تراشه هلیو ایکس 30

زمان تجهیز گوشی های هوشمند به تراشه هلیو ایکس 30 مشخص شد

اواسط مرداد ماه بود که کمپانی مدیاتک (MediaTek) با رونمایی از تراشه هلیو ایکس 30 (Helio X30)، از قدرت بالاتر و عملکرد بهنیه‌تر نسل جدید تراشه‌های سری هلیو خبر داد. حال براساس جدیدترین اطلاعاتی که توسط روزنامه تایوانی “Economic Daily” منتشر شده، در سه ماهه دوم سال 2017 می‌توانیم شاهد تجهیز گوشی های هوشمند به این تراشه باشیم.

اگرچه تراشه هلیو ایکس 30 ویژگی‌هایی دارد که شاید پیشتر در تراشه‌های دیگر دیده نشده باشد، ولی بنابر اطلاعات اخیر، مدیاتک کمی در مورد عملکرد این تراشه مبالغه کرده است. به هر صورت هلیو X30 اولین تراشه با آرایش خوشه‌ای سه‌تایی و با فناوری ساخت 10 نانومتری شرکت TSMC بازار محسوب می‌شود. بهتر است نگاهی هم ساختار این تراشه داشته باشیم.

هلیو X30 به پردازنده‌ای 10 هسته‌ای مجهز شده و بسیاری از نیازهای کاربران را بدون هیچ مشکلی برطرف می‌کند. دو هسته پردازشگر Cortex-A72 با کلاک 2.8 گیگاهرتز مسئول پردازش اطلاعات سنگین خواهند بود. برای کارهای سبک‌تر نیز چهار هسته پردازشگر Cortex-A53 با کلاک 2.3 گیگاهرتز در کنار چهار هسته پردازشگر Cortex-A35 با کلاک 2 گیگاهرتز در نظر گرفته شده تا مشکلی در انجام کارهای جانبی نباشد. با این‌حال تراشه هلیو ایکس 30 در بنچمارک‌های لو رفته عملکرد خوبی نداشته و همین مورد بسیاری از کارشناسان را ناامید کرده است. بسیاری معتقد بودند که بالاخره مدیاتک، تراشه‌ای قدرتمند را برای رقابت با اسنپدراگون 820 و اسنپدراگون 821 طراحی کرده، اما نه‌تنها هلیو X30 مغلوب تراشه‌های شرکت کوالکام می‌شود، بلکه حالا مصرف بهینه آن نیز با پسرفت همراه بوده است. از سوی دیگر حتی با همکاری شرکت تابعه ریچتک (Richtek) در طراحی مدار برق و کنترل انرژی، به‌نظر مدیاتک موفق به عملی کردن وعده‌های خود نشده است.

تراشه هلیو ایکس 30

به هر صورت تراشه هلیو ایکس 30 با پشتیبانی از فناوری‌های UFS 2.1 (به‌منظور استفاده از حافظه‌های ذخیره سازی فوق سریع) و Cat 10 در بستر شبکه LTE با امکان دست‌یابی به سرعت 450 مگابایت بر ثانیه، چیزی از رقبای خود کم ندارد. به‌علاوه با پشتیبانی هلیو X30 از 8 گیگابایت حافظه رم LPDDR4، می‌توانیم در آینده شاهد رقابت نزدیکتر پرچمداران مختلف باشیم.

تولید انبوه تراشه هلیو ایکس 30 در سه ماهه اول سال 2017 میلادی آغاز می‌شود

به‌گفته روزنامه Economic Daily، مدیاتک کار تولید انبوه این تراشه‌ها را در سه ماهه اول سال 2017 میلادی آغاز و تا سه ماهه دوم، آنها را در اختیار سازندگان قرار خواهد داد. البته هنوز مشتریان اصلی مدیاتک تایید نشده‌اند، اما احتمالا شرکت‌های اوپو، ویوو و میزو از تراشه هلیو ایکس 30 برای پرچمداران آینده خود استفاده خواهند کرد. هرچند اینها تنها شایعاتی هستند که شاید هیچ‌کدام از آنها محقق نشود. اما شکی نیست که هلیو X30 علاوه بر توانایی بالا، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*