بازتاب فیلتر شدن کلش آف کلنز از سوی ایران در رسانه های خارجی

بازتاب فیلتر شدن کلش آف کلنز از سوی ایران در رسانه های خارجی

شب گذشته خبر مهمی را مبنی بر تایید فیلتر شدن کلش آف کلنز (Clash of Clans) در آینده‌ای نزدیک برایتان منتشر کردیم. هرچند که بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای این موضوع را به اختلالات اینترنت ربط داد، اما معاون دادستان کل کشور چندی بعد و در مصاحبه‌ای به طور رسمی اعلام کرد که این محدودیت در دسترسی بازیکنان، در واقع فاز اولیه‌ی طرح فیلتر شدن بازی کلش آف کلنز در ایران است که اکثریت اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز آن را تایید کرده‌اند.

از لحظه‌ی اعلام این خبر شاهد بروز واکنش های گوناگونی از سوی کاربران کشور نسبت به این موضوع بوده‌ایم. میلیون‌ها نفر از علاقه‌مندان بازی کلش آف کلنز نسبت به این تصمیم واکنش‌های منفی نشان داده و خواهان رفع محدودیت‌های بازی مورد علاقه‌ی خود هستند. در سوی دیگر، پدران و مادران آن دسته از بازیکنانی که به نوعی به این بازی اعتیاد پیدا کرده‌اند، از اعلام چنین خبری خوشحال شده و از این که دیگر قرار نیست کلش آف کلنز مانع از درس خواندن و فعالیت و رسیدگی به وظایف فرزندان و اعضای خانواده‌شان بشود، خوشنود هستند.

فیلتر شدن کلش آف کلنز در ایران چه بوده است؟

طبق صحبت‌های آقای خرم آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، دو دلیل عمده برای این تصمیم وجود داشته است. اولین دلیل که از اهمیت بالایی نیز در میان تصمیم‌گیران برخوردار بوده است، ترویج خشونت و جنگ میان قبایل از طریق این بازی بوده است. کودکان از هر سن و سالی و در سراسر ایران به انجام بازی کلش آف کلنز مشغول هستند و ممکن است که تم اصلی این بازی که حمله به سرزمین دیگران و غارت اموال آنها محسوب می‌شود، رفته رفته در نهاد آنها رخنه کرده و مصادیقی همچون خشونت و اختلاف قومی و قبلیه‌ای را در وجودشان ایجاد کند.

دلیل دیگری که به نظر می‌رسد کلید اصلی ماجرای فیلتر شدن کلش آف کلنز در ایران بوده ، مراجعه‌ی خانواده‌ها و سرپرستان این بازی‌کنان به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بوده است. این خانواده‌ها که از اعتیاد فرزاندشان به این بازی و انجام بی‌وقفه‌ی آن نگران بوده‌اند، خواستار اعمال محدودیت‌هایی شده‌اند که بتواند جلوی این رفتار بیمارگونه را بگیرد و شاید باعث شود که آنها اوقات فراغت خود را به شکل‌های دیگر (و احتمالا سالم‌تری) سپری کنند.

بازتاب خبر فیلتر شدن کلش آف کلنز در رسانه‌های خارجی

بازتاب فیلتر شدن کلش آف کلنز از سوی ایران در رسانه های خارجی

اما مطمئنا به غیر از واکنش‌های متناقضی که از سوی کاربران داخل کشور به این موضوع نشان داده شده، واکنش خبرگزاری‌های خارجی نیز جالب بوده است. طی بررسی‌هایی که گجت نیوز در تمام وب‌سایت‌های پوشش‌دهنده‌ی این گزارش انجام داده است، اکثر خبرگزاری‌های خارجی به دلیل اول فیلتر شدن این بازی در کشورمان پرداخته و کمتر به سراغ دلایل روانشناختی آن رفته‌اند.

در واقع مطرح شدن این موضوع که کلش آف کلنز ممکن است باعث بروز رفتارهای جنگ طلبانه و خشن در بازی‌کنندگان جوان این بازی بشود، بیشتر مورد توجه آنها قرار گرفته است. در ادامه بخشی از گزارش این خبرگزاری‌ها درباره‌ی گزارش فیلتر شدن این بازی را مشاهده می‌کنید. ابتدا با خبرگزاری انگجت (Engadget) شروع می‌کنیم. این وب‌سایت معتبر در گزارشی نسبتا کوتاه به این موضوع پرداخته و خبر خود را با این تیتر آغاز کرده است:

ایران کلش آف کلنز را به دلیل تشویق به درگیری‌های قبیله‌ای ممنوع می‌کند

…کمیته‌ی تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درخواست ممنوعیت این اپلیکیشن [کلش آف کلنز] را بعد از دریافت گزارش‌هایی از سوی روانشناسان مبنی بر اینکه این بازی خشونت و جنگ‌های قبیله‌ای را تشویق می‌کند و به شدت اعتیادآور است، صادر کرده است.

انگجت در ادامه به فیلتر شدن بازی پوکمون گو نیز اشاره‌ای داشته و ادعا کرده است که بازی‌کنان کلش آف کلنز به دنبال راهی برای دور زدن این ممنوعیت خواهند بود. البته واکنش کاربران این خبرگزاری هم جالب بوده و در حالی که اکثر آنها موضعی منفی نسبت به این تصمیم گرفته‌اند، اما برخی از آنها نیز معتقدند که گیمرهای موبایل نباید زندگی واقعی خود را مختل کنند و کلش آف کلنز نباید جایگزین آن شود؛ برخی نیز معتقدند که این تصمیم نتیجه‌ی عکس خواهد داد و باعث می‌شود که بازی‌کنندگان بیشتری به سراغ تجربه‌ی آن بروند.

بازتاب فیلتر شدن کلش آف کلنز از سوی ایران در رسانه های خارجی

خبرگزاری دیگری که به این موضوع پرداخته، وب‌سایت فون آرنا (PhoneArena) بوده است. آنها نیز با تیتری که به ترویج خشونت توسط بازی کلش آف کلنز اشاره داشته، به بررسی این خبر پرداخته‌اند. فون آرنا بعد از مطرح کردن این موضوع که دریافت گزارش‌های رسمی از سوی روانشناسان مبنی بر ترویج خشونت و اختلافات قبیله‌ای، دلیل اصلی فیلتر شدن کلش آف کلنز بوده است، به سراغ دلیل بعدی می‌رود :

…علاوه بر آن، این بازی به شدت اعتیادآور است و بنابراین ممنوعیت آن باید هرچه سریع‌تر اعمال شود. طبق اظهار نظر رسمی این کمیته [تعیین مصادیق محتوای مجرمانه]، وزارت دادگستری تصمیم به محدود کردن دسترسی بازی‌کنان به کلش آف کلنز کرده است، زیرا این بازی مصداق بارز آموزش و ترویج خشونت و جنگ‌های قبیله‌ای بوده است.

علاوه بر این دو خبرگزاری معتبر، تعداد زیادی از وب‌سایت‌های انگلیسی زبان دیگر شامل خبرگزاری‌های nextpowerup ،hofmag و ibtimes نیز به این موضوع پرداخته و البته واکنش اکثر آنها نسبت به فیلتر شدن کلش آف کلنز در ایران، یک‌طرفه و با تاکید بر روی مسئله‌ی ترویج خشونت و جنگ‌طلبی توسط این بازی بوده است. حالا باید دید که آیا در آینده‌ی نزدیک، فیلتر شدن این بازی در ایران به طور کامل اجرا می‌شود و یا کمیته‌ی تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تصمیم دیگری می‌گیرد و محدودیت در انجام کلش آف کلنز به گونه‌ی متفاوتی رقم خواهد خورد.