درخشان ‌ترین سیارک منظومه شمسی

کوچکترین و درخشان ‌ترین سیارک منظومه شمسی کشف شد

ستاره‌شناسان دانشگاه آریزونا موفق به کشف سیارک جدیدی شدند که از درخشش بسیار زیادی برخوردار است. سیارک TC25 2015 کوچکترین و درخشان ‌ترین سیارک منظومه شمسی است که تاکنون کشف شده و به عقیده‌ی دانشمندان در مسیر برخورد با زمین قرار ندارد.

یکی از بزرگترین تهدیدهای کره‌ی زمین و حیات انسان‌ها، سیارک‌های نزدیک به زمین هستند. سنگ‌های فضایی با اندازه‌های کوچک و بزرگ تا زمان برخورد با یک جسم دیگر مانند قمرها و سیارات، با سرعت بسیار زیاد در فضا حرکت می‌کنند. اکنون ستاره‌شناسان آمریکایی، کوچکترین و درخشان ‌ترین سیارک منظومه شمسی را شناسایی کردند که البته در مسیر برخورد با زمین قرار ندارد. این سیارک تنها 2 متر قطر دارد و از درخشش بسیار زیادی برخوردار است.

استیون هاوکینگ، فیزیکدان مطرح بریتانیایی هشدار داده بود که دانشمندان باید به مسیر سنگ‌های آسمانی و سیارک‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ چرا که این سیارک‌ها تهدید جدی برای زمین محسوب می‌شوند و اگر عملکرد سریعی برای انحراف مسیر آن‌ها صورت نگیرد، حیات بشریت تا یک هزاره‌ی آینده از بین خواهد رفت.

ستاره‌شناسان نیز به این موضوع بسیار دقت کرده‌اند و در واکنش به این چالش کیهانی، تمرکز بیشتری را بر روی سیارک‌های منظومه شمسی گذاشته‌اند و به صورت تمام وقت، مسیر سنگ‌های آسمانی که احتمال برخوردشان با زمین وجود دارد را رصد و پیگیری می‌کنند.

سیارک تازه کشف شده، با استفاده از داده‌های چهار تلسکوپ شناسایی شده و درخشان‌ترین جسم مشاهده شده در نزدیکی زمین است. کوچکترین و درخشان ‌ترین سیارک منظومه شمسی با عنوان TC25 2015 نام‌گذاری شده و تنها 2 متر قطر دارد.

درخشان ‌ترین سیارک منظومه شمسی حدود 128 هزار کیلومتر با زمین فاصله دارد

اولین بار در سال گذشته، دانشمندان دانشگاه آریزونا موفق شدند تا در قالب پروژه‌ی بررسی آسمان کاتالینا، این سیارک را کشف کنند. در آن زمان، این سیارک 60 درصد از نور خورشید تابیده شده بر خود را منعکس می‌کرد و حدود 128 هزار کیلومتر با زمین فاصله داشت که تقریبا با یک سوم فاصله‌ی ماه تا زمین برابر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*