم شاهد اتفاقاتی مشابه بوده‌ایم. با این‌حال برخی از کاربران، مصرف بالاتر کارت‌های جدید شرکت AMD نسبت به گرافیک‌‌های مجمتع شرکت اینتل (IGP) را عامل اصلی ضعف باتری مک بوک پرو می‌دانند.

ضعف باتری مک بوک پرو

برای روشن شدن این موضوع، یکی از کاربران ردیت با استفاده از نرم افزار gfxCardStatus، عملکرد اختصاصی کارت گرافیک Radeon Pro 460 را روی قوی‌ترین مدل مک بوک پرو 15 اینچی تست کرد که نتیجه آن بسیار جالب بود:

در شرایطی که شاید با استفاده عادی هیچ‌گاه کارت گرافیک دستگاه به‌تنهایی فعالیت نکند، به‌ نظر می‌رسد Radeon Pro 460 با شارژدهی 5 ساعت و 48 دقیقه می‌تواند بسیار کارآمد و کم‌مصرف باشد.

نرم افزار Activity Monitor -که به صورت پیش‌فرض روی این لپ تاپ نصب شده- در کنار نرم افزار شخص ثالث coconutBattery، می‌توانند مصرف باتری دستگاه را به بهترین شکل ممکن نمایش دهند.

ضعف باتری مک بوک پرو

پیش از این اپل مانور زیادی روی شارژدهی بالای مک بوک پرو داده بود و به نظر می‌رسید با یک بار شارژ شدن، امکان وب‌گردی بی‌سیم یا تماشا ویدیوهای آیتونز به مدت 10 ساعت برای تمامی مک بوک‌های جدید وجود دارد. به‌علاوه اپل مدعی شده که باتری مک بوک پرو با یک بار شارژ شدن، تا 30 روز در حال استند بای دوام می‌آورد.

از طرفی نتایج بررسی سایت‌های معتبر تکنولوژی نیز صحبت‌های اپل را تایید می‌کند. در بررسی نسخه 13 اینچی مک بوک پرو، کارشناسان تک کرانچ (TechCrunch) عمر باتری دستگاه را 9 ساعت و 35 دقیقه اعلام کردند. مشیبل (Mashable) نیز شارژدهی نسخه 13 اینچی را 10 ساعت اعلام کرد. مدیران ان گجت (Engadget) هم از تماشای 9 تا 10 ساعت ویدیو با نسخه 15 اینچی خبر دادند. در این میان، تنها وبلاگ‌نویس مشهور آمریکایی، نیلی پاتل (Nilay Patel) بود که شارژدهی نسخه 13 اینچی مک بوک پرو را 5.5 ساعت اعلام کرده است.

ضعف باتری مک بوک پرو

اما اپل، چگونه باتری دستگاه‌های مختلف را در کارخانه تست می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است به توضیحاتی که در سایت اپل آمده توجه کنیم:

در تست وب‌گردی، طول عمر باتری دستگاه با اتصال به شبکه اینترنت بی‌سیم، شدت روشنایی 75 درصد و بارگذاری 25 سایت محبوب انجام می‌شود. برای تست شارژدهی باتری هنگام تماشای ویدیوهای آیتونز نیز ویدیویی 1080p با شدت روشنایی 75 درصد پخش می‌شود. برای آزمایش توان ذخیره انرژی در حالت استند بای نیز دستگاه علاوه بر اتصال آن به شبکه اینترنت بی‌سیم و وارد شدن به حساب کاربری آی کلود (iCloud)، اپلیکیشن‌های سافاری و ایمیل را نیز اجرا کرده و آن را در حالت استند بای قرار می‌دهیم.

علاوه بر این، در سایت رسمی اپل هم راه‌هایی برای افزایش طول عمر باتری مک بوک پرو ذکر شده که از جمله آنها می‌توانیم به آپدیت سیستم عامل به آخرین نسخه، تنظیم حالت ذخیره‌کننده انرژی (Energy Saver)، کاهش شدت روشنایی صفحه نمایش تا حد مطلوب و خاموش کردن شبکه وای فای زمانی که به اینترنت متصل نیستید، اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*