كشف خانه سالمندان كهكشاني با ستارگان پير

تلسكوپ هابل به نمايش يك تصوير زيبا از خوشه کروي مسيه 56 پرداخته كه در فاصله 33 هزار سال نوري از زمين در صورت فلكي بربط از تعداد زيادي از ستارگان قديمي برخوردار بوده و در اثر گرانش در فاصله نزديكي از هم قرار دارند.

اين در حاليست كه چارلز مسيه در سال 1779 متوجه آن نشده و اين خوشه را كه با عنوان M 56 يا NGC 6779 نيز شناخته شده، به عنوان يك سحابي بدون ستاره توصيف كرده بود.
تلسكوپ مسيه در آن زمان از قدرت كافي براي مشاهده تك تك اجسام نبوده و از اين رو اين حجم را به شكل يك توپ تيره ديده بود. اما تصوير واضح هابل از اين خوشه پر ستاره نشانگر چگونگي پيشرفت فناوري در طول سالها و كمك آن به درك اجسام نجومي است.
مسيه 56 در نزديكي صفحه كيهاني قرار دارد كه پوشيده از ستارگان ميداني بوده كه به اين خوشه تعلق ندارند، از اين رو ستاره‌شناسان براي سنجش اين خوشه بايد دقت لازم را به عمل بياورند چرا كه آلودگي نوري اين ستارگان باعث اختلال در محاسبات خواهد شد.
اين تصوير هابل جزء برندگان مسابقه تصويربرداري گنجينه پنهان هابل بود كه در آن از علاقه‌مندان خواسته مي‌شود تا با جست‌وجو در اطلاعات هابل، تصاوير زيباي ستاره‌شناسي را شناسايي كنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*