جرميه 1.049 ميليارد دلاري دادگاه براي کپي کاري سامسونگ از اپل

سرانجام پس از ماه ها کشمکش قضايي سامسونگ و اپل در پي ادعاي کپي کاري سامسونگ از محصولات اپل راي دادگاه صادر و شرکت سامسونگ محکوم شد.هيئت منصفه 9 نفره اين دادگاه پس از بررسي هاي انجام شده به اتفاق آراء تصميم گرفتند تا سامسونگ را متخلف دانسته و مجبور به پرداخت حداقل 1,049,343,540 دلار به اپل کنند.

هیئت منصفه دادگاه رسیدگی شکایت اپل از سامسونگ رای خود را اعلام نموده و هرچند با مبلغ ۲.۵ میلیارد دلاری درخواستی اپل موافقت نکرد اما سامسونگ را مجبور به پرداخت حدود ۱.۰۵ میلیارد دلار به اپل نموده است. از طرف دیگر سامسونگ نیز که اپل را متهم به نقض اختراع‌های ثبت شده خود کرده بود هیچ چیز عایدش نشده و دادگاه شکایت این شرکت کره‌ای را وارد ندانسته است.

از آنجایی که رای دادگاه قرائت شده است کار برای شروع مجدد سامسونگ بسیار دشوار شده است. چون هیئت منصفه دادگاه شکایت اپل از سامسونگ به خاطر نقض اختراع‌های ثبت شده این شرکت را تقریبا در تمام ابزارهای مورد شکایت (۲۰ ابزار) وارد دانسته است.

سامسونگ که به نامعتبر بودن برخی از اختراع‌های ثبت شده اپل در زمان بکارگیری آنها در محصولات خود امید بسته بود در این زمینه نیز ناامید شد. چون دادگاه اعلام کرد که حتی یکی از اختراع‌های ثبت شده اپل نیز نامعتبر نبوده و همگی به نام این شرکت ثبت شده‌اند.

البته اپل نیز در زمینه طراحی ظاهری آیکون‌های iOS و ترکیب‌بندی صفحه‌هات این سیستم عامل مجبور به عقب نشینی شد. چون هیئت منصفه اعتقاد داشت که این موارد نه معروف و مشهور هستند و نه حفاظت شده.

پس از قرائت رای هیئت منصفه، سامسونگ اعلام کرد که رقم ۱٫۰۵۱٫۸۵۵٫۰۰۰ دلاری جریمه منطقی نیست چون این شرکت در وهله اول پتنت‌های اپل را نقض نکرده است. سپس هیئت منصفه تجدیدنظر نموده و مبلغ خسارت را به ۱.۰۴۹ میلیارد دلار کاهش داد.

بدون شک رای این دادگاه تاثیر بزرگی برروی بازار ابزارهای الکترونیکی هر دو شرکت و مصرف‌کنندگان خواهد داشت و سامسونگ با چالش‌های بزرگ برای فروش محصولات خود مواجه خواهد شد.

تیم کوک: نتیجه دادگاه بلند آوا و واضح بود: دزدی کار درستی نیست!

 ما از هیئت منصفه دادگاه به خاطر سرویس و رای آنها و همچنین زمانی که صرف گوش سپردن به داستان ما نمودند، سپاسگذاریم و بسیار خوشحالیم که بالاخره توانستیم صحبت‌های خود را منتقل کنیم. کوهی از اسناد و مدارک در طول دادگاه ارائه شدند که نشان می‌دادند سامسونگ بسیار عمیق‌تر از آنچه همه تصور می‌کردند از اپل کپی کرده است. مناقشه اپل و سامسونگ بسیار فراتر از اختراع‌های ثبت شده یا پول است. این دادگاه به خاطر ارزش‌ها برگزار شده است. در اپل ما برای اصالت و خلاقیت ارزش قائل هستیم و زندگی خود را صرف ساخت بهترین محصولات دنیا نموده‌ایم. ما این محصولات را برای خشنودی و لذت مشتریان خود تولید کرده‌ایم، نه برای اینکه رقبای ما از روی آنها کپی‌برداری کنند. ما به دادگاه برای دریافتن رفتار خودسر سامسونگ و ارسال پیغام واضح و شفاف «دزدی کار درستی نیست» آفرین می‌گوییم.

مدیرعامل اپل خطاب به کارمندان با ارزش‌ترین کمپانی دنیا گفته است:

 امروز روز ارزشمندی برای اپل و همه نوآوران است. بسیاری از شما از نزدیک روند پیشرفت مناقشه ما در مقابل سامسونگ را طی هفته‌های اخیر دنبال کرده‌اید. ما روند قانونی را با اکراه و پس از درخواست‌های مکرر از سامسونگ برای متوقف کردن کپی از کار ما، آغاز کردیم. از نظر ما، این دادگاه و شکایت برای رسیدگی به امور مهمتر از پول و اختراع‌ ثبت شده است. این دادگاه برای ارزش‌ها برپا شده است. …

سامسونگ که پس از رای امروز دادگاه مشتریان امریکایی خود را از دست داده، گفت:

نتیجه امروز دادگاه نباید به عنوان برد اپل قلمداد شود، در واقع مصرف کننده امریکایی متضرر شده است. آنها انتخاب‌های کمتر، خلاقیت محدودتر و قیمت بالاتر محصولات را تجربه خواهند کرد. این موضوع واقعا باعث تاسف است که قانون اختراع‌های ثبت شده می‌تواند دست‌کاری شود تا یک کمپانی بتواند بصورت انحصاری برروی مربع و مستطیل‌ها با گوشه‌های منحنی شکل، یا فناوری که هر روز توسط سامسونگ و کمپانی‌های دیگر توسعه داده می‌شود، تسلط یابند. مصرف‌کنندگان می‌بایست حق انتخاب داشته باشند، آنها وقتی محصول سامسونگ را خرید می‌کنند می‌دانند چه انتخاب کرده‌اند. این نتیجه نهایی این نبرد نیست، سامسونگ به نوآوری و خلاقیت خود ادامه داده و محصولات بیشتری را برای مصرف‌کنندگان آماده می‌کند.

رای کامل دادگاه را در قالب فایل PDF دریافت کنید.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*