پرتاب توپ بسکتبال از بالای ساختمان

تماشا کنید: پرتاب توپ بسکتبال از بالای ساختمان 177 متری

بسکتبال یکی از بهترین و دوست‌داشتنی‌ترین ورزش‌هایی‌ست که توسط بشر ابداع شده و تاکنون نیز رکوردهای بسیاری در آن به ثبت رسیده است. حالا تیم بسکتبال نمایشی و کمدی آمریکایی هارلم گلوبتراترز (Harlem Globetrotters) با پرتاب توپ بسکتبال از بالای ساختمان 177 متری توجه بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب کرده است.

اگرچه این پرتاب غیر ممکن یک رکورد جدید نیست و بالاترین رکورد مربوط به پرتاب توپ از بالای یک ساختمان 180 متری‌ست، اما این ویدیو در نوع خود بی‌نظیر بوده و توپ با یک قوس معکوس وارد سبد می‌شود. یکی از اصلی‌ترین مواردی که باید به آن اشاره کنیم، روش پرتاب توپ است. اگر دقت کرده باشید در یک پرتاب معمولی، توپ با دنبال کردن یک حالت سهمی و رو به بالا به تور می‌رسد. اما در پرتاب تیم هارلم گلوبتراترز، چرخش توپ به صورت معکوس و رو به پایین است. با انجام این کار ابتدا توپ بسکتبال پایین رفته و سپس به صورت ناگهانی مسیری افقی را طی می‌کند. درواقع توپ با رسیدن به سبد، مسیری L شکل دارد که فوق‌العاده عجیب است.

اما دقیقا چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ چنین پدیده‌ای با اثر ماگنوس (Magnus Effect) توجیه می‌شود، اثری که عموما در یک توپ (استوانه) در حال چرخش دیده شده و این توپ چرخان را از مسیر معمول خود به صورت حرکت منحنی وار منحرف می‌کند. درواقع زمانی‌که توپ از ارتفاعی زیاد به پایین پرتاب می‌شود، در نتیجه فشار هوا، توپ با حالتی غیر ممکن به سبد می‌رسد. در ادامه می‌توانید ویدیوی این پرتاب زیبا را مشاهده کنید.

ویدیو پرتاب توپ بسکتبال از بالای ساختمان 177 متری

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*