وال استریت ژورنال: هواوی موفقیت خود را مدیون کارمندان وفادارش است

وال استریت ژورنال: هواوی موفقیت خود را مدیون کارمندان وفادارش است

اگرچه روزگاری کاربران کشورمان برند چینی هواوی (Huawei) را به دلیل تلفظ عجیب نامش مسخره می‌کردند، اما حالا به نقطه‌ای رسیده‌ایم که نام پرچمدار این کمپانی یعنی هواوی پی ۹ در کنار اسمارت فون‌های مطرح حال حاضر بازار نظیر آیفون ۷ و گلکسی اس ۷ اج قرار می‌گیرد و حتی در زمینه‌ی فروش نیز آمار بسیار نزدیک و گاها بالاتری را از آنها به ثبت می‌رساند.

طبق گزارش جدیدی که روز گذشته در خبرگزاری وال استریت ژورنال منتشر شده است، دلیل اصلی موفقیت چشم‌گیر هواوی و رشد غافل‌گیرکننده‌ی این برند چینی، وفاداری کارمندان به این کمپانی است. درآمد ۶۰ میلیارد دلاری که در عرض پنج سال گذشته، دو برابر قبل شده است، هواوی را به سومین تولیدکننده‌ی برتر تلفن‌های همراه هوشمند در جهان تبدیل شده است و برندی که تا چند سال قبل حتی نمی‌توانست به شیائومی در مرزهای داخلی چین نیز رقابت کند، این روزها باعث وحشت مدیران و سرمایه‌گذاران محبوب‌ترین برندهای بازار موبایل در سراسر جهان شده است.

جالب اینجاست که هواوی افق‌های دید گسترده‌تری دارد و حتی از رسیدن به این جایگاه نیز راضی نیست. طبق گفته‌های مدیر بخش فروش و خدمات مصرف‌کننده‌ی این کمپانی که چند ماه پیش منتشر شد، برند چینی قصد دارد تا پنج سال دیگر، اپل و سامسونگ را پشت سر بگذارد و با شکست دو غول بزرگ بازار محصولات الکترونیکی، به بزرگترین و موفق‌ترین تولیدکننده‌ی تلفن همراه هوشمند در سراسر جهان تبدیل شود.

وفاداری کارمندان، کلید اصلی موفقیت هواوی

وال استریت ژورنال: هواوی موفقیت خود را مدیون کارمندان وفادارش است

مطمئنا رسیدن به چنین هدفی، علاوه بر اتخاذ سیاست‌های پیشرفته در بازاریابی و شناخت مناسب و به‌روز از نیازهای بازار و مشتریان، نیازمند فاکتور مهم دیگری بوده و آن هم همدلی و باورهای مشترک بین کارمندان و رؤسای مافوق آنهاست. در گزارش وال استرین ژورنال، روند انعقاد قرارداد و نحوه‌ی تعهد کاری کارمندان هواوی بررسی شده است و یکی از نکات جالب، امضای یک قرارداد برای اعلام وفاداری به این کمپانی است.

کارمندانی که این قرارداد را امضا می‌کنند، از برخی مزایای رایج نظیر مرخصی باحقوق محروم م‌یشوند، اما در مقابل با دریافت دستمزد بیشتر به ازای ساعت‌های اضافه‌ای که به کار خود مشغول هستند، درآمد بیشتری کسب خواهند کرد. در ادامه، مقدار معینی از سهام هواوی نیز برای این کارمندان در نظر گرفته می‌شود تا آنها تعهد بیشتری نسبت به موفقیت کمپانی داشته باشند و در واقع حس کنند که در سود و زیان این برند بین‌المللی، سهیم هستند؛ سهام این کمپانی هنوز به صورت عام در بازار بورس عرضه نشده و تمام دارایی‌های آن متعلق به سهامدارانی است که از بدنه‌ی اجرایی و از کارمندان خود هواوی محسوب می‌شوند.

البته هواوی در حالی هدف رسیدن به رتبه‌ی اول بازار جهانی موبایل را برای خود تعیین کرده که ممکن است تا آن زمان، دیگر رن ژنگفی (Ren Zhengfei) در سمت مدیریت این کمپانی فعالیت نداشته باشد. آقای ژنگفی که ۷۲ سال سن دارد و یکی از افراد ثروتمند کشور چین محسوب می‌شود، کمپانی هواوی را در سال ۱۹۸۷ میلادی تاسیس کرد و حالا قصد دارد بعد از چند دهه فعالیت سخت، به سراغ دنیای بازنشستگی برود.

در حال حاضر یک هیئت سه نفره از مدیران ارشد اجرایی در این کمپانی وجود دارند که هر شش ماه یک بار، یکی از آنها به عنوان مدیر عامل موقت هواوی منصوب می‌شود و سپس بعد از اتمام دوره، جای خود را به نفر دیگری میدهد. احتمال بالایی وجود دارد که مدیر عامل بعدی و جانشین رن ژنگفی نیز از داخل همین هیئت انتخاب شود. البته موضوعی که ما در حال حاضر از آن مطمئن هستیم و آقای ژنگفی نیز آن را تایید کرده، این است که مدیر عامل بعدی از اعضای خانواده و خویشاوندان او نخواهد بود؛ دختر رن ژنگفی در حال حاضر سمت مدیریت مالی هواوی را بر عهده دارد و پسر او هم یکی از بخش‌های تابع کمپانی اصلی را مدیریت می‌کند.

گفتنی است که این کمپانی چینی در حال حاضر دارای ۱۷۰ هزار کارمند است و یکی از تازه‌واردان به نام منگ بو (Meng Bo)، خلاصه‌ای از احساسات آنها نسبت به هواوی را به خوبی شرح می‌دهد:

اگر شما خود را وقف کمپانی [هواوی] کنید، این کمپانی ناامیدتان نخواهد کرد!

در جدول زیر می‌توانید میزان رشد هواوی در زمینه‌ی درآمد (نمودار سبزرنگ)، در زمینه‌ی سود خالص (نمودار نارنجی) و سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه (نمودار آبی‌رنگ) را مشاهده کنید. رشد ارقام و شیب شدید نمودار از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵، خود گویای موفقیت بی‌چون و چرای این برند چینی در جهان است:

وال استریت ژورنال: هواوی موفقیت خود را مدیون کارمندان وفادارش است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*