حالت پرواز (Airplane Mode)

تماشا کنید: چرا باید در هواپیما گوشی خود را در حالت پرواز بگذاریم؟ (زیرنویس فارسی)

حتما بارها در مسافرت های هوایی برایتان پیش آمده که از شما درخواست می شود تا گوشی خود را خاموش یا در حالت پرواز (Airplane Mode) قرا دهید. اما علت این درخواست چیست و چرا نباید در هواپیما تماس تلفنی برقرار کنیم ؟ پاسخ این پرسش را در ویدیوی ادامه مطلب مشاهده خواهید کرد.

حالت پرواز درواقع کلید عملیاتیست که در صورت فعال شدن، سیستم های ارتباطی گوشی هوشمند شما نظیر  اتصال وای فای و بلوتوث را غیر قابل استفاده کرده و در واقع به حالت خاموش درمیاورد. این وضعیت در بیشتر گوشی ها دارای یک آیکون هواپیما است و از بخش تنظیمات گوشی و یا سایه نوتیفیکیشن‌ها قابل فعال‌سازی خواهد بود.

بسیاری از شرکت های هواپیمایی، پیش از سوار شدن شما به داخل هواپیما تاکید می‌کنند که حتما گوشی خود را خاموش کرده و یا در صورت استفاده‌هایی نظیر گوش دادن به موسیقی و یا تماشای فیلم، حتما آن را به حالت پرواز دربیاورید. آیا تا به حال بدین قضیه فکر کرده‌اید که چرا شما باید این کار را انجام دهید و یا قرار نگرفتن گوشی در این وضعیت ممکن است چه مشکلاتی را به همراه داشته باشد؟

حالت پرواز (Airplane Mode)

خلبان‌ها بر این باورند که تماس های تلفنی، می‌تواند بر روی تجهیزات جهت یابی یا همان GPS هواپیماها تاثیرات منفی گذاشته و در نتیجه مسافران را در برابر خطرات جدی قرار دهد. یک خلبان در این باره می‌گوید:

هرچند که این ثابت نشده است، سیگنال های تلفن همراه قادر به تاثیرگذاری بر روی عملکرد تجهیزات جهت یابی است؛ اما این دلیل نمی‌شود وقتی تا به حال چنین اتفاقی رخ نداده، هیچ گاه نیز رخ ندهد.

اما جالب است بدانید استفاده از تلفن همراه در حین پرواز، نه تنها بر روی عملکرد هواپیما تاثیر می‌گذارد، بلکه حتی دکل‌های مخابراتی را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. بر همین اساس است که کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) نیز قوانینی را جهت عدم استفاده از تلفن همراه توسط مسافران هوایی وضع کرده است. در واقع اف سی سی بدین خاطر استفاده از تلفن همراه در هواپیما را ممنوع اعلام کرده است که از تداخل رادیویی بر روی شبکه های تلفنی موجود  در سطح زمین پیشگیری کند.

به نقل از اف سی سی، اگر شما در ارتفاع 12 هزار متری از سطح زمین اقدام به برقراری تماس تلفنی کنید، احتمالا از چند دکل مخابراتی مختلف بر روی کره زمین سرویس هایی را دریافت خواهید کرد. این قضیه باعث اختلال در سرویس دهی آن دکل ها شده و هرج و مرج به بار میاورد. به خاطر این موضوع، برخی از شرکت های هواپیمایی بین‌المللی گران قیمت، تجهیزات مخصوص تلفن همراه را در چندین هواپیمای فرست کلاس خود نصب کرده‌اند تا مسافرین بتوانند در حین پرواز، تماس تلفنی برقرار کرده و یا پیام های متنی ارسال کنند.

ویدیو دلایل استفاده از حالت پرواز در حین مسافرت هوایی (زیرنویس فارسی)

البته در این بین شما هیچ مشکلی برای استفاده از اتصال وای فای در بسیاری از پروازهای داخلی نداشته و می‌توانید به وبگردی پرداخته و یا شبکه های اجتماعی خود را چک کنید؛ اما اغلب شرکت های هواپیمایی، تماس از طریق وای فای را برای مسافرین منع کرده‌اند. در ادامه بد نیست به بیانیه سه شرکت معتبر بین‌المللی هواپیمایی در ارتباط با تماس های تلفنی حین پرواز بپردازیم:

 

«آمریکن ایرلانز»

تماس تلفنی و تماس صوتی از طریق سرویس های اینترنتی همراه با وای فای داخل پرواز، غیر قابل دسترسی است.

 

«ویرجین آمریکا»

ما برای راحتی و امنیت مسافران، چت تصویری و VoIP را نیز ممنوع کرده‌ایم.

 

«یونایتد ایرلاینز»

تماس صوتی و تصویری به کل غیر مجاز است.

اما به راستی این روزها با توجه به پیشرفت پیام رسان‌های موبایلی، چه کسی از تماس های تلفنی استفاده می‌کند؟