نرم افزار پیش بینی جرم

نرم افزار پیش بینی جرم در خدمت نیروی پلیس دبی

همیشه می‌توان فیلم علمی-تخیلی گزارش اقلیت (Minority Report) اثر استیون اسپیلبرگ را شاخصی برای پیشرفت تکنولوژی امروزی در نظر گرفت و شاید بسیاری از تکنولوژی های پیشرفته در این فیلم همچون اسکنر شبکیه چشم یا سنسورهای حرکتی حالا در دنیای امروزی دیده شود. اما احتمالا امکان پیش بینی وقوع جرم در زمانی مشخص، آن هم با اتکا به نیروی انسانی، در دنیای امروزی غیر ممکن باشد. اما چنین موضوعی مانع انجام تحقیقات در این زمینه نشده و پلیس دبی از تجهیز واحدهای خود به نرم افزار پیش بینی جرم (Crime Prediction) شرکت تصویربرداری فضایی خاور میانه (SIME) خبر داده است.

البته همچون فیلم گزارش اقلیت، خبری از شناسایی خودکار جرایم مختلف پیش از وقوع آنها نیست، بلکه این نرم افزار با یادگیری الگوریتم‌های مربوط به انجام جرم در سراسر دنیا، می‌تواند به نیروی پلیس در شناسایی زمینه‌های جرم کمک کند.

نرم افزار پیش بینی جرم شرکت SIME بیشتر به حضور به‌موقع پلیس کمک می‌کند

عملکرد نرم افزار پیش بینی جرم شرکت SIME نیز همانند برنامه‌های دیگر است: ماشین و سیستم هوش مصنوعی با یادگیری الگوریتم‌های مختلف و اطلاعاتی که توسط پلیس در اختیار آن قرار می‌دهد، الگوهای رفتاری را که شاید در آنالیزهای انسانی مشخص نشده باشد، شناسایی می‌کند. در ادامه این سیستم می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌ها و الگوهایی که فرا گرفته، محلی که احتمال رخ دادن حادثه در آن وجود دارد را مشخص و بهترین محل برای ارسال نیروها را با توجه به منابع موجود، مشخص کند. درواقع عملکرد این سیستم به گونه‌ای نیست که پلیس با اعلام نرم افزار پیش بینی جرم ، در محل مورد نظر حاضر و مظنون را دستگیر کند، بلکه نتیجه استفاده از آن، حضور بیشتر نیروها در مناطق مهمتر خواهد بود.

نرم افزار پیش بینی جرم

اسپندن کار (Spandan Kar)، مدیر بخش سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی شرکت SIME در مورد این نرم افزار می‌گوید:

توانایی و هوش مصنوعی این نرم افزار در تشخیص الگوهای پیچیده رفتارهای مجرمانه و وقایع به‌ظاهر بی‌ارتباط، منحصر به فرد بوده و می‌تواند با استفاده از داده‌های قبلی، احتمال وقوع جرم را پیش بینی کند. ما اطمینان داریم تجزیه و تحلیل‌های دقیق این نرم افزار در ترکیب با شم پلیسی افسران، نیرویی قدرتمند را برای مقابله با جرم و جنایت ایجاد می‌کند.

چنین موضوعی فوق‌العاده به نظر می‌رسد، اما آیا واقعا این ایده عملی خواهد بود؟ سالهاست که بسیاری از ادارات پلیس ایالات متحده از سیستم‌هایی همچون پردپل (PredPol)، هانچ‌لب (HunchLab) و سیریز فایندر (Series Finder) با نتایج نه‌چندان درست و مطلوب برای پیش بینی جرم استفاده می‌کنند. هرچند، دپارتمان پلیس سنت لوئیس بعد از 12 ماه استفاده از سیستم هانچ‌لب، از کاهش آمار جرایم در آن سال خبر داد. اما واقعا نمی‌توان علت کاهش نرخ آن را استفاده مداوم از این سیستم در نظر گرفت.

نرم افزار پیش بینی جرم

به‌علاوه، در کنار مشخص نبودن منافع استفاده از این نرم افزارها و سیستم‌ها، اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا با انتقاد از عملکرد آنها، چنین سیستم‌هایی را همراه با تعصبات نژادی می‌داند. همچنین با توجه به بیانه‌ای که این نهاد در ماه آگوست منتشر کرده، توجه اصلی چنین سیستم‌هایی بیشتر روی مناطقی‌ست که پیشتر پلیس روی آنها نظارت دارد. همینطور سیستمی که نمی‌تواند وقایع را به صورت بی‌طرف و البته درست پیش‌بینی کند، نیازمند تغییرات اساسی است.

هنوز اطلاعات زیادی از نرم افزار پیش بینی جرم شرکت SIME در دست نیست، اما شرکت‌های مختلفی همچون هانچ‌لب قصد شفاف‌سازی عملکرد این نرم افزار را دارند. با توجه به پیشرفتی که تکنولوژی دارد، آینده مبارزه پلیس با مجرمان جذاب خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*