قابلیت تعمیر گوشی

کدام گوشی‌های هوشمند به راحتی تعمیر شده و کدام یک تعمیرکار را به چالش می‌کشند؟

در مقایسه با موبایل‌های قدیمی، گوشی‌های هوشمند امروزی به راحتی آسیب دیده و از طرفی هزینه بالایی را برای تعمیر دستگاه طلب می‌کنند. به عنوان نمونه گوشی‌های دارای صفحه نمایش خمیده و یا صفحه نمایشی خاص، در صورت آسیب دیدن، بیش از نیمی از قیمت کل گوشی را برای جبران ایراد وارد شده نیاز دارند. یکی از فاکتورهای تعیین هزینه تعمیر را باید سختی یا آسانی این کار بیان کرد، چنان‌که برخی به راحتی باز شده و برخی دیگر فرآیندی مشقت بار را به منظور دست یافتن به دل سخت افزار نیازمندند. با رسیدن به انتهای سال میلادی، به بررسی قابلیت تعمیر گوشی ها در سال 2016 خواهیم پرداخت تا راحت‌ترین و سخت‌ترین آن‌ها به منظور تعویض قطعات داخلی مشخص شوند.

فاکتور قابلیت تعمیر گوشی را همیشه مد نظر داشته باشید!

طی سال‌ها فعالیت، iFixit خود را به عنوان یک رهبر به منظور ارائه دستورالعمل‌هایی برای تعمیر دستگاه‌ها معرفی کرده است. آنها در واقع گروهی از متخصصان بسیار علاقه‌مند در زمینه سخت افزار بوده و بیشتر به باز کردن و بررسی قطعات داخلی گوشی‌های آیفون اپل و گلکسی سامسونگ معروف هستند. iFixit به قابلیت تعمیر گوشی‌های هوشمند اهمیت زیادی داده و آن را فاکتوری بسیار مهم برای انتخاب یک گوشی عنوان می‌کند.

با رسیدن به انتهای سال میلادی بهتر است تا نگاهی به نظر این کارشناسان متخصص انداخته و قابلیت تعمیر گوشی های هوشمند بازار را بررسی کنیم تا به این وسیله راحت‌ترین و سخت‌ترین مدل را به منظور تعمیر بشناسیم. کدام دستگاه به راحتی تعمیر شده و کدام یک تعمیرکار را به چالش می‌کشد؟

بالاترین قابلیت تعمیر گوشی مربوط به کدام مدل است؟

قابلیت تعمیر گوشیکارشناسان iFixit در بررسی قابلیت تعمیر گوشی های هوشمند 2016، نمره بسیار بالای 8 از 10 را به گوشی ماژولار ال جی و پرچمدار این برند دادند. باتری این دستگاه به راحتی خارج شده و همچنین دارای اجزای ماژولار مختلفی است که توسط خود کاربر نیز قابل تعویض هستند. قابلیت تعمیر گوشی ال جی جی 5 (LG G5) نیز بسیار بالا بوده و اگرچه ممکن است در برخی از زمینه‌ها بهترین مدل در دنیای گوشی‌های هوشمند نباشد، اما برای تعمیرکاران بهترین مدل محسوب می‌شود.

رده بعدی بالاترین قابلیت تعمیر گوشی به کدام مدل اختصاص دارد؟

قابلیت تعمیر گوشیکارشناسان iFixit در بررسی قابلیت تعمیر گوشی های هوشمند سال جاری، بیشترین نمره را بعد از پرچمدار ال جی به محصول تازه وارد گوگل دادند. گوشی‌های گوگل پیکسل (Google Pixel) و گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel XL) توانستند تا نمره 7 را از 10 به خود اختصاص دهند، چرا که دارای اجزای ماژولار زیادی بوده و تعمیر هر بخش به صورت جداگانه و فردی در آن‌ها آسان است. متاسفانه مشکل اصلی این گوشی باز کردن آن به منظور دست یافتن به دل سخت افزار است که برای جلوگیری از شکستن صفحه نمایش باید به آهستگی صورت بگیرد.

سومین مدل از لحاط قابلیت تعمیر گوشی کدام است؟

قابلیت تعمیر گوشیاگرچه ممکن است اپل دارای گجت‌هایی پردردسر و یا حتی غیر قابل تعمیر همانند ایرپاد (AirPod) باشد، اما دو گوشی هوشمند جدید آن که در سال 2016 معرفی شدند، رده سوم قابلیت تعمیر گوشی های هوشمند را از آن خود کرده‌اند. کارشناسان iFixit در بررسی‌های خود نمره 7 را از 10 به دو گوشی آیفون 7 (iPhone 7) و آیفون 7 پلاس (iPhone 7 Plus) داده‌اند. به منظور دست یافتن به دل سخت افزار می‌بایست از سد چهار پیچ بزرگ و مختلف بگذرید، اما به محض رد کردن این مرحله، تعویض صفحه نمایش و همچنین باتری (دو قسمت بسیار متداول به منظور تعمیر و تعویض) تقریبا فرآیندی سر‌ راست و نه چندان پیچیده خواهند داشت.

کدام مدل در رده چهارم قابلیت تعمیر گوشی های هوشمند می‌ایستد؟

قابلیت تعمیر گوشیدر بررسی فرآیند تعویض باتری و همچنین صفحه نمایش، آیفون اس ای (iPhone SE) نیز فرآیندی راحت و سریع را از تعمیرکار طلب می‌کند، اما متاسفانه حین بیرون آوردن صفحه نمایش این گوشی، کمی ریسک قطع کردن کابل حسگر اثر انگشت بالا است. در مقایسه با دیگر مدل‌ها باید زمان بیشتری به منظور خارج کردن این قطعه برای آن صرف شود.

 قابلیت تعمیر کدام گوشی از همه کمتر است؟

قابلیت تعمیر گوشیاز نظر سامسونگ و انجمن‌های رسمی فعال در زمینه گوشی‌های هوشمند گلکسی نوت 7 (Galaxy Note 7) یک پروژه شکست خورده بوده و بعد از توقف خط تولید آن، برای همیشه به تاریخ پیوسته است، اما کاربران هنوز این چنین فکر نمی‌کنند. بد نیست بدانید فقط در کره جنوبی هنوز 140 هزار دستگاه گلکسی نوت 7، یعنی بالغ بر 15 درصد کل محصولات عرضه شده در بازار به کارخانه بازنگشته و کاربران در حال استفاده از آن‌ها هستند! کارشناسان iFixit در هر صورت به این گوشی نمره پایین 4 از 10 را داده‌اند، چرا که با وجود داشتن چند قسمت ماژولار، باز کردن آن بسیار مشکل بوده و همچنین تعویض باتری آن با دردسرهای فراوانی همراه است.

و اما کدام گوشی سخت‌تر از تمامی مدل‌های دیگر تعمیر می‌شود؟

قابلیت تعمیر گوشی پایین‌ترین نمره در میان پرچمداران امروزی گوشی‌های هوشمند باز هم به محصولی از سامسونگ داده شد. پرچمدار کنونی سامسونگ که رکورد فروش بی‌سابقه‌ای را تاکنون از خود ثبت کرده، به سختی تعمیر می‌شود. قابلیت تعمیر گوشی گلکسی اس 7 (Galaxy S7) و گلکسی اس 7 اج (Galaxy S7 edge) پایین بوده و شیشه و فلز فشرده شده در بدنه دستگاه به سختی برای رسیدن به هسته سخت افزار جدا می‌شوند. باز کردن این چنین گوشی‌هایی بسیار مشکل‌ساز بوده و هر تعمیرکاری را با چالش مواجه می‌کند.

توصیه می‌شود اگر به دنبال خرید یک پرچمدار بوده و از طرفی در خراب کردن گوشی مهارت خاصی دارید، قابلیت تعمیر گوشی را حتما در نظر بگیرید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. سلام گوشی های سونی چه طور؟ زد3-ایکس زد و..

  2. بدترین گوشیا از لحاظ تعمیر مدلای جدید سامسونگ هستن بطوریکه این نوع گوشی از جلو باز میشن و با چسب دوطرفه تاچ و lcd به هم متصل هستند فرض کنین یه j5 سامسونگ مشکل سوکت شارژ پیدا کنه باید تاچ و الی سی رو با حرارت یا اسپری باز کرد که در هر دوصورت احتمال خراب شدن ال سی دی 80 درصد و درصورت خراب شدن این قطعه باید حدود 450 هزار تومن خرج کنیم و اصلا به صرفه نیست.من خودم تعمیرکارم وقتی یه j5 دارم برا تعمیر صد در صد به مشتری مشکل خراب شدن ال سی دی رو اعلام میکنم در غیر اینصورت گوشی رو کلا تحویل نمیگیرم.درکل اگر گوشی هاتون زیاد مشکل پیدا میکنن و نیاز به تعمیر پیدا میکنن اصلا سمت سامسونگ نرین چون تعمیرشون اصلا به صرفه نیست