جریمه 450 هزار دلاری اپل

جریمه 450 هزار دلاری اپل بابت بازیافت غیر قانونی زباله‌های الکترونیکی

به‌تازگی آژانس حفاظت از محیط زیست کالیفرنیا (CEPA) از جریمه 450 هزار دلاری اپل (Apple) بابت بازیافت غیر قانونی زباله های الکترونیکی خطرناک خبر داده است. به‌گفته بخش کنترل مواد سمی این آژانس، در آینده مدیران اپل بازرسی خود از کارخانه‌های این شرکت در شهرهای کوپرتینو، کالیفرنیا و سانی‌ویل را بیشتر خواهند کرد.

طبق ادعای قانون‌گذاران دولتی، پیش‌تر و بین سال‌های 2011 و 2012، کمپانی اپل کارخانه‌ای را برای بازیافت زباله‌های الکترونیکی تاسیس و بیش از 500 تن زباله را تا اوایل ژانویه سال 2013 که این کارخانه تعطیل شد، تولید کرده است. پس از آن نیز بدون متوجه شدن سازمان‌های دولتی، این کارخانه به شهر سانی‌ویل منتقل و بیش از 362 تن زباله خطرناک در آن تولید شد.

آیا جریمه 450 هزار دلاری اپل از تخلف دیگر شرکت‌ها جلوگیری می‌کند؟

در کارخانه سانی‌ویل نیز گرد و غبار آلوده به فلزهای خطرناک جمع‌آوری و به کارخانه دیگری که علاوه بر نداشتن مجوزهای لازم، توانایی مدیریت این مواد را هم نداشته، ارسال شده است. اگر این ذرات آلوده به هر دلیلی وارد هوا شوند، زندگی حیوانات و مردم تا حد زیادی به خطر می‌افتد.

درواقع عدم نظارت اپل روی کانتینرهای آلوده، صادرات آنها و عدم همکاری با نهادهای رسمی، این جریمه 450 هزار دلاری را برای آنها به همراه داشته است. آلیشا جانسون (Alisha Johnson)، یکی از سخن‌گویان شرکت اپل در ایمیلی به خبرگزاری رویترز (Reuters) اینگونه اعلام کرد:

این جریمه و تعامل دوطرفه شامل کاغذبازی‌های اداری برای تعطیل کردن یکی از کارخانه‌های بازیافت ما نیز می‌شود. به‌علاوه ما در همکاری نزدیکی با بخش کنترل مواد سمی، به‌ دنبال اخذ مجوزهای لازم برای دیگر کارخانه‌ها هستیم. همانند همیشه نیز اپل تلاش خواهد کرد تا استانداردهای ایمنی و سلامتی کارخانه‌های خود را بالاتر از استانداردهای تعیین‌شده قرار دهد.

شاید اینکه اپل قصد رعایت استانداردهای لازم را دارد یا نه چندان مهم نباشد، اما حالا مدیران این شرکت نسبت به اشتباه خود در ارسال زباله‌های الکترونیکی به کارخانه‌های شخص ثالث اذعان داشته و جریمه‌ای که آژانس حفاظت از محیط زیست مشخص کرده را پرداخت کرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*