احراز هویت صاحبان کانال در تلگرام

احراز هویت صاحبان کانال های تلگرام تا یک ماه آینده

چندی پیش محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از بررسی طرح احراز هویت صاحبان کانال در تلگرام خبر داد. اکنون و پس از گذشت دو هفته از انتشار این خبر، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور اعلام کرد که صاحبان کانال‌ها و خدمات مشابه در شبکه های اجتماعی با بیش از 5 هزار عضو، تا یک ماه آینده شناسایی و ثبت خواهند شد.

احراز هویت صاحبان کانال در تلگرام به منظور ساماندهی شبکه های اجتماعی

فعالیت‌های خبری و اطلاع‌رسانی در کانال‌های پرمخاطب تلگرام باید مورد اعتماد کاربران باشد و به همین دلیل، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت ارتباطات مسئولیت تشکیل کمیته‌ای برای ساماندهی شبکه های اجتماعی را بر عهده گرفت و قرار شد آئین‌نامه‌ای برای کنترل تولید محتوا در این شبکه‌ها تدوین شود. طرح احراز هویت صاحبان کانال در تلگرام یکی از پیشنهاد‌های مطرح شده در آخرین جلسه‌ی شورای عالی فضای مجازی بود که مورد بررسی قرار گرفت و اکنون قرار است به مرحله‌ی اجرا برسد.

سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با تاکید بر افزایش مسئولیت‌پذیری و شفافیت ارتباطات در شبکه ملی اطلاعات گفت:

احراز هویت صاحبان کانال در تلگرام به زودی آغاز خواهد شد. بر این اساس مشخصات مدیران کانال‌هایی که بیش از 5 هزار عضو یا دنبال‌کننده دارند، طی مدت یک ماه در سامانه‌ی تعیین شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت خواهد شد.

احراز هویت صاحبان کانال در تلگرام

فیروزآبادی همچنین افزود که سند الزامات شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور با هدف یکپارچه‌سازی و تضمین هماهنگی طراحی در حوزه‌های فرهنگی، زیرساخت، مدیریت، خدمات، استقلال، سالم‌سازی و امنیت، تعرفه و مدل اقتصادی شبکه تبیین شده است.  همچنین در حوزه‌ی فرهنگی شبکه ملی اطلاعات به خط و زبان فارسی توجه ویژه‌ای شده و تولید خدمات بومی در آن بر سایر مشابه‌های خارجی مقدم است. سواد رسانه‌ای، آموزش دیجیتالی و عمومی باید در سراسر کشور به شکلی انجام شود تا همه‌ی افراد جامعه بتوانند از شبکه‌ی ملی اطلاعات استفاده کرده و نیازهای شبکه‌ای خود را برطرف کنند.

به گفته‌ی فیروزآبادی، دولت موظف است تا خدمات دولت الکترونیک، سلامت الکترونیک و تجارت الکترونیک را با تعرفه‌ای ارائه دهد که همه‌ی مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند. علاوه بر آن لازم است تا خدمات داخلی با کیفیت بهتری نسبت به تولید خارجی ارائه شود و تعرفه‌ی آن نیز بسیار ارزان‌تر از سرویس خارجی مشابه باشد. در واقع در شبکه‌ی ملی اطلاعات باید از ایجاد انحصار اقتصادی در کسب و کارها جلوگیری شود تا بخش خصوصی نیز با رعایت اصول رقابتی، کسب و کار خودگردان و قابل پیشرفت خود را داشته باشد.

دبیر مرکز ملی فضای مجازی در مورد امنیت و سلامت شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد:

 برای صیانت از کودکان و خانواده‌ها در فضای مجازی، محصولات و خدمات با توجه به رده‌ی سنی، جنسی، شغلی و تحصیلاتی ارائه می‌شوند و نظام‌های حقوقی، انتظامی و قضایی مناسب برای سالم‌سازی فضای مجازی فراهم خواهد شد.

وی همچنین از مدیریت آسیب‌پذیری‌ها، تهدیدات و مخاطرات در شبکه‌ی ملی اطلاعات خبر داد تا به این ترتیب از گسترش حوادث و جرایم رایانه‌ای جلوگیری شده و حریم خصوصی و حقوق عمومی افراد نیز حفظ شود.

فیروزآبادی در ادامه به تشریح خدمات شبکه ملی اطلاعات پرداخت. به گفته‌ی او، در این شبکه الزام شده است تا خدمات پایه کاربردی مانند خدمات مرکز داده، خدمات نام و نشان‌گذاری با تاکید بر خط و زبان فارسی، جویشگر، پیام‌رسان‌های ارتباطی، رایانامه، هاب پیام، مراکز تبادل ارتباطات و خدمات ابری با کیفیت و ظرفیت مناسب ارائه شود. همچنین استفاده از نیروی متخصص داخلی در حوزه‌های مدیریت شبکه مانند برنامه‌ریزی، طراحی، تامین منابع، اجرا، پشتیبانی، توسعه، پایش و ارزیابی نیز یکی دیگر از اصول مهم در این امر است. شبکه‌ی ملی اطلاعات باید از استقلال فنی در برنامه‌ریزی، طراحی و مدیریت برخوردار باشد و به شبکه‌هایی غیر از خود تکیه نکند.