پردازنده اگزینوس 8895

درز مشخصات پردازنده اگزینوس 8895 که قرار است در گلکسی اس 8 استفاده شود

بر کسی پوشیده نیست که پردازنده مرکزی یا همان مغز گوشی‌های هوشمند اصلی‌ترین قطعه این لوازم محسوب می‌شود که به نوعی حتی قیمت تمام شده گوشی‌ها نیز بسته به آن‌ها تعیین می‌شود. در حال حاضر به جز اینتل، دیگر غول‌های تراشه سازی جهان، برنامه سال آینده میلادی بازار کسب و کار موبایلی خود را تدوین کرده‌اند و این در حالی‌ست که به نظر می‌رسد سامسونگ نیز سال آینده با گل سرسبد تراشه‌های موبایلی خود یعنی پردازنده اگزینوس 8895 (Exynos 8895) به میدان رقابت وارد خواهد شد.

تامین چیپ‌های اپل یکی از عوامل اصلی قدرت گرفتن صنعت چیپ‌سازی سامسونگ بوده و موسسه گلدمن ساکس تخمین می‌زند که این رقم برای سال جاری میلادی افزایش یافته و درآمدی بالغ‌بر 8.8 میلیارد دلار را برای سامسونگ رقم بزند و 80 درصد از هزینه‌های اپل در بخش چیپ پردازشی، چیپ حافظه و پنل‌های نمایشی را به جیب کمپانی کره‌ای سرازیر کند.

ولی برای سال بعد از آن اپل قصد دارد 30 درصد از سفارش‌های خود را به دیگر تامین‌کنندگان انتقال دهد و به تدریج تا سال 2018 نزدیک به 80 درصد از سفارش‌های خود را از سامسونگ دور کرده و به سایر تأمین‌کننده‌ها محول کند؛ از این رو سامسونگ می‌کوشد با توسعه خط تولید تراشه‌های موبایلی خود علاوه بر تجهیز اغلب گوشی‌های میان‌رده ساخت خود به تراشه‌های خانگی، پردازنده‌های سری اگزینوس را در اختیار سایر تولیدکنندگان گوشی‌های همراه همچون میزو (MEIZU) هم قرار دهد.

در همین حال امروز سندی به دست آماده که نشان می‌دهد این شرکت کره‌ای طبق روال سنوات گذشته قصد دارد گلکسی اس 8 (Galaxy S8) را در دو نسخه مجهز به کوالکام اسنپدراگون 835 و پردازنده اگزینوس 8895 تولید کند؛ البته بدون شک مدل مجهز به تراشه کوالکام صرفا در بازار ایالات متحده عرضه خواهد شد.

پردازنده اگزینوس 8895

پیش‌تر شایعه شده بود که پردازنده اگزینوس 8895 قادر است در فرکانس 3 گیگاهرتز کار کند و یا اینکه با واحد پردازش گرافیکی Mali-G71 یکپارچه شده است، اما سند جدید منتشر شده حاکی از آن است که این پردازنده دو نسخه با نام‌های 8895M و 8895V تولید خواهد شد. منبع خبر معتقد است که در ساخت هر دو مدل از لیتوگرافی 10 نانومتری (فناوری به کار رفته در توسعه اسنپدراگون 835) استفاده شده، با این حال 8895M دارای چهار هسته اختصاصی سامسونگ با نام M2 هست که حدودا با فرکانسی 200 مگاهرتز بالاتر از هسته‌های استفاده شده در مدل 8895V کار می‌کنند. دیگر تفاوت این دو استفاده از دو هسته پردازش گرافیکی G71 در 8895M هست که رندر تصاویر گرافیکی را آسان‌تر می‌کند.

پردازنده اگزینوس 8895 در دو مدل با کدهای M و V عرضه خواهد شد

به هر حال پردازنده اگزینوس 8895 دارای هشت است که چهار عدد از آن‌ها با معماری اختصاصی M2 توسعه یافته‌اند و چهارتای باقی‌مانده همچنان از فناوری Cortex-A53 شرکت ARM بهره می‌برند. رنج فرکانس کار مدل M حدودا 2.5 گیگاهرتز تعیین شده که این عدد در مدل V به 2.3 گیگاهرتز کاهش یافته است. علاوه بر این هر دو مدل با واحد پردازش گرافیکی Mali-G71 با کلاک فرکانس 550 مگاهرتز و 4 گیگابایت حافظه رم از نوع LPDDR4 یکپارچه شده‌اند. البته مدل M از 20 هسته گرافیکی و مدل V از 18 هسته پردازش گرافیکی استفاده می‌کنند.

از دیگر ویژگی‌های پردازنده اگزینوس 8895 سامسونگ می‌توان به پشتیانی از حافظه‌های UFS 2.1، مودم داخلی Cat.16 LTE و پشتیبانی از نمایشگرهای 4K اشاره کرد. منبع خبر همچنین معتقد است که سامسونگ کار توسعه این پردازنده را به صورت تجاری آغاز کرده، با این حال اولین سری در تابستان سال آینده میلادی و هم‌زمان با عرضه گلکسی اس 8 آماده تحویل می‌شود.

در پایان گزارش آمده که کوالکام نیز اگرچه همزمان با سامسونگ پردازنده بالا رده بعدی خود را عرضه می‌کند، با این حال در نظر دارد مدل ارتقا یافته از اسنپدراگون 835 را با هسته‌های اختصاصی Kryo که قادر هستند علاوه بر پشتیبانی از نمایشگرهای 4K، با کلاک فرکانس 3 گیگاهرتز هم کار کنند را در ماه آوریل به بازار عرضه کند. البته ناگفته نماند که این مدل از واحد پردازش گرافیکی آدرنو 540 (Adreno 540) بهره برده و دارای 4 گیگابایت حافظه رم داخلی و مودم Cat.16 است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*