پایگاه اطلاعاتی مسلمانان آمریکا

اپل، گوگل و اوبر هم مخالف ترامپ در برنامه ساخت پایگاه اطلاعاتی مسلمانان آمریکا هستند

سه‌شنبه هفته گذشته بود که جمع 585 نفر از مهندسین سیلیکون ولی (Silicon Valley) در تجمعی، مخالفت خود با طرح دونالد ترامپ (Donald Trump) برای ساخت پایگاه اطلاعاتی مسلمانان آمریکا را نشان دادند. پس از آن توجه بسیاری از افراد به شرکت‌های بزرگ و فعال در حوزه تکنولوژی و احتمال همکاری آنها با ترامپ جلب شد تا اینکه اپل، گوگل و اوبر سرانجام به سکوت خود پایان داده و نظر نهایی‌شان را اعلام کردند.

یکی از سخنگویان اپل طی بیانه‌ای رسمی می‌گوید:

به‌عقیده ما باید با تمام مردم رفتاری یکسانی داشت. هیچ اهمیتی ندارد که مردم عاشق کسی هستند، عبادت می‌کنند یا نه و چه شمایلی دارند. تا به حال از ما برای ساخت پایگاه اطلاعاتی مسلمانان آمریکا دعوت نشده، اما اگر این اتفاق هم بیفتد ما نخواهیم پذیرفت.

سخنگوی شرکت گوگل نیز طی بیانه‌ای اعلام کرد: “اگرچه تاکنون چنین درخواستی از ما نشده، اما ما خوشحالیم که هیچ نقشی در توسعه این پایگاه اطلاعاتی نخواهیم داشت.” شرکت اوبر نیز در پاسخ به BuzzFeed تنها به گفتن “نه” بسنده کرد.

اگرچه این کمپانی‌های بزرگ نیز از عدم همکاری خود برای ساخت پایگاه اطلاعاتی مسلمانان آمریکا سخن گفته‌اند، اما آنها تنها شرکت‌های مهم فعال در حوزه تکنولوژی نیستند. نباید فراموش کنیم که پیشتر مجله اینترسپت از کمپانی‌های سیلیکون ولی در رابطه با تمایل آنها به ساخت این پایگاه اطلاعاتی پرسجو کرده بود که از میان آنها تنها توییتر به صورت قطعی پاسخ منفی داد.

پایگاه اطلاعاتی مسلمانان آمریکا

هرچند پیشتر نیز یکی از مدیران فیسبوک ایمیلی را در این زمینه به اشتباه برای وب‌سایت باز فید ارسال کرد که در آن برنامه این شرکت بزرگ برای عدم همکاری با طرح ترامپ دیده می‌شد. البته در قسمت پایانی این ایمیل ذکر شده بود که فعالیت‌های فیسبوک باید مخفی باقی بماند. اما زمانی که باز فید آن را منتشر کرد، مدیران نیز مجبور به انتشار بیانه‌ای رسمی و تایید آن شدند.

احتمال همکاری کمپانی بزرگ اوراکل در ساخت پایگاه اطلاعاتی مسلمانان آمریکا

به‌دنبال این اتفاق، برخی از شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی هم سکوت خود را شکستند. فرانک شاو (Frank Shaw)، مدیر روابط عمومی مایکروسافت (Microsoft) طی بیانه‌ای به باز فید اعلام کرد: “ما با هر گونه تبعیضی مخالف هستیم و ساخت پایگاه اطلاعاتی مسلمانان آمریکا را رد می‌کنیم.”

از سوی دیگر کمپانی حمل و نقل لیفت (Lyft) که همانند شرکت اوبر می‌تواند اطلاعات مسافری مردم را در اختیار دولت قرار دهد نیز از عدم همکاری خود با دولت در این زمینه خبر داده است. از سوی دیگر، مت مولنوگ (Matt Mulenweg)، موسس وردپرس نیز همراه با شرکت‌های خود در این طرح مشارکت نخواهند کرد. در این میان یک استثنا باقی می‌ماند و آن شرکت بزرگ اوراکل است، شرکتی که پیش از این هم با آژانس امنیت ملی (NSA) همکاری نزدیکی داشته و می‌تواند در آینده هم با دولت ترامپ همکاری کند. این در حالی‌ست که مدیران این شرکت هیچ پاسخی به سوال باز فید برای همکاری با دولت نداده و حتی ترامپ، مدیر اجرایی آن یعنی سافرا کتس (Safra Catz) را به عنوان مشاور اجرایی کمیته انتقال قدرت خود منصوب کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*